
Noi înregistrări audio arată un dialog tensionat între piloții Air India înainte de tragedie. Detaliul tulburător înainte de decolare
Căpitanul zborului Air India 171, care s-a prăbușit luna trecută în Ahmedabad, curmând viața a 241 de persoane, i-a încredințat comanda avionului copilotului său înainte de decolare, au declarat surse, citând înregistrări audio extrase din cutiile negre recuperate de la locul accidentului, relatează Daily Mail. Dialogul tensionat între cei doi piloți conturează o ipoteză tulburătoare cu privire la ce s-a petrecut în cabina avionului înainte de tragedie.
„Avionul este în mâinile tale”, i-a spus căpitanul Sumeet Sabharwal copilotului Clive Kunder, au declarat pentru Corriere della Sera două surse occidentale familiarizate cu conținutul înregistrărilor.
Aceste surse au declarat pentru publicația italiană că nu este o solicitare ieșită din comun în aviația comercială: copilotul gestionează adesea decolarea. Însă în contextul întrebărilor iscate după primele concluzii ale anchetei, cuvintele căpitanului capătă o nouă semnificație, potențial tulburătoare. În timp ce secundul său pilota avionul, acesta ar fi avut mâinile libere, deci și oportunitatea să opereze „fără a fi deranjat”, dacă asta ar fi fost intenția lui, au spus trei piloți consultați în această chestiune.
Piloții americani familiarizați cu raportul preliminar cu privire la accident, publicat recent, au evaluat separat că, cel mai probabil, Kunder ar fi fost ocupat cu pilotarea avionului într-un moment cheie, care a făcut probabil diferența între șansă și catastrofă.
Avionul a rămas în aer timp de aproximativ 30 de secunde înainte de a pierde brusc altitudine și a se prăbuși într-o zonă rezidențială, ucigând 19 persoane la sol și aproape toți pasagerii de la bord. Un cetățean britanic a supraviețuit miraculos după ce porțiunea avionului în care se afla scaunul său a rămas intactă.
Dialog tensionat între piloți înainte de prăbușire
Raportul preliminar a arătat că, înainte de prăbușire, comutatoarele de alimentare cu combustibil au fost mutate aproape simultan, de la poziția de la „Pornit” la „Oprit”, oprind motoarele. Aceste comutatoare au un dispozitiv de blocare care previne acționarea lor accidentală. Comutatoarele au fost readuse în poziția pornit după 10 secunde, prea târziu pentru ca motoarele să recupereze puterea necesară redresării aeronavei.
Primele relatări despre incident au menționat un dialog în care unul dintre piloți se arăta confuz, fără a-i identifica.
Sursele Corriere au declarat că Kunder ar fi fost cel care l-a întrebat pe pilotul senior: „De ce ai oprit motoarele?” Căpitanul ar fi negat pe un ton evaziv: „Nu am făcut-o”.
Publicația relatează că secundul nu a fost deloc convins de răspuns și a repetat întrebarea „de mai multe ori”.
O sursă informată separat despre evaluarea inițială a probelor de către oficialii americani a declarat pentru Reuters că secundul l-a întrebat pe căpitan de ce a mutat comutatoarele de combustibil în poziția „Oprit”, tăind astfel alimentarea cu combustibil.
Aceștia apreciază că înregistrarea audio din cabină susține ipoteza că pilotul fost cel care a întrerupt fluxul de combustibil către motoarele avionului.
Raportul preliminar publicat de Biroul Indian de Investigare a Accidentelor Aeriene nu făcut speculații privind o acțiune deliberată sau accidentală. Ministrul aviației din India a îndemnat să nu fie trase concluzii pripite înainte de finalizarea anchetei. Un raport final este așteptat anul viitor.
Raportul preliminar publicat sâmbătă de AAIB din India a confirmat că comutatoarele de combustibil au trecut de la „funcționare” la „închidere” imediat după decolare, fără specifica modul în care au fost acționate.
Raportul nu a găsit nicio defecțiune mecanică sau de întreținere în timpul zborului.
Sursa: adevarul.ro