NASA-IMAGINEA SĂPTĂMÂNII Hyperion, haotica lună a lui Saturn, fotografiată de sonda Cassini

În această fotografie realizată de sonda Cassini poate fi observat Hyperion, una dintre lunile lui Saturn care este insuficient de masivă pentru a colapsa gravitațional într-un sferoid și care se rostogolește haotic pe o orbită aflată la aproximativ 1,48 de milioane de kilometri de gigantica planetă gazoasă.

Sursa foto: nasa.gov

Hyperion are diametrul de doar 270 de kilometri iar axa sa de rotație își schimbă orientarea în mod haotic, în timp făcând practic imposibilă orice încercare de a-i preconiza mișcările în viitor. Hyperior este unul dintre puținele corpuri cosmice cunoscute care au astfel de mișcări impredictibile.

Hyperion, denumit și Saturn VII, a fost descoperit în 1848 de William Cranch Bond, George Phillips Bond și William Lassell. Această lună este caracterizată de o suprafață neregulată, de rotația haotică și de aparența spongioasă. Hyperion a fost prima lună non-sferică descoperită. Este posibil ca inițial Hyperion să fi fost o lună sferică, dar în urma unei coliziuni catastrofale cu un asteroid foarte mare ar fi căpătat această formă neregulată. Această lună nu are atmosfera.

Această fotografie a fost realizată de sonda Cassini la 22 august 2016, de la distanța de aproximativ 326.000 de kilometri, la scara de 2 kilometri/pixel.