Istoria surprinzătoare. Primul tramvai din România a circulat la Lipova, în județul Arad

Istoria surprinzătoare. Primul tramvai din România a circulat la Lipova, în județul Arad

Hei, tramvai, cu etaj și tras de cai!“, aşa suna o melodie fredonată de-a lungul vremii de multă lume. Deși se credea că primul astfel de tramvai a circulat la Timișoara, se pare că totuși meritul este al Aradului.

Tramvaiul era tras de cai FOTO arhivă CTP Arad

Documentele istorice arată că primul tramvai din țară a circulat la Lipova, în județul Arad, deși unii au afirmat că a fost la Timișoara. Totuși, specialiștii au demonstrat de-a lungul vremii că Aradul se poate lăuda cu primul tramvai .

Era cunoscut faptul că la Timişoara ar fi apărut primul sistem de transport urban, în realitate însă, potrivit unei lucrări monografice lansate recent, cu aproape un deceniu înainte de momentul circulaţiei primului tramvai cu cai pe străzile orașului de pe Bega, în Lipova, o localitate din județul Arad, acest mijloc de locomoţie era deja o prezenţă cotidiană.

Cu tramvaiul, de la bazar la băi și retur

Potrivit informaţiilor cuprinse în lucrarea „Staţiile C.F.R. Radna-Lipova“al cărei autor este Radu Bellu, la începutul anului 1860, în actualul oraş Lipova a fost înfiinţată o mică linie de tramvai, al cărei traseu lung de aproximativ 4 kilometri asigura legătura între Bazarul Turcesc din centrul localităţii şi băile care începuseră să devină o căutată destinaţie turistică balneară. Vagonul era tras de doi cai și era un mijloc comod de acces între cele două puncte de interes.

Calea de rulare avea o lungime de 3,742 de kilometri, cu un ecartament îngust de 700 de milimetri, și făcea legătura între orașul Lipova și stațiunea balneară de la periferia sudică Băile Lipova, unde se afla un izvor de apă minerală. Traseul începea din Bazarul Turcesc și continua pe strada Nicolae Bălcescu, strada Bogdan Petriceicu Hasdeu, strada Lugojului până la marginea sud-vestică a orașului. De acolo urma vechiul drum spre Lugoj până la stațiunea balneoclimaterică.În 1920, se mai arată în carte, micul tramvai tras de cai a fost înlocuit de o locomotivă cu două vagoane, iar un deceniu mai târziu, linia a fost desființată.

Povestea și documentele

Directorul general al Companiei de Transport Public Arad, Claudiu Godja,ne-a pus la dispoziție fotografii vechi cu linia de tramvai din Lipova, dar și datele care se aflau pe diferite fotografii despre tramvaie.

De asemenea, și fostul director Petru Cuvineanu, care a scris lucrarea „Arad – Economie și societate“, lansată în 2016,vorbea despre primul tramvai care a circulat pe teritoriul actual al României, cel de la Lipova.

„În Timișoara, tramvaiul tras de cai a apărut în 1869, dar la Lipova se circula în acest mod de nouă ani. Se cunoaște prea puțin acest amănunt, poate și pentru că linia din Lipova era organizată de mediul privat, existând un interes economic legat de stațiunea balneară. În orice caz, ne putem mândri și cu faptul că la două luni după Timișoara, orașul Arad lansa trei linii de tramvai trase de cai, care plecau de la gară până la Obor, până în Centru și până la Moara Neuman“, afirma Cuvineanu în urmă cu câțiva ani.

Reprezentanții Primăriei Lipova au dorit, de-a lungul anilor, să valorifice informațiile apărute în ultimii ani în aceste volume și au căutat documentele vechi. Din păcate, până acum nu s-a găsit nimic în arhivele deținute de primărie, pentru că inundațiile din anii’70 au distrus totce aveau.

„Orașul nostru trebuie să dețină și oficial acest statut de primă localitate din România în care a circulat un tramvai. Facem demersuri să obținem documente vechi, pentru că e datoria noastră să valorificăm această informație apărută în câteva lucrări ale unor specialiști. Este o mândrie locală și nu e drept ca un alt oraș să se laude cu ce am realizat înaintea altora“, declara în urmă cu câțiva ani fostul primar, Iosif Jichici.

Actualul primar al orașului Lipova, Florin Fabius Pera, spune că nu s-a găsit niciun document oficial.

Tramvaiul a fost legat de Lipova Băi, cel puțin așa îmi spuneau bătrânii. În oraș eu nu am văzut nici măcar urme de linie, înafară de linia care circula pe Podgoria cu Săgeata Verde. Povestea adevărată este cu un tramvai tras de cai, dar nu avem documente“, a declarat primarul.

Săgeata Verde FOTO CTP Arad

Săgeata Verde FOTO CTP Arad

Transportul public, rege în Arad

La Arad există primul tren electric, numit Săgeata Verde, care a avut prima cursă în 1906.

Anul 1869 marchează începutul activităţii de transport public din Arad când s-au pus în circulaţie, pe trei linii, primele tramvaie trase de cai. 19 tramvaie de acest fel au circulat până în anul 1916. În anul 1907 s-a achiziționat de către municipalitate primul autobuz. În anul 1908, Primăria Arad a înfiinţat Societatea de transport cu autobuzele, societate care a fost prima de acest fel din România, deci mai avem un lucru cu care ne putem mândri. În anul 1913 linia Arad-Podgoria a fost electrificată şi a devenit prima de acest fel din România şi a opta din lume. În anul 1946, când a avut loc punerea în funcţiune a tramvaiului electric, a făcut ca Aradul să devină unul dintre oraşele cu o reţea de transport dintre cele mai complexe şi moderne. În anul 1973, parcul de maşini totaliza 170 de unităţi“, spune Claudiu Godja.

Directorul CTP Arad, Claudiu Godja FOTO arhivă personală

Directorul CTP Arad, Claudiu Godja FOTO arhivă personală

De asemenea, întâia fabrică de vagoane deschisă pe actualul teritoriu al României a fost tot la Arad, în vara anului 1899, la uzinele „Johan Weitzer“.

Directorul CTP Arad, Claudiu Godja, mai spune că în prezent există în parcul instituției 109 autobuze, dintre care 13 articulate; 74 medii, 6 midibuze și 16 microbuze. De asemenea, sunt 107 tramvaie dintre care 98 vagoane cu motor și 9 vagoane remorcate. Tramvaie noi Imperio sunt 10 unități și Imperio Civitas sunt 14 unități.

Ce are, totuși, Timișoara

Timișoara are totuși o premieră în domeniul transportului public:este primul oraș care a avut tramvai electric. Acest mijloc de transport a fost inventat la sfârșitul secolului al XIX-lea, iar prima linie a fost construită în 1881, lângă Berlin. În Timișoara, construirea liniei a început în 1897, iar primul tramvai electric a circulat de la sfârșitul anului 1899.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 „Ce s-a întâmplat în Europa de Est e un miracol economic fără precedent“

2 Rafinăriile Rusiei, la un pas de colaps după „vizitele” nocturne ale dronelor ucrainene

3 Amănunte din sondajele pe București. Singura certitudine este căderea ireversibilă a lui Piedone

4 Rusia susține că Kim Jong-un va fi asasinat

5 VIDEO „Nasty” și-a ales candidatul pentru București! Pe cine susține fostul tenismen?