Insecta care amenință Europa. Înţeapă puternic și poate infesta mașini și computere: „Va fi foarte greu de eradicat“

Una dintre cele mai distructive specii de furnici ar putea invada Europa odată cu încălzirea globală. O specie invazivă de furnici s-a stabilit în Italia şi s-ar putea răspândi rapid prin Europa până în Marea Britanie. În Sicilia au fost identificate 88 de cuiburi de furnici roșii de foc.

Movilă de furnici de foc FOTO wikipedia.org

Furnica, considerată una dintre cele mai distructive specii invazive, poate forma rapid „super-colonii” cu mai multe regine. Coloniile se hrănesc cu nevertebrate, vertebrate și plante, distrugând plantele indigene și depășind în cursa pentru hrană furnicile indigene, insectele și ierbivorele native, relatează The Guardian .

Furnica roșie de foc este considerată a cincea cea mai costisitoare specie invazivă din lume, răspândindu-se prin intermediul comerțului uman din America de Sud în Mexic, Caraibe, Australia și SUA, unde provoacă pagube estimate la 6 miliarde de dolari (4,8 miliarde de lire sterline) fiecare an.

88 de cuiburi, descoperite în Sicilia

Recent, cercetătorii au identificat 88 de cuiburi de furnici roșii de foc pe 5 hectare în apropierea orașului Siracuza, în Sicilia, Italia. Conform analizelor genetice dintr-un studiu publicat în Current Biology, coloniile invazive ar fi putut proveni din China sau SUA.

Roger Vila, cercetător principal la Institutul de Biologie Evoluționistă Butterfly Diversity and Evolution Lab, care a condus studiul, a declarat: „Eforturile coordonate pentru detectarea timpurie și răspunsul rapid în regiune sunt esențiale pentru a gestiona cu succes această nouă amenințare , înainte ca aceasta să se răspândească necontrolat .”

Organizația de caritate Buglife a spus că speciile de furnici invazive se răspândesc cu ușurință atunci când plantele din sol sunt importate în pământ din Marea Britanie și a cerut guvernului să interzică importul de sol.

UE a interzis exportul de sol din Regatul Unit, dar Marea Britanie nu a luat măsuri pentru a opri importurile, în principal prin intermediul comerțului horticol.

"Sunt renumite pentru că se pot răspândi rapid”

David Smith, de la Buglife, a spus: „Este o ușă deschisă pentru speciile non-indigene care locuiesc în sol. Există o îngrijorare larg răspândită cu privire la aceste specii de furnici invazive non-indigene, dintre care aceasta este una dintre puținele care sunt pe punctul de a ajunge în Europa. Putem face ceva pentru a le opri sosirea, dar odată ce o specie de furnici invazive este aici, va fi foarte greu de eradicat. Furnicile sunt renumite pentru că se pot răspândi rapid.”

În Europa, furnica a fost găsită anterior în produse importate din Spania, Finlanda și Țările de Jos, dar pe continent nu a fost niciodată confirmată până acum.

Australia alocă 400 de milioane de dolari (205 de milioane de lire sterline) pentru eradicarea furnicii, dar guvernul a fost criticat pentru că nu a acționat suficient de decisiv pentru a elimina specia. Noua Zeelandă este singura țară care a eradicat cu succes furnica roșie de foc după ce a apărut în 2001.

Specie iubitoare de căldură

Furnica roșie de foc este o specie iubitoare de căldură, dar cercetătorii au ajuns la concluzia că s-ar putea stabili în aproximativ 7% din Europa.

În clima actuală, jumătate din zonele urbane din Europa ar fi potrivite din punct de vedere climatic pentru aceasta, inclusiv orașe mari precum Londra, Paris, Roma și Barcelona. Odată cu încălzirea globală, continentul va deveni mult mai potrivit pentru această specie și va ajuta la răspândirea acesteia în Europa.

Orașele de coastă mediteraneene sunt cele mai potrivite pentru furnică, iar porturile lor maritime ar putea facilita răspândirea acesteia.

"Publicul ar putea juca un rol-cheie în detectarea S invicta, având în vedere că aceasta este frecvent întâlnită în zonele urbane şi în zonele adiacente. Este posibilă detectarea acestei furnici datorită înţepăturilor sale dureroase şi a movilelor caracteristice ale cuiburilor lor, deşi este necesară confirmarea unui expert", a spus Mattia Menchetti, autorul principal al studiului.

Coloniile depistate în Sicilia se află într-un estuar şi într-un parc natural din suburbiile oraşului Siracuza. Cercetătorii cred că furnicile regine zburătoare, ajutate de vânt, au ajuns acolo din portul Siracuza din nord-vest. Echipa a recomandat continuarea monitorizării portului.