Telescopul James Webb a descoperit materia organică într-una dintre primele galaxii din univers

Telescopul orbital a observat galaxia SPT0418-47, situată în constelația Ceasului, la aproximativ 12 miliarde de ani lumină distanță de Pământ.

Telescopul orbital James Webb. Foto: Arhiva Adevărul

Telescopul orbital James Webb a detectat multe molecule de hidrocarburi aromatice într-o galaxie din universul timpuriu, la 12 miliarde de ani lumină distanță de Pământ. Acest lucru a permis oamenilor de știință să studieze pentru prima dată cum a apărut materia organică la 1,5 miliarde de ani după Big Bang, a anunțat luni Universitatea Texas A&M.

Aceste molecule organice mari sunt destul de comune în spațiu. În trecut, credeam că ele se găseau în principal în vecinătatea stelelor în formare, ceea ce a făcut posibilă utilizarea lor ca indicatori ai formării stelelor. Observațiile noastre ale galaxiei antice indică faptul că cel mai probabil, acest lucru nu a fost așa în universul timpuriu”, a spus Justin Spilker, profesor asociat la Universitatea Texas A&M.

Astronomii au descoperit că acești compuși organici complecși sunt prezenți chiar și în cele mai vechi galaxii din univers. Oamenii de știință au făcut descoperirea în timp ce studiau datele culese de telescopul spațial James Webb în timp ce observau galaxia SPT0418-47, situată în constelația Ceasului, la aproximativ 12 miliarde de ani lumină distanță de Pământ.

După cum explică astronomii, această galaxie a atras de multă vreme atenția oamenilor de știință prin faptul că radiația sa este amplificată în drum spre Pământ de aproximativ 30-35 de ori sub influența atracției unei galaxii mai apropiate, care se află la o distanță relativ scurtă de Pământ, la aproximativ 3 miliarde de ani lumină. Acest lucru le oferă oamenilor de știință posibilitatea de a studia în detaliu galaxia SPT0418-47, care poate fi văzută în starea în care se afla la doar 1,5 miliarde de ani după Big Bang.

Lansarea telescopului orbital James Webb a oferit oamenilor de știință prima oportunitate de a analiza spectrul infraroșu a SPT0418-47 și de a studia acumulările de praf rece din această galaxie antică. În special, oamenii de știință au fost interesați de faptul dacă în interiorul ei este prezentă materie organică și dacă se comportă în același mod ca omologii săi din Calea Lactee și cei mai apropiați vecini ai săi.

Analiza spectrului infraroșu al lui SPT0418-47 efectuată de oamenii de știință a indicat că există rezerve destul de mari de hidrocarburi aromatice în această galaxie, ceea ce a indicat prezența unor rezerve semnificative de materie organică în Universul timpuriu. În același timp, cercetătorii au descoperit că aceste acumulări de materie organică au fost distribuite în întreaga galaxie antică diferit decât în ​​Calea Lactee și în alte galaxii moderne, unde hidrocarburile aromatice sunt concentrate în regiunile de formare a stelelor.

După cum sugerează astronomii, aceste diferențe pot fi asociate atât cu caracteristici încă necunoscute în comportamentul prafului în interiorul galaxiilor antice, cât și cu faptul că stelele din SPT0418-47 și analogii săi produc multă radiație ultravioletă, care descompune rapid unele tipuri. a materiei organice aromatice. Observațiile ulterioare cu James Webb și alte telescoape vor ajuta la înțelegerea acestei caracteristici a galaxiilor antice, au remarcat oamenii de știință.

Compuși organici din univers

Până de curând, astronomii au presupus că, în galaxie și în univers în ansamblu, compușii organici sunt extrem de rari. Când oamenii de știință au studiat pentru prima dată în detaliu „semințele” stelelor și norii de gaz interstelar, au descoperit că nu este cazul. S-a dovedit că acestea conțin cantități uriașe din cele mai simple hidrocarburi, alcooli, zaharuri și aminoacizi. Urmele lor au fost găsite ulterior chiar și în galaxii foarte îndepărtate de Pământ.