O specie ''ciudată'' de thalattozaur, cu botul ''ca un ac'', identificată printre fosile descoperite în Alaska

Un animal asemănător cu o iguană, cu botul foarte ascuţit, a fost confirmat în urma analizării unui schelet fosilizat drept o specie de thalattozaur necunoscută anterior, care popula în urmă cu circa 200 de milioane de ani apele costiere din zona în care este în prezent statul Alaska, informează Reuters.

Noua specie, care datează din perioada geologică Triasic şi a fost identificată dintr-o singură fosilă găsită în Pădurea Naţională Tongass din Alaska, a primit denumirea Gunakadeit joseeae, inspirată de numele dat de populaţia nativă tlingit unui monstru acvatic legendar, conform unui articol publicat marţi în jurnalul Scientific Reports.

Aceasta este singura fosilă intactă descoperită în America de Nord, a precizat paleontologul Patrick Druckenmller, directorul Muzeului Nordului din cadrul Universităţii din Alaska şi autor principal al studiului. ''Acest animal este uimitor pentru că are un bot super-ascuţit. Efectiv, este ca un ac'', a spus cercetătorul care a descris această vieţuitoare drept ''ciudată''.

Oasele din zona botului şi gâtului sugerează o reptilă care se strecura în crăpături din recifuri pentru a extrage hrana, în special crustacee mici şi calmar.

Fosila, înglobată într-o rocă aflată în mod obişnuit sub apă, în zona plajei insulare, a ieşit la iveală după o maree extrem de joasă, în 2011 şi a fost descoperită astfel întâmplător de o echipă de oameni de ştiinţă care efectua cercetări în regiune.

Separarea completă a fosilelor de rocă a durat mai mulţi ani, a explicat un geolog din cadrul Serviciului Forestier din Statele Unite, Jim Baichtal, unul dintre oamenii de ştiinţă care au găsit specimenul.

Identificarea drept o specie nouă a fost realizată după ce Druckenmiller a călătorit în China, unul dintre puţinele locuri unde au fost descoperite fosile intacte de thalattozaur. Cercetarea a confirmat ceea ce era evident pentru cei care au văzut specimenul. ''Am ştiut imediat că era ceva cu totul diferit'', a spus el.

Pe vremea când trăia Gunakadeit joseeae, zona care este în prezent în sud-estul Alaska era un loc mai călduros, a explicat Druckenmiller.

Specia de thalattozaur recent identificată este cea mai recentă dintre mai multe descoperiri paleontologice importante efectuate în Pădurea Naţională Tongass. Printre acestea se numără descoperirea în 1996 a unui schelet uman cu o vechime de 10.300 de ani, într-o peşteră din regiune. Rămăşiţele, aparţinând unui tânăr, cu o dietă bazată în special pe peşte, au oferit informaţii despre oamenii care au migrat în America de Nord urmând rute costiere, mai degrabă decât pe Podul Terestru Bering.AGERPRES