
Un dosar privind modernizarea unui aeroport din România, co-finanțată de ministerul lui Grindeanu, a ajuns la Parchetul lui Kovesi
O firmă din Turcia este cercetată pentru falsificarea unor documente folosite pentru câștigarea lucrările de modernizare a Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu din județul Constanța, începute în mai 2023. Contractul de execuție a fost semnat de reprezentanții Aeroportului și de o asociere de firme, printre care și cea din Turcia, iar cel de finanțare a fost semnat de ministrul de atunci al transporturilor, Sorin Grindeanu. Cazul a fost trimis Parchetului European, condus de Laura Codruța Kovesi, potrivit mai multor surse Snoop .
- Curtea de Conturi a transmis, într-un răspuns pentru site-ul de investigații Snoop, că a sesizat organele penale.
- Ministerul Proiectelor Europene recunoaște că România ar putea să piardă finanțarea europeană, dacă acuzațiile sunt confirmate. E vorba de zeci de milioane de euro.
- Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu” anunță că a sesizat Direcția Națională Anticorupție.
Lucrările scoase la licitație în 2023 au constat în dezvoltare terminal la Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu”, turnul de control și parcarea. Valoarea inițială a proiectului a fost de peste 202 milioane de lei fără TVA (46 milioane de euro), iar peste 160 de milioane de lei urmau să provină din fonduri europene prin „Programul Operațional Infrastructură Mare”.
Ultima informare din partea Aeroportului, din 4 august 2025, spune că valoarea totală a contractului este de 278 de milioane de lei (55,9 mil. euro).
Aeroportul se află în localitatea Mihail Kogălniceanu din județul Constanța, la circa 26 kilometri de oraș, lângă baza aeriană militară.
Contractul de proiectare și execuție a fost câștigat la licitația deschisă de un consorțiu de firme: SSAB-AG SA din județul Bacău cu firmele ACER Proje Inșaat din Turcia și Atelier Unbuilt SRL – București. Firmele au lucrat și cu subcontractori din județul Constanța. Din partea română, el a fost semnat de reprezentanții Aeroportului, iar de partea cealaltă de reprezentantul Asocierii de firme, respectiv SC SSAB-AG SA. La acest contract apar problemele.
- SC SSAB-AG SA – 91% execuție lucrări
- ACER PROJE INȘAAT AȘ – 5% servicii de proiectare, asistență tehnică și execuție lucrări
- SC ATELIER UNBUILT SRL – 4% servicii de proiectare și asistență tehnică
În cadrul asocierii, firma din Turcia a fost cooptată deoarece prezenta garanția experienței necesare unei astfel de lucrări. Doar că documentele firmei din Turcia au fost unele false, potrivit instituțiilor de control din România.
Semnăturile oficiale pe contractul de finanțare au fost puse pe contract la un hotel din Mamaia, pe 4 mai 2023, eveniment la care a fost prezent și Sorin Grindeanu, vicepremier și ministru al transporturilor și infrastructurii la acea dată.
Peste doi ani, când lucrările sunt aproape finalizate, situația contractului a ajuns pe masa procurorilor de la DNA și Parchetului European.
Curtea de Conturi a sesizat EPPO – Parchetul European
Un raport al Curții de Conturi, finalizat în 2025, arată că licitația a fost câștigată de o asociere de firme care nu a prezentat documente autentice care să ateste că are experiența necesară pentru a se ocupa de modernizarea Aeroportului Mihail Kogălniceanu.
Mai mult, Plenul Curții de Conturi a decis, în februarie 2025, sesizarea organelor de urmărire penală competente, potrivit unui răspuns primit în exclusivitate de Snoop.
În acest caz, este vorba de Parchetul European, instituție condusă de Laura Codruța Kovesi. Documentele au fost direcționate și către Autoritatea de Management din cadrul Programului Operațional Infrastructura Mare, instituția care verifică actele înainte de a fi trimise spre decontare la Bruxelles.
Citește continuarea pe Snoop.ro .
Problema de fond o constituie faptul că asocierea de firme care a câștigat licitația au obținut contractul pe baza unor documente false, care să le ateste expertiza în domeniu. Incriminată este firma din Turcia, cea care garanta că are experiența necesară efectuării lucrărilor.