Motorul Europei, în pericol. Economia germană riscă să rămână în urmă | ANALIZĂ

Motorul Europei, în pericol. Economia germană riscă să rămână în urmă | ANALIZĂ

În timp ce la suprafaţă motorul economic german funcţionează, o inversare recentă a exporturilor şi scăderile abrupte ale preţurilor acţiunilor scot la iveală probleme profund înrădăcinate în cea mai populată şi mai harnică ţară de pe continent, un pilon central al Uniunii Europene.

În mai, cea mai mare economie a Europei a importat mai mult decât a exportat pentru prima dată în trei decenii, rupând o serie de câştiguri ca „Exportweltmeister” sau „campion global la export” de la reunificarea ţării.

Ministrul de Finanţe, Christian Lindner, a comparat-o cu un „avertisment de profit” - o alertă roşie a companiilor dacă câştigurile sunt setate să dezamăgească. A vinde mai mult decât cumpără a fost un principiu central al ascensiunii Germaniei către elita economică globală.

Cu doar câteva săptămâni înainte, în aceeaşi zi în care Berlinul s-a îndreptat spre raţionalizarea energiei, acţiunile Deutsche Bank (DBKGn.DE) şi Commerzbank (CBKG.DE) , creditorii emblematici ai ţării şi elementele de referinţă pentru economia sa, au scăzut cu aproximativ 12%.

Autorităţile de reglementare a pieţei cred că această scădere a fost provocată de temerile pentru situaţia economică a Germaniei, în ipoteza limitării gazului rusesc care stă la baza industriei, a spus o persoană care cunoaşte problema.

„Acesta poate fi într-adevăr începutul unei perioade mai slabe pentru Germania”, a spus Achim Truger, unul dintre experţii şefi în economie ai guvernului, care consiliază cancelaria.

„Dacă cineva a considerat că Germania este un model de urmat, poate că este timpul să avem o imagine realistă despre punctele forte şi slăbiciunile economiei. Nimeni nu este perfect”, a adăugat el.

După cel de-al Doilea Război Mondial, Germania, susţinută de ajutorul SUA, şi-a construit economia pe maşini, maşini şi produse chimice, controlate prin bănci precum Deutsche Bank, care deţin participaţii la firme industriale - un sistem cunoscut sub numele de Deutschland AG sau Germany Inc.

Bundesbank, banca centrală a ţării, a menţinut moneda la un nivel constant, gazul rusesc ieftin a alimentat industria, iar sindicatele au fost reprezentate în consiliile de administraţie pentru a controla salariile. Rezultatul: o icoană a industrialismului admirată pe tot globul.

Toate acestea au alimentat salturi ale exporturilor în anii 1980, 1990 şi 2000, moment în care marca germană a fost înlocuită cu euro la o rată de schimb care a făcut ca exporturile germane să fie atractive.

Germania, graţie reformelor pieţei muncii, a depăşit renumele nedorit de „omul bolnav al Europei” de la începutul mileniului, dar succesul său de a vinde mai mult vecinilor europeni decât a cumpărat, a antagonizat multe ţări care s-au împrumutat pentru a cumpăra bunuri germane.

Apoi, insistenţa Berlinului în criza datoriilor ca ţări precum Grecia să accepte condiţii dure pentru împrumuturi de urgenţă a alimentat mai multe resentimente. Dar mulţi germani au respins astfel de critici, atribuind eficienţa lor pentru succesul naţiunii.

Căutând să reaprindă spiritul de colaborare care a dus la acest succes, cancelarul german Olaf Scholz s-a întâlnit săptămâna aceasta cu liderii sindicatelor şi patronatelor pentru a discuta despre ceea ce el a numit o criză „istorică” a costului vieţii.

Scholz, un social-democrat, a spus că reînvie un model de cooperare stabilit în 1967, când Germania a intrat în recesiune pentru prima dată de la boom-ul său postbelic.

Dar va fi mai greu acum să liniştească sindicatele, din cauza unor eforturi la nivel naţional de a menţine salariile scăzute prin „mini-locuri de muncă” fără taxe, care plafonau câştigurile pe oră pentru mulţi muncitori slab calificaţi la aproximativ 10 euro.

Reformele de reducere a plăţilor pentru şomaj, introduse de cancelarul social-democrat Gerhard Schroeder, care a creat legături strânse cu preşedintele rus Vladimir Putin şi mai târziu a lucrat pentru un gigant petrolier rus, au înrăit şi mai mult relaţiile cu sindicatele.

Deşi Germania pare mai stabilă decât Marea Britanie, care se confruntă cu revolte guvernamentale, sau Franţa, unde oamenii îmbrăcaţi în veste galbene au protestat împotriva creşterii costurilor vieţii, tensiunile sunt la un nivel uriaş.

Creşterea nemulţumirii lucrătorilor poate fi observată în creşterea grevelor. Acestea au atins apogeul în 2015, cu aproximativ 28 de zile de grevă la 1.000 de lucrători, comparativ cu aproape niciuna în 2000, iar mai recent, sindicatele au avertizat cu privire la mai multe greve pentru a impulsiona creşterea salariilor.

„Am văzut acest risc... când s-a discutat despre un embargo pe gaz”, a spus Monika Schnitzer, un alt consilier economic al guvernului. „Aş fi serios îngrijorată de stabilitate”.

Schimbarea simbolică

Economiştii cred acum că Germania ar putea deschide un capitol sumbru. Deşi a rezistat mai bine decât zona euro în timpul pandemiei din 2020, economia sa nu a revenit la fel de puternic ca blocul în 2021 şi este de aşteptat să rămână în urmă şi în acest an.

Comisia Europeană estimează că economia Germaniei va creşte cu 1,6% în acest an, comparativ cu 3,1% pentru Franţa şi 4% pentru Spania.

„Globalizarea, lanţurile de aprovizionare just-in-time şi energie ieftină din Rusia – acestea sunt lucruri care se schimbă şi se schimbă definitiv”, a declarat Carsten Brzeski, economist la banca olandeză ING.

Aceste avantaje au făcut ca industria germană, de la giganţi la sute de campioni de talie medie, să aibă un succes atât de mare.

„Este un adevărat punct de cotitură pentru Germania”, a spus el.

Sectorul maşinilor şi al ingineriei din Germania, care pregăteşte fabrici din China şi din întreaga lume, este la limită. Ralph Wiechers, membru al consiliului executiv al organismului comercial VDMA al industriei, a descris balanţa comercială care trece în roşu drept un „avertisment”.

„Întrebarea este acum în ce măsură clienţii din întreaga lume vor reduce proiectele”, a spus el.

Fielmann (FIEG.DE), producătorul german de ochelari care operează în 16 ţări, este pesimist. Acţiunile sale au scăzut cu o treime anul acesta.

„Simţim creşterea considerabilă a costurilor de transport şi energie şi presiunea din lanţurile de aprovizionare”, a declarat directorul executiv Marc Fielmann.

Gunther Schnabl, economist la Universitatea din Leipzig, dă vina pe „zgârcenie” pentru situaţia dificilă a ţării.

De ani de zile, Germania a economisit bani pentru apărare şi infrastructură, ajutând în acelaşi timp exportatorii, menţinând salariile scăzute şi importând gaz ieftin din Rusia, a spus el.

„Dar nu a investit banii. În schimb, i-a folosit pentru a ascunde o eroziune a prosperităţii. Acest lucru nu va funcţiona pentru mult timp. Diviziunile şi nemulţumirea cresc.”, a avertizat Schnabl.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 VIDEO „Ucrainenii au luat 8.000 de telefoane mobile și le-au pus pe stâlpi de doi metri, așa detectează dronele Shahed”

2 Retragerea lui Piedone a devenit o chestiune de zile...

3 Așa o fi? /

4 Dezvăluirile neașteptate ale șefului serviciului secret din Ucraina

5 Culisele uriașului scandal care zguduie regimul Orban, în Ungaria