Hipopotamul Fiona, simbol al transformării animalelor în "staruri"

Hipopotamul Fiona, simbol al transformării animalelor în "staruri"

Grădinile zoologice americane au început în ultimii ani să ajute animalele sălbatice să obțină statutul unor veritabile "superstaruri" mediatice - ursul panda Bei Bei din Washington, girafa April din New York și hipopotamul Fiona din Cincinnati - cu ajutorul unei strategii emoționale care își atinge scopul, chiar și cu riscul supralicitării, informează AFP.

Cea mai recentă favorită a internauților, Fiona, născută prematur în urmă cu șapte luni, va fi vedeta începând de marți a unui serial video pe Facebook, unde are deja o pagină proprie. Pentru primul episod din "Fiona show", Grădina Zoologică din Cincinnati, care comunică deja pe rețelele de socializare cele mai mici progrese făcute de femela de hipopotam, a promis că va difuza o înregistrare video inedită, ce va prezenta nașterea Fionei.

Începând din ianuarie, americanii a fost cuprinși de o afecțiune specială față de acest mamifer ușor greoi, ai cărui primi pași au căpătat în spațiul online alura unui foileton cu multe răsturnări de situație.

Într-o înregistrare video publicată de administratorii grădinii zoologice citate, Fiona poate fi văzută în timp ce bea lapte dintr-un biberon, pe genunchii unei îngrijitoare, atunci când avea o greutate de doar 13 kilograme, apoi cuibărită lângă un urs din pluș. Apoi, în zilele următoare și sub privirile lumii întregi, Fiona și-a descoperit gustul pentru joacă, plonjând și înotând într-un bazin de mari dimensiuni, pentru a se reconcilia cu mama ei — care a respins-o la naștere — pentru a reuși să ajungă la o greutate conformă la vârsta de jumătate de an: 204 de kilograme.

"Nu am prevăzut ca ea să devină o celebritate. S-a întâmplat pur și simplu", a declarat Michelle Curley, o reprezentantă a Grădinii Zoologice din Cincinnati, adăugând că managerii instituției americane au dat dovadă de "transparență" și că publicul "s-a îndrăgostit de micuța femelă de hipopotam".

Ideea de a o transforma pe Fiona în vedeta unui program de tip reality-show nu a venit nici ea din rândul instituției. "Facebook ne-a contactat și ne-a propus un show cu Fiona pe noua lor platformă Watch", a relatat Michelle Curley, care se declară ea însăși "îndrăgostită nebunește" de Fiona.

În schimb, Michelle Curley recunoaște că "factorul Fiona" stimulează vânzările și că numărul de vizitatori a fost "genial" în această vară, motiv pentru care managerii grădinii zoologice nu au mai trebuit să cheltuiască niciun dolar pentru publicitate.

"Tot mai multe grădini zoologice folosesc animale-vedetă pentru a atrage publicul. Această 'starificare' grație rețelelor de socializare (...) este o modalitate de a îi viza direct pe vizitatorii potențiali", a spus Ivy Collier, un reprezentant al institutului Animals and Society.

În ultimii ani în Statele Unite, nașterea unor animale sălbatice exotice, de la urși panda la vulturi cu cap alb, sunt urmărite cu regularitate de sute de mii de internauți grație unor camere web care funcționează 24 de ore din 24 și care sunt amplasate în apropiere de țarcurile sau de cuiburile acestor animale.

Ivy Collier se declară "optimistă asupra faptului că, dublată de o acțiune de sensibilizare, inițiativa se va traduce printr-un interes mai profund al populației față de protejarea și bunăstarea animalelor". "Este greu să înveți să cunoști un pui drăgălaș de urs polar și apoi să îl vezi maltratat", a adăugat ea.

"Pentru mine, asta înseamnă eco-albire", contestă Lisa Moore, sociolog și profesor la Universitatea de Stat din New York, referindu-se la această tehnică de marketing, ce constă în însușirea unei imagini pro-ecologiste, dar care este în general superficială.

"Este complet artificial și paradoxal, acest fapt ne deconectează de animale și vom sfârși prin a nu mai ieși din casele noastre" pentru a fi în contact cu natura.

Și, potrivit aceleiași specialiste în animale, noua practică riscă să producă o serie de derapaje viitoare, întrucât ea nu se va opri doar la situația grădinilor zoologice. "În curând, vom echipa animalele cu camere video" chiar și în habitatul lor natural, pentru a fi mai aproape de ele, a spus specialista americană.

"Este tulburător din mai multe aspecte", a spus Elizabeth Grauerholz, profesor de sociologie la Universitatea Central Florida. Este vorba înainte de toate "de eforturi pentru a genera venituri și de a vinde produsele derivate", a adăugat ea, cu regret.

Însă nu toate aspectele sunt negative în cadrul acestei tendințe, a anunțat Elizabeth Hogan, reprezentantă a World Animal Protection, o organizație cu sediul la New York. Ea regretă însă că aceste "videoclipuri cu animale captive, fără context, generează o percepție nerealistă asupra comportamentelor din sălbăticie".

Este "divertisment", spune ea, pentru a-i face pe oameni să uite că în realitate "publicul nu ar trebui niciodată să interacționeze în mod direct cu animalele sălbatice".

Deși noua practică adoptată de grădinile zoologice americane generează păreri contrare în rândul specialiștilor, ea nu datează însă de ieri și nici din epoca internetului. Încă din anii 1960 și 1970, gorila Guy a devenit starul incontestabil al Grădinii Zoologice din Londra și o vedetă a televiziunii britanice. După câteva decenii de la acea epocă a televiziunii în alb negru și în era rețelelor de socializare, Fiona are deja la rândul ei admiratori în peste 70 de țări.

AGERPRES


Citește și:

populare
astăzi

1 VIDEO Atac cu rachete fără precedent al Ucrainei împotriva Rusiei

2 Voi ați văzut asta? / America, oameni buni...

3 Așa o fi?

4 VIDEO București 2024...

5 Așa se scrie istoria, oameni buni, din lucruri mărunte și neștiute...