Un asteroid gigantic, "relicvă a sistemului solar primordial", descoperit la miliarde de kilometri de locul în care s-a format

O echipă de astronomi a anunţat miercuri descoperirea unui asteroid spectaculos, cu diametrul de 300 de kilometri, "o relicvă a sistemului solar primordial", expulzat la miliarde de kilometri de locul din sistemul solar în care probabil s-a format, transmite AFP.

Acest obiect cosmic a fost descoperit în Centura Kuiper, la aproximativ 4 miliarde de kilometri de Terra. Deosebit de întunecat, acest asteroid "este suficient de neobişnuit pentru a ne trezi interesul", a declarat Tom Seccull, autorul principal al articolului publicat în numărul de miercuri al revistei Astrophysical Journal Letters.

După o serie de măsurători amănunţite realizate cu telescopul VTL (Very Large Telescope) din Chile, astronomii au descoperit că acest asteroid este foarte bogat în carbon. Ori, o astfel de compoziţie nu este posibilă decât dacă asteroidul s-a format în zona interioară a sistemului solar, unde se află planetele telurice Mercur, Venus, Pământ, Marte şi centura de asteroizi dintre Marte şi Jupiter.

Acest obiect, care a primit denumirea de catalog 2004 EW95, este primul asteroid bogat în carbon descoperit la periferia sistemului solar.

"Faptul că acest asteroid se află în prezent într-o regiune rece, îndepărtată a sistemului solar, sugerează că a fost aruncat acolo (posibil) în urma interacţiunii cu una dintre planetele interioare ale sistemului solar", explică Tom Seccull.

Această relicvă din sistemul solar primordial poate confirma faptul că sistemul solar a trecut printr-o perioadă de violente turbulenţe la puţin timp după naşterea sa şi că formarea planetelor gazoase gigantice a fost însoţită de proiectarea corpurilor mai mici pe orbite îndepărtate de Soare. AGERPRES