O hartă de înaltă rezoluţie a unei explozii galactice dezvăluie poluarea galaxiilor: „Se întâmplă ceva foarte interesant acolo”

Oamenii de ştiinţă au creat prima hartă de înaltă rezoluţie a unei explozii galactice de dimensiuni gigantice, care oferă informaţii despre modul în care spaţiul dintre galaxii este poluat cu substanţe chimice, informează DPA, citată de Agerpres.

Galaxia NGC 4383. FOTO phys.org

În timp ce studiau galaxia NGC 4383, situată în Roiul Fecioarei din apropierea noastră, astronomii au au surprins un flux de gaz atât de mare încât lumina ar avea nevoie de 20.000 de ani pentru a-l străbate de la un capăt la celălalt.

Descoperirea lor a fost publicată luni în revista Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Adam Watts, autorul principal al studiului, și membru al Centrului Internaţional de Cercetări în Radio-Astronomie (ICRAR) din cadrul Universităţii Western Australia, a declarat că acel flux de gaz a fost rezultatul unor puternice explozii stelare care s-au produs în regiunile centrale ale galaxiei.

„Fluxurile de gaze sunt foarte greu de detectat”

Gazul ejectat în spaţiu are o masă echivalentă cu peste 50 de milioane de sori.

„Se cunosc foarte puţine lucruri despre fizica fluxurilor de gaze şi proprietăţile lor, pentru că fluxurile de gaze sunt foarte greu de detectat. Gazul ejectat este destul de bogat în elemente grele, care ne oferă o perspectivă unică asupra procesului complex de amestecare dintre hidrogen şi metale în gazul care se scurg”, a spus profesorul Watts.

Oamenii de ştiinţă au detectat în acest caz, oxigen, azot, sulf şi multe alte elemente chimice.

Fluxurile de gaz reglementează viteza şi durata de timp în care galaxiile pot continua să formeze stele. Gazul ejectat poate polua spaţiul dintre stele în cadrul unei galaxii, precum şi între galaxii , pentru totdeauna.

Cu ajutorul datelor transmise de programul MAUVE, condus de doi cercetători de la ICRAR, Barbara Catinella şi Luca Cortese a fost creată o hartă de înaltă rezoluţie.

„Datele obţinute ne-au depăşit toate aşteptările”

MAUVE este un program de mare amploare care se desfăşoară la Very Large Telescope (VLT), administrat de Observatorul European de Sud în nordul statului Chile.

„Am proiectat MAUVE pentru a investiga modul în care procesele fizice, cum ar fi fluxurile de gaze, ajută la oprirea formării de stele în galaxii. NGC 4383 a fost prima noastră ţintă, deoarece bănuiam că se întâmplă ceva foarte interesant acolo, dar datele obţinute ne-au depăşit toate aşteptările. Sperăm că, în viitor, observaţiile făcute de programul MAUVE vor dezvălui importanţa pe care o au fluxurile de gaze în Universul local, cu detalii deosebite”, a declarat Barbara Catinella.