Îmbătrânirea creierului este legată de funcționarea defectuoasă a proteinelor din celulele hipotalamice

Observațiile au arătat că o concentrație mare de MEN1 în celulele hipotalamusului scade odată cu vârsta, ceea ce determină o creștere a fenomenului inflamator.

Biologii moleculari din China au descoperit că disfuncționalitățile proteinei MEN1 în celulele nervoase ale hipotalamusului, centrul hormonal al creierului, duc la o accelerare a proceselor asociate cu uzura sistemului nervos și cu debutul bătrâneții. Aceste procese pot fi încetinite cu ajutorul serinei, unul dintre aminoacizi, scriu cercetătorii în revista PLOS Biology.

Proteina și gena MEN1 cu același nume sunt presupuse responsabile pentru suprimarea proceselor asociate cu dezvoltarea tumorilor canceroase și, de asemenea, reglează metabolismul în interiorul neuronilor hipotalamusului. Profesorul asociat la Universitatea Xiamen, Leng Lige și colegii săi au descoperit că întreruperile în producția sa de MEN1 cresc dezvoltarea inflamației la nivelul creierului.

Observațiile au arătat că, concentrația de MEN1 în celulele hipotalamusului scade odată cu vârsta, ceea ce este însoțit de o dezvoltare crescută a inflamației, precum și de o scădere a concentrației a aminoacidului serină în țesuturi.

Activarea forțată a acestei gene a suprimat procesele inflamatorii din țesuturile nervoase ale rozătoarelor de laborator și a încetinit îmbătrânirea creierului acestora. Oamenii de știință au reușit să obțină un efect similar adăugând serină în dieta șoarecilor în vârstă, ceea ce le-a îmbunătățit abilitățile cognitive, inclusiv scăparea de uitarea senilă - șoarecii bătrâni „cu dietă cu serină” și-au găsit drumul din labirint la fel de repede precum cei tineri.

Oamenii de știință speră că funcția creierului persoanelor în vârstă poate fi îmbunătățită în mod similar prin adăugarea de serină în dieta lor. Biologii plănuiesc să testeze această ipoteză în studiile clinice care implică voluntari în viitorul foarte apropiat.