Scandalul canalului Bâstroe. Comisia Europeană va efectua verificări la fața locului

Scandalul canalului Bâstroe. Comisia Europeană va efectua verificări la fața locului

Comisia Europeană se implică în scandalul canalului Bâstroe. Miercuri, pe 1 martie, începe un control pentru evaluarea lucrărilor care sunt realizate de partea ucraineană. Anunțul a fost făcut de Adina Vălean, comisar european pe Transporturi.

Adina Vălean, comisar european pe Transporturi, anunță verificări la canalul Bâstroe FOTO Adevărul

Miercurea viitoare, la 1 martie, am o echipă a Directoratului de Transport a Comisiei Europene care va face un tur al tuturor porturilor ucrainene și căreia i-am mărit mandatul(…) pentru evaluarea lucrărilor referitoare la Canalul Bâstroe. Vom avea rezultatul acestui raport destul de curând, vorbim de o săptămână, maximum 10 zile, astfel încât lucrurile să fie oficiale”, a spus Adina Vălean, conform digi24.ro

În paralel cu măsurătorile făcute de specialiștii Comisiei Europene, autoritățile din România și din Ucraina vor purta o nouă rundă de discuții.

Obiectul unor dispute mai vechi

Discuțiile pe tema Bâstroe s-au intensificat în ultima perioadă, având in vedere că instituțiile din România nu au reușit să își coordoneze acțiunile și abordarea pe acest subiect, mai ales în contextul actual de securitate.

Tema face obiectul unor dispute mai vechi cu statul vecin, continuarea lucrărilor la canalul Bîstroe fiind stopata în urmă cu aproape doua decenii prin intermediul unor decizii internaționale pentru protejarea ecosistemului din Delta Dunării.

În timp ce MAE a jucat cartea diplomației și a făcut apel la comunicarea directă cu Ucraina, Ministerul Transporturilor a mers pe lansarea acuzațiilor publice fata de ucraineni , fără a specifica însă dacă instituțiile din subordine și-au făcut treaba.

Astfel, Ministerul de Externe a precizat că gestionează coordonarea diplomatică, neavând in atribuții activități concrete de evaluare a lucrărilor ucrainenilor, acțiuni ce revin Transporturilor.

Nu este clar cum s-a desfășurat comunicarea dintre instituțiile subordonate Ministerului Transporturilor cu partea ucraineana, context în care „Adevărul” a solicitat un punct de vedere și de la instituție, însă conducerea ministerului nu a răspuns până la momentul publicării articolului.

Ministrul Sorin Gridedeanu a transmis, în urma cu două zile, ca navele care vor face măsurători sunt pregătite și că așteaptă răspunsul autorităților din Ucraina, însă fără a menționa dacă a făcut demersuri concrete în acest sens.

Ucraina face lucrări, fără acordul României

De altfel, subiectul Bâstroe a fost readus în atenție chiar de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care a precizat ca Ucraina face lucrări de adâncire a canalului, fără acordul României. Ulterior, Ambasada Ucrainei a transmis că lucrările pe canalul Bâstroe vizează exclusiv întreținerea, fiind informată Administrația Fluvială a Dunării de Jos în luna august a anului trecut.

Ministerul Infrastructurii din Ucraina a transmis însă, într-o postare pe Twitter, că adâncimea de navigare pe Canalul Bâstroe a crescut de la 3,9 la 6,5 metri, pentru prima oară de la declararea independenței țării.

Apoi, pe 22 februarie, ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina, Iuri Vaskov, a transmis un alt punct de vedere, afirmând că Ucraina nu a încălcat niciun acord prin adâncirea canalului Bâstroe de la Dunăre, pentru a-şi majora exporturile de alimente de la porturile sale fluviale, şi este pregătită să-i arate României activitatea desfăşurată.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 Așa se scrie istoria, oameni buni, din lucruri mărunte și neștiute...

2 Misterioasa navă iraniană care s-a întors ieri, subit, după trei ani, acasă

3 Document secret rusesc obținut de Washington Post

4 Foarte interesante amănunte...

5 Eduard Hellvig, atac dur la medicul Cîrstoiu: „Când spectacolul începe să fie fluierat, își iau trusa de machiaj și își văd de drum”