O explozie gigantică a ''sfâşiat'' centrul Căii Lactee în urmă cu circa 3 milioane de ani (studiu)

Calea Lactee a fost "sfâşiată" de o explozie provocată de o erupţie gigantică, ce a izbucnit în centrul ei în urmă cu circa 3 milioane de ani, conform concluziilor unui studiu desfăşurat de o echipă internaţională de astronomi, citat luni de Press Association.

Un fascicul colosal de energie a izvorât în urmă cu circa trei milioane de ani din inima galaxiei noastre şi a pătruns în spaţiul profund înainte de a lovi Micul şi Marele Nor al lui Magellan, o lungă fâşie de gaz ce se extinde din galaxiile din apropiere, potrivit unei noi cercetări.

Cercetătorii susţin că această concluzie schimbă ceea ce se ştia despre galaxia care adăposteşte planeta noastră.

''O explozie uriaşă de energie şi radiaţii a izbucnit chiar din centrul galactic şi a pătruns în mediul din jur. Acest lucru demonstrează că centrul Căii Lactee este un loc mult mai dinamic decât am crezut anterior'', a explicat Lisa Kewley, director al centrului de excelenţă în astrofizică ASTRO 3D, un proiect în care sunt implicaţi specialişti în astronomie din mai multe ţări, care studiază misterele universului.

Echipa a descris pentru prima dată dovezile acestei explozii în 2013, când au identificat Sagittarius A - o masivă gaură neagră situată în centrul Căii Lactee, de circa 4,2 milioane de ori mai mare decât Soarele - drept cauză a exploziei.

Studiul recent, publicat în Astrophysical Journal, întăreşte concluziile anterioare.

Găurile negre sunt locuri din univers în care materia este comprimată de gravitaţie până la un punct în care legile normale ale fizicii se descompun, îndoind şi distorsionând spaţiul şi timpul.

Prin definiţie, ele nu pot fi observate prin metode convenţionale, ceea ce le face greu de studiat. Prezenţa lor este trădată de radiaţiile emise în timp ce gazul şi praful se învârt în jurul lor.

În 1996, astronomii au observat o strălucire ciudată care radiază din Fluxul Magellanic. Oamenii de ştiinţă au început să vâneze o cauză, iar Sagittarius A a devenit principalul suspect.

Pe baza unei analize recente a datelor culese cu ajutorul Telescopului Spaţial Hubble, cercetătorii au estimat că explozia masivă a avut loc în urmă cu 3,5 milioane de ani.

Ei cred că explozia a durat aproximativ 300.000 de ani.

''Aceste rezultate schimbă dramatic ceea ce cunoşteam despre Calea Lactee. Am crezut întotdeauna despre galaxia noastră că este o galaxie inactivă, cu un centru nu atât de luminos. Aceste rezultate noi oferă în schimb posibilitatea unei reinterpretări complete a evoluţiei şi naturii sale'', a declarat Magda Guglielmo de la University of Sydney, unul dintre autorii studiului.

''Evenimentul care a avut loc acum trei milioane de ani a fost atât de puternic încât a avut consecinţe asupra împrejurimilor galaxiei noastre. Suntem martori la trezirea frumoasei din pădurea adormită'', a adăugat cercetătoarea.AGERPRES