Moise Guran face MIȘTO de TROMPETĂ: Înțelegeți-o, e fată săracă, de la Bacău, a mâncat pâine pe cartelă!

Moise Guran face MIȘTO de TROMPETĂ: Înțelegeți-o, e fată săracă, de la Bacău, a mâncat pâine pe cartelă!

Eram decis că e prea devreme să comentez ceva, orice, din ce zice noul primar al Capitalei, Gabriela Firea Pandele, scrie , într-un material cu mult mișto fin Moise Guran pe Blogul său, Biziday.ro . Chiar şi despre gratuitatea pe RATB… Mi-am zis, hai, mai las-o trei ture cu tramvaiul 41 şi îi trece. După care, au sărit toţi la săraca primăriţă să îi explice că e o gogomănie transportul gratuit. Acuma, ţineţi-vă bine, nu m-am mai putut abţine… o să o apăr pe doamna Firea şi gratuităţile ei socialist-populiste. 

Evident că se poate să faci RATB-ul gratuit. Orice se poate. La Bucureşti. La Bucureşti trăim în altă lume, nu e ca în restul ţării. Gabi e de la Bacău, a mâncat pâine pe cartelă când era mică, la fel ca mine la Severin.

Ce ştiu bucureştenii? La ei pâinea a fost la liber întotdeauna. La noi doar pâinea neagră de secară era la liber… Da, pare paradoxal, pâinea aia considerată azi de fiţe şi mai scumpă, în copilăria mea era naşpa, în vreme ce franzela… Ei bine eu şi azi am rămas cu un soi de adoraţie respectuoasă pentru franzela albă, caldă, aburindă… mai ales când băga doamna de la colţ, de la chioșcul de pâine, cuţitul în ea… că aşa era pe atunci, trei persoane pe cartelă, o pâine şi jumătate, nu, nu scumpule, nu pot să îţi dau două pâini întregi, că nu îmi mai rămâne pentru toţi abonaţii de la centrul nostru.

Dacă îmi aduc bine aminte chiar aşa se chema pâinea albă aia pe care eu o respect şi astăzi… Franzelă Bucureşti. Nu venea de la Bucureşti, se făcea la noi la Severin, dar na! cineva parcă voise să ne spună că alta e viaţa la Bucureşti, alta era la Severin, la Bacău sau în alte colţuri ale României Socialiste. Nu putuse să îi zică Franzelă Severin. Nu era branding… Aveam Bere de Severin(Banovița), Vin de Mehedinți, Cognac Drobeta, dar franzela era București.

Îmi amintesc, de asemenea (cu o precizie sadică) faptul că Franzela Bucureştiera 5 lei şi 50 de bani. Fusese 5 lei înainte de 1982, s-a mai scumpit cu 50 de bani după criza din ’82, când oricum s-au scumpit toate, dar nu asta era problema, problema era că nu se mai găseau. Nici curentul electric nu mai eracurent, se întrupea tot timpul și de atunci au apărut și cartelele pentru benzină, zahăr, ulei și Franzelă București.

Nu eram săraci, nu vreau să mă înţelegeţi greşit, sau, oricum, n-aveam sentimentul ăsta, nu diferenţa de doi lei cincizeci dintre Franzela Bucureşti şi pâinea neagră era problema, ci faptul că nu aveam acces la două pâini albe, indiferent de faptul că mama îmi lăsa întotdeauna fix unşpe lei pentru două pâini albe, iar eu rămâneam întotdeauna cu doi lei şapteşcinci de bani, că nu voia vânzătoarea să-mi dea două pâini întregi dacă pe cartelă scria că suntem trei persoane, fiecare cu drept de câte jumătate de pâine pe zi, conform legii.

Vedeţi, în mod paradoxal, cam asta e şi problema cu RATB-ul azi, când Gabriela de la Bacău vrea să-l facă gratis pentru toţi Bucureştenii cu maşini.La un leu treizeci biletul, nu preţul este problema, sau în mod sigur nu este pentru cei aproximativ un milion de bucureşteni cu maşini. Pentru ei autoturismul e pâinea albă, RATB-ul e pâinea neagră. Gabriela vrea să le dea gratis pâinea neagră ca să îi convingă să renunţe la cea albă. Bineînţeles că le dă gratis degeaba. Iar categoriile, să le spunem defavorizate de bucureşteni (cu riscul de a-i supăra pe ceilalţi cetăţeni români, care văd o contradicţie între cuvintele defavorizat şi bucureştean) pensionari, studenţi, elevi, acelea deja au gratuităţi şi reduceri.

Deci pentru cine se ieftinește autobuzul de la 1,30 lei la zero lei? Pentru cei care nu se sinchisesc de 1,30 lei, sau pentru cei care oricum nu îl plătesc.

Sigur că ideea de a-i convinge pe ăştia un milion de bucureşteni să lase maşinile acasă e una foarte bună. Dar acasă… unde să le lase acasă, Gabriela? Că n-au parcări. Când v-am avertizat pe toți în campanie că nu aveți soluții concrete și concentrate pe traficul din București, ați preferat să vă spuneți fiecare poeziile, că tu de exemplu știai că poți câștiga doar pe notorietate, nu mai era cazul și de o dezbatere aplicată și utilă.

Îi poţi forţa să le lase acasă, desigur, impunând de exemplu o taxă cruntă, usturătoare, pe tranzitul prin zonele centrale ale Capitalei, sau chiar prin tot oraşul. Au, n-au parcări, își vor parca mașinile și în sufragerie dacă le impui să zicem 1000 de lei pe lună sau pe an ca să treacă cu mașina prin Centru. În felul ăsta faci rost şi de bani să cumperi autobuze mai multe şi de bani să lărgeşti inelul interior, ăla de-l visa Oprescu autostradă zburătoare, astfel încât să poţi prelua traficul ce va ocoli parţial Centrul. Adică dacă, de exemplu, pui o taxă ca să treci cu maşina când vrei tu de la Unirii şi până la Piaţa Victoriei, primul efect pe care-l vei avea va fi un blocaj permanent pe Ștefan cel Mare şi pe Uranus. Și n-ai făcut nimic. Și autobuzul tot degeaba e gratis. Va circula bine strict de la Unirii și până la Victoria și apoi se va bloca, fix cum face autobuzul turistic jumătate de oră dimineața pe un kilometru de la Scânteia și până la Arcul de Triumf.

Deci lucrurile trebuie aşezate cumva în ordine inversă, logic, nu? Întâi lărgeşti inelele interioare şi exterioare, concomitent faci locuri de parcare rezidenţiale, cumperi autobuze, faci linii noi, integrate şi mai deştepte ca să nu schimbe corporatistul cinci autobuze și două metrouri din Berceni și până în Băneasa, şi abia după aia poţi pune taxe pe tranzitul central ca să forţezi bucureşteanul cu mașină să plece cu un autobuz, pe care tu, marele primar general care a copilărit la Bacău, visând că pâinea neagră e franzelă Bucureşti, îl vei face și gratuit. Atâta doar că această gratuitate va avea sens cam în patru ani de aici încolo, asta dacă ești cu adevărat vrednică. Ambițioasă ești, e evident pentru toată lumea. Foarte bine,  fă tu în patru ani ce nu avem de 23 de ani, de când am venit eu  aici. 

Uite, Gabi, eu te încurajez, nu ca alții. Da, e posibil să avem transport în comun gratuit la Bucureşti! Chestia asta complicată prin care faci lucrurile planificat, în ordine inversă decât le-ai proclamat ca scop se numeşte Management. Iar eu îţi ţin pumnii Gabriela şi uite îi cert peoamenii răi care zic de tine că eşti populistă şi că tot ce e gratis e şi prost.

Atâta doar Gabi, să ne înţelegem, când mai candidezi data viitoare, cinstit e să le spui pe astea înainte, nu după ce te-a votat lumea. Lumea se supără dacă pui taxe pe care nu le-ai anunţat înainte să fii votată şi de aceea unii sunt acum îngrijoraţi de gratuitatea asta pe care de asemenea nu ai anunţat-o. Știu, n-ai zis tu de taxe pe mașini, am zis eu, că eu n-am nimic de pierdut. Dar amândoi știm că orice ban nedat de cineva, este plătit de fapt de altcineva. Să-i mai respectăm, zic, și pe cei care dau, nu numai pe cei care primesc.


Citește și:

populare
astăzi

1 Așa se scrie istoria, oameni buni, din lucruri mărunte și neștiute...

2 Document secret rusesc obținut de Washington Post

3 Misterioasa navă iraniană care s-a întors ieri, subit, după trei ani, acasă

4 Ucraina a încălcat „linia roșie nucleară” a Rusiei? / Culisele unui atac ucrainean asupra unei ținte-cheie din Rusia

5 Foarte interesante amănunte...