O exoplanetă de dimesiunea Pământului, ce ar putea avea câmp magnetic, descoperită de cercetători

O posibilă planetă de dimensiunea Pământului, dintr-un alt sistem solar, care ar putea avea câmp magnetic, a fost identificată de către o echipă de oameni de ştiinţă. YZ Ceti b este o planetă telurică care orbitează o stea situată la aproximativ 12 ani lumină de Pământ.

Exoplanetă de dimensiuena Pământului FOTO Scitechdaily.com

Cercetătorii Sebastián Pineda şi Jackie Villadsen au observat un semnal radio care se repeta şi provenea de la steaua YZ Ceti. Ei au utilizat radiotelescopul Karl G. Jansky Very Large Array, operat de Observatorul Astronomic al Fundaţiei Naţionale pentru Ştiinţă (NSF) din Statele Unite, scrie Agerpres.

Detaliile au fost publicate în jurnalul ştiinţific Nature Astronomy.

Căutarea unor lumi potenţial locuibile sau purtătoare de viaţă în alte sisteme solare depinde parţial de capacitatea de a afla dacă exoplanete stâncoase, asemănătoare Pământului, au de fapt câmpuri magnetice”, a declarat Joe Pesce din cadrul NSF.

De ce e important câmpul magnetic

Această cercetare arată nu doar că această exoplanetă stâncoasă deţine probabil un câmp magnetic, dar oferă o metodă promiţătoare pentru a găsi mai multe.

Câmpul magnetic al unei planete poate împiedica fenomenul prin care atmosfera ei este uzată în timp de particulele expulzate de steaua sa, a spus Pineda, astrofizician la Universitatea din Colorado. „Dacă o planetă supravieţuieşte sau nu cu o atmosferă poate depinde dacă planeta are sau nu un câmp magnetic puternic”, a adăugat el.

Cercetătorii susţin că undele radio stelare pe care le-au detectat sunt generate de interacţiunile dintre câmpul magnetic al exoplanetei şi steaua pe care o orbitează. Însă, pentru ca aceste unde radio să fie detectabile pe distanţe lungi, ele trebuie să fie foarte intense.

„Găsim o modalitate de a le vedea”

Deşi câmpuri magnetice au mai fost detectate pe exoplanete masive de dimensiunea lui Jupiter, pentru a reuşi acest lucru în cazul unei exoplanete relativ mici, de dimensiunea Pământului, este nevoie de o tehnică diferită.

Din moment ce câmpurile magnetice sunt invizibile, este greu de stabilit dacă o planetă îndepărtată prezintă un astfel de câmp, a explicat Villadsen. Prin urmare, „ceea ce facem noi este să găsim o modalitate de a le vedea ”, a spus el.

Pentru a face acest lucru, echipa a căutat planete cu dimensiunea similară cu cea a Pământului, foarte apropiate de steaua lor, ceea ce le face să treacă prin materialul ejectat de aceasta.

Dacă planeta are un câmp magnetic şi trece prin suficient material stelar, acest lucru va face ca steaua să emită unde radio strălucitoare”, a explicat el.

„Potrivire ideală”

Mica stea pitică roşie YZ Ceti şi exoplaneta sa cunoscută YZ Ceti b au oferit „o potrivire ideală” pentru acest studiu, deoarece exoplaneta este atât de aproape de stea încât o orbitează în doar două zile (pentru comparaţie, cea mai lungă perioadă orbitală a unei planete din sistemul nostru este în cazul lui Mercur, cu 88 de zile).

Pe măsură ce plasma lui YZ Ceti se desprinde, ea interacţionează cu câmpul magnetic al stelei, generând unde radio suficient de puternice pentru a fi observate de pe Pământ.

Intensitatea acestor unde radio poate fi măsurată, permiţând cercetătorilor să determine puterea câmpului magnetic al planetei.

Ambii cercetători care semnează studiul sunt de acord că, deşi YZ Ceti b este cea mai bună candidată de până acum pentru o exoplanetă stâncoasă cu câmp magnetic, acesta nu este un caz închis.