Industria lemnului: Arhitectura greşită a SUMAL 2.0 amplifică costurile pentru întregul sector

Industria lemnului: Arhitectura greşită a SUMAL 2.0 amplifică costurile pentru întregul sector

Arhitectura greşită a SUMAL 2.0, care duce urmărirea trasabilităţii către industria lemnului, pe lanţul de comercializare şi utilizare a lemnului şi produselor din lemn, amplifică exponenţial costurile pentru întregul sector, consideră reprezentanţii asociaţiilor de profil într-o petiţie online adresată autorităţilor.

În acest context, semnatarii documentului solicită revizuirea în regim de urgenţă a HG 497/2020 şi a aplicaţiilor SUMAL 2.0 pornind de la practicile europene, cu respectarea Regulamentului European 995/2010, cu concentrarea urmăririi trasabilităţii masei lemnoase la prima punere pe piaţă, astfel încât sa fie construit un sistem funcţional şi eficient de combatere a tăierilor ilegale şi care sa nu împovăreze cu costuri administrative inutile operatorii economici.

"Necesitatea urgenţei revizuirii actului normativ este dată de blocajele induse de operaţionalizarea SUMAL 2.0 la 31 ianuarie 2021, în prezent întreaga ramură a economiei forestiere funcţionând la maxim o treime din nivelul normal de activitate (...) Mai trist este că aceeaşi disproporţie o regăsim şi la costurile pentru combaterea tăierilor ilegale. Pentru sectorul forestier şi industria lemnului, costurile induse de măsurile disproporţionate "pentru combaterea tăierilor ilegale" impuse de statul român sunt uriaşe (...) Arhitectura greşită a SUMAL 2.0, care duce urmărirea trasabilităţii către industria lemnului, pe lanţul de comercializare şi utilizare a lemnului şi produselor din lemn, amplifică exponenţial costurile. Normalitatea este să revenim la concentrarea urmăririi trasabilităţii la prima punere pe piaţă a masei lemnoase, la sisteme due diligence proprii ale operatorilor economici şi la direcţionarea controlului pe zone şi activităţi de risc, aşa cum prevede EUTR şi aşa cum este practica în ţările europene", menţionează sursa citată.

În viziunea asociaţiilor din sectorul forestier, la capitolul costuri doar telefoanele mobile pentru implementarea SUMAL 2.0 (cu minim Android 10 şi 4 GB RAM) pentru 100.000 utilizatori costă 25 de milioane de euro, în timp ce funcţionarea la o treime din capacitate a sectorului şi industriei lemnului, cu 150.000 de angajaţi, pentru o săptămână, înseamnă costuri de 100 de milioane de euro.

De asemenea, măsurarea redundantă a lemnului impusă de SUMAL 2.0 şi întregul sistem de supra-reglementare, de minim şase ori, ar costa minimum doi euro/mc/ măsurare, iar costul total se ridică la minimum 200 de milioane de euro/an.

"(...) supra-reglementarea măsurilor pentru combaterea tăierilor ilegale are efecte contrare celor urmărite, conducând la birocraţie, corupţie şi concentrarea pe conformarea formală şi nu pe obiective privind buna administrare a pădurilor. Trebuie subliniată şi disproporţia uriaşă între costurile acţiunilor de pază a pădurilor, respectiv a controlului şi rezultatele acestor controale. Conform unui comunicat al Poliţiei Române, toate acţiunile de control din anul 2020, la nivel naţional, au condus la "indisponibilizarea" a 80.000 mc de material lemnos. Cât reprezintă 80.000 mc raportat la cei 18 milioane mc exploataţi legal anual? Reprezintă 0,5%. Mult sub marja de eroare de 2-4% pentru măsurarea lemnului fasonat, cea mai precisă măsurare!", precizează sursa citată.

Petiţia poate fi accesată al adresa https://www.petitieonline.com/sumal_functional_corect , iar semnatarii acesteia sunt: Asociaţia Industriei Lemnului - Prolemn, Asociaţia Producătorilor de Mobilă din România - APMR, Comunitatea Forestierilor - Fordaq, Asociaţia Administratorilor de Păduri - AAP, Federaţia Proprietarilor de Păduri şi Păşuni din România - Nostra Silva, Federaţia Sindicatelor Silva şi Federaţia Sindicatelor din Ocoalele Silvice Private.

Sistemul informatic integrat de urmărire a materialului lemnos - SUMAL 2.0 a devenit operaţional începând cu data de 31 ianuarie 2020 şi toate informaţiile de care au nevoie utilizatorii se regăsesc la următorul link: http://www.mmediu.ro/categorie/sumal-2-0/321 .

În plus, pentru a veni în sprijinul utilizatorilor, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) a pus la dispoziţie un call-center, la numărul de telefon 0314337799.

SUMAL1.0 Agent şi-a încetat aplicabilitatea, operatorii economici nemaifiind obligaţi să raporteze lunar situaţia stocurilor. Toate avizele emise în SUMAL versiunea 1.0 vor trebui recepţionate la destinaţie până sâmbătă, 30 ianuarie 2021, ora 00:00, după această dată fiind obligatorii avizele emise în versiunea 2.0.

Ulterior, se mai pot aproba APV-urile constituite, dar nepreluate până la data-limită. Acestea se vor prelua manual în SUMAL 2.0. AGERPRES


Citește și:

populare
astăzi

1 O profesoară de Română care susține că „Luceafărul“ lui Eminescu este roman, greu de demis

2 De citit analiza lui Adrian Năstase despre războiul din Ucraina

3 În ce circumstanțe a murit liderul interlop Costel Corduneanu

4 Surprinzător, unul dintre experții de top ai Chinei anunță înfrângerea Rusiei în Ucraina

5 VIDEO Filmare cu camarila lui Nicușor Dan, în frunte cu „bobinatorul” primarului, controversatul afacerist Matei Păun, în timp ce caută un sediu de ca…