ULTIMA ORĂ Puternic mesaj anticorupție al SUA/„Deposedarea infractorilor și grupurilor infracționale de câștigurile ilegale poate fi adesea cea mai dură pedeapsă”

ULTIMA ORĂ Puternic mesaj anticorupție al SUA/„Deposedarea infractorilor și grupurilor infracționale de câștigurile ilegale poate fi adesea cea mai dură pedeapsă”

Vom continua să susținem România, unul dintre cei mai importanți aliați ai SUA, în eforturile sale anticorupție. Suntem în consultări regulate cu partenerii noștri români pentru a putea oferi asistența potrivită în vederea combaterii corupției, spune Jessica Kim, rezidentul regional al SUA pentru combaterea corupției în România și Bulgaria.

Într-un interviu acordat SpotMedia.ro, Jessica Kim a precizat că SUA au oferit peste zece programe de instruire în România procurorilor, anchetatorilor și judecătorilor în diferite domenii, inclusiv pentru analiza datelor financiare, investigații privind spălarea de bani și activelor offshore, tehnici speciale de anchetă în cazuri de crimă organizată și gestionarea cazurilor complexe.
 
Reprezentanta SUA s-a referit la încercările la care a fost supus sistemul judiciar în perioada 2017-2019, la impactul negativ pe care l-au avut crearea SIIJ, dar și asalturile asupra DNA.
 
Jessica Kim spune că în recenta sa vizită la București a constatat „o puternică voință în favoarea statului de drept în România și pentru revenirea pe calea reformei judiciare după pașii înapoi din perioada 2017-2019”. Dar „rezolvarea unei singure probleme nu va garanta o Românie mai curată. Pentru ca reformele să fie eficiente, în orice țară, ele trebuie să fie cuprinzătoare”.
De un an sunteți rezidentul regional al SUA pentru combaterea corupției în  România și Bulgaria, rolul dvs fiind să oferiți asistență în domeniul justiției în vederea consolidării capacității de combatere a corupției. În ce a constat concret asistența acordată statului român?

Am oferit asistență în mai multe moduri, dar mai ales prin consolidarea capacității de combatere a corupției – prin instruirea procurorilor, anchetatorilor și judecătorilor în diferite domenii, inclusiv pentru analiza datelor financiare, investigații privind spălarea de bani și activelor offshore, tehnici speciale de anchetă în cazuri de crimă organizată și gestionarea cazurilor complexe, împărtășind experiență și cele mai bune metode pe care le-am acumulat timp de zeci de ani în acest domeniu.

 Ascultăm ce au nevoie partenerii noștri și încercăm să structurăm instruirea pe măsură. Aceste pregătiri adesea includ experți americani, inclusiv judecători, procurori și anchetatori americani. În ultimul an, am oferit peste zece programe de instruire în România, special modelate pe nevoile partenerilor noștri.

De asemenea, am oferit îndrumare în funcție de nevoile din dosare, la cererea partenerilor. Am oferit consiliere pentru reforme procedurale și legislative, spre exemplu, prin promovarea reformelor țintite către asigurarea independenței Justiției.

 În plus, cu permisiunea Guvernului României, am găzduit mese rotunde trimestriale cu organizații ale societății civile pentru a atrage atenția asupra muncii importante pe care o fac și pentru a continua să creștem nivelul calității dezbaterilor publice în Romania.

Am colaborat, în plus, cu Facultățile de Drept și programe de tineret pentru a încuraja și îndruma viitoarea generație de lideri ai României să promoveze principiile statului de drept.

Cum apreciați că a evoluat lupta anticorupție în România?

România a făcut progrese semnificative în combaterea corupției, dar mai este multă muncă de făcut. În ciuda istoricului solid în lupta anticorupție al României, încercările la care a fost supus sistemul judiciar în perioada 2017-2019 au fost dăunătoare.

Spre exemplu, măsuri controversate, precum crearea Secţiei Speciale, au avut un impact negativ asupra independenței Justiției. Atacurile constante asupra instituțiilor precum DNA, în ciuda succeselor sale, au afectat credibilitatea și moralul. Noile condiții pentru intrare în profesie, mai ales pentru parchetele specializate, au încetinit lupta împotriva corupției.

Totuși, în recenta mea vizită, am constatat o puternică voință in favoarea statului de drept în România și pentru revenirea pe calea reformei judiciare după pașii înapoi din perioada 2017-2019. 

Astfel poate fi pavat drumul pentru continuarea eficientă a activităților esențiale în lupta României împotriva corupției, inclusiv activitatea anchetatorilor, reforme legislative și procedurale benefice și susținere pentru rolul important al societății civile în apărarea statului de drept în România.

Vom continua să susținem România, unul dintre cei mai importanți aliați ai SUA, în eforturile sale anticorupție. Și țineți minte, corupția afectează pe toată lumea! Când oamenii văd pedepsele pentru săvârșirea de acte de corupție, mai puțini vor lua parte la săvârșirea lor și societatea va beneficia.

Ce lipsește, legislativ, logistic, tehnic, pentru o acțiune mai eficientă?

Nu aș spune că România duce lipsă de ceva, ci mai degrabă că încă se acomodează cu realitatea de după Revoluție.

Așa cum am mai spus și anterior, în ultimii ani, mai multe rapoarte internaționale, inclusiv Raportul Anual privind Statul de Drept al Comisiei Europene, Opiniile Comisiei de la Veneția și rapoartele GRECO ale Consiliului Europei, au identificat mai multe provocări pe care România le înfruntă în lupta anticorupție.

Subliniez asta deoarece rezolvarea unei singure probleme nu va garanta o Românie mai curată. Pentru ca reformele să fie eficiente, în orice țară, ele trebuie să fie cuprinzătoare.

Un obstacol mare și concret  cu care se confruntă România este deficitul de resurse umane în sistemul sau judiciar.

Sunt multe posturi libere, ceea ce, combinat cu întârzierea procedurilor de selecție, extinderea instruirii și schemele de pensionare rapidă va impacta eficiența luptei anticorupție a României.

Ce ajutor poate și doresc Statele Unite să acorde României în lupta anticorupție?

România este unul dintre cei mai importanți aliați ai Statelor Unite. Ne bucurăm de un parteneriat puternic în multe domenii, inclusiv în privința valorilor și principiilor comune ale democrației, libertății individuale și statului de drept.

Aceste valori comune ne fac țările mai puternice și mai rezistente în fața celor care caută să ne amenințe sau să ne dezbine. Statele Unite sunt hotărâte să coopereze cu aliații, precum România, pentru a susține angajamentele democratice, inclusiv privind statul de drept și anticorupția.

Există o legătură între nivelul investițiilor americane și nivelul corupției  din România?

Corupția, ca în multe alte țări, afectează investițiile străine directe. Rapoarte internaționale au arătat că, în opinia investitorilor și companiilor străine, corupția este larg răspândită în Romania, mai ales în domeniul afacerilor.

Legi arbitrare și persistente, mai ales cele privind practicile comerciale, îngreunează succesul economic al oricărei țări. Investitorii străini vor siguranță și încrederea că vor fi tratați corect și predictibil în fața legii. Statul de drept puternic este important într-o țară pentru principiul că toți oamenii și toate instituțiile sunt supuse și responsabile în fața unor legi corect aplicate.

Un stat de drept puternic este esențial pentru creștere și succes economic, mai ales pentru investiții străine. Un stat de drept șubred este un teren propice pentru corupție și, în consecință, afectează dezvoltarea economică.

Care sunt principalele mecanisme de corupție pe care le-ați observat în România? Există cazuri pe care le considerați emblematice?

Decât să vorbim despre mecanisme și cazuri specifice, cred că este important să se ţină minte că la orice nivel și în orice formă corupția este inadmisibilă și, așa cum am precizat mai devreme, suntem în consultări regulate cu partenerii noștri români pentru a putea oferi asistența potrivită în vederea combaterii corupției.

Cum se poate îmbunătăți recuperarea prejudiciilor din infracțiuni de corupție și spălare a banilor?

Recuperarea prejudiciilor este un instrument puternic pentru combaterea corupției, când  este aplicat transparent și corect. Deposedarea infractorilor și grupurilor infracționale de câștigurile ilegale poate fi adesea cea mai dură pedeapsă.

De asemenea, descurajează activitatea infracțională, perturbă activitatea infracțională, îi lasă pe infractori fără instrumente, restituie victimelor pagubele și protejează comunitățile.

Împărtășirea acestor informații vitale cu procurorii și anchetatorii este cel mai eficient mod de a recupera prejudiciile în cazurile de corupție și spălare de bani.

ANABI este total funcțională și posedă cunoștinte specializate în acest domeniu. Creșterea, poate impunerea, consultării cu ANABI la începutul investigării unor cazuri cu un nivel ridicat al prejudiciului ar avea potențialul să sporească recuperarea acestuia. Rezultatele ar fi durabile și ar arăta potențialilor infractori că nu pot beneficia de pe urma acțiunilor lor ilegale.

Cum impacteaza fenomenul corupției  independența presei?

Corupția afectează independența presei la fel ca pe oricare altă zonă a unei societăți funcționale. Ea poate rezida în lipsa transparenței privind acționariatul și finanțarea media, care poate duce la abuzuri, inclusiv interferența statului. Corupția poate afecta dreptul constituțional de acces la informațiile publice.

Corupția, din păcate, poate genera atacuri fizice sau online asupra jurnaliștilor din cauza activității lor profesionale, ceea ce este inacceptabil.

Consider util că Raportul Anual privind Statul de Drept al Comisiei Europene include acum și aspectul libertății presei, ceea ce evidențiază această problemă pentru a atrage atenția și, să speram, pentru a aduce oportunități de îmbunatățire. O presa liberă, independentă și înfloritoare este esențială pentru democrație.

Există și o componentă externă a corupției din România?

Peste tot corupția are de multe ori o componentă externă. Și corupția românească adesea înseamnă active offshore ascunse în paradisuri fiscale, precum Cipru sau Insulele Virgine Britanice.

Investigarea și recuperarea activelor offshore necesită consolidarea capacității tehnice și o solidă cooperare internațională pentru aplicarea legii. În ultimul an, am lucrat împreună cu omologii noștri pentru a mări capacitatea de anchetare a spălării de bani și a activelor offshore.

Anticorupția este privită mai mult ca reacție judiciară la fapte comise. Dar cât de importantă și cum ar trebui să fe făcută prevenția corupției?  

Eforturile de prevenție sunt la fel de importante în combaterea corupției și, pe termen lung, cea mai potrivită abordare. Interzicerea conflictelor de interese, incompatibilităților și investigarea averilor ilegale sunt esențiale în prevenția corupției.

Campaniile de informare și instrumentele de prevenție în cazul conflictelor de interes administrative, mai ales pentru achizițiile publice, au fost bine dezvoltate de ANI, în pofida diminuării resurselor.

Un cadru legislativ robust, coerent și bine consolidat, proiectat împreună de ANI, Ministerul Justiției și alte părți interesate, este necesar pentru prioritizarea eforturilor durabile de prevenție.

Noua Strategie Națională Anti-Corupție este, de asemenea, de așteptat să demonstreze înnoirea angajamentului guvernamental pentru progrese în domeniul prevenției. Transparența este şi ea esențială pentru prevenirea corupției.

În cele din urmă, nu trebuie subestimată importanța încurajării viitoarei generații de lideri ai României să promoveze principiile statului de drept, în așa fel încât acestea să intre în mentalitatea lor și să devină sistematice în afaceri și acțiunea guvernamentală.

Trimite pe WhatsApp


Citește și:

populare
astăzi

1 Așa o fi?

2 „Un pat matrimonial mare în care o femeie se află peste un bărbat şi îi face sex oral, şi alţi trei tineri ca…

3 Departamentul de Stat al SUA: China se pregătește încă din 2015 pentru al Treilea Război Mondial cu arme biolo…

4 Răsturnare de situație în dosarul privind accidentul în care a fost implicat ministrul Lucian Bode. Una dintre…

5 Anchetă în R. Moldova, după ce în sacul diplomatic sigilat venit de la Moscova s-a găsit untură de bursuc