Un pilot de raliu ne învață cum să evităm accidentele când este polei

Un pilot de raliu ne învață cum să evităm accidentele când este polei

Cel puțin 200 de accidente au avut loc în București la prima zăpadă însoțită de ger din acest sezon. Pilotul de raliu Valentin Porcișteanu ne învață cum să ne ferim de probleme în trafic.

DN74, la urcarea Dealului Mare FOTO Adevărul

Gerul care a cuprins Bucureștiul i-a pus în încurcătură pe șoferi după ce carosabilul ud s-a transformat într-un adevărat patinoar. În doar câteva ore s-au produs aproape 200 de tamponări, potrivit Poliției Rutiere.

Mai exact, până ieri la amiază, pentru ziua de 9 ianuarie, au fost raportate două accidente rutiere soldate cu rănirea ușoară a două persoane, dar și 116 accidente rutiere soldate cu pagube materiale. Și vorbim de tamponările anunțate. Cel puțin tot atâția șoferi implicați în tamponări au ales probabil să încheie incidentul amiabil, în astfel de situații nemaifiind nevoie să anunțe poliția.

O situație deosebită a avut loc pe o stradă din sectorul 4 unde o șoferiță s-a răsturnat cu mașina din cauza poleiului. Din fericire, femeia a scăpat teafără.

Mașina trebuie bine curățată de zăpadă și de gheață

Campion naţional de raliuri în 2011 şi vicecampion naţional de patru ori în 2010, 2012, 2018 şi 2019, Valentin Porcişteanu, care este acum instructor de pilotaj sportiv, dar și de conducere defensivă, a explicat pentru „Adevărul” ce trebuie să facă șoferii pentru a nu fi implicați în accidente pe timp de iarnă. „În primul rând, mașina trebuie pregătită din toamnă. Vorbim de verificarea lichidelor, antigel, lichid de frână și înlocuirea lichidului de parbriz cu unul pentru iarnă, de montarea anvelopelor de sezon. Apoi, nu plecăm de pe loc până când nu curățăm mașina în totalitate, inclusiv pe plafon. Toate geamurile trebuie să fie curățate și dezaburite, vizibilitatea trebuie să fie 360 de grade. În plus, climatizarea trebuie să funcționeze perfect tocmai pentru ca toată această suprafață vitrată să nu se aburească. Evident, trebuie să funcționeze și dezaburirea oglinzilor exterioare și, la fel, nu plecăm de pe loc până ce acestea nu oferă o vizibilitate perfectă. Repet, nu avem voie să plecăm de pe loc dacă mașina nu este curățată de zăpadă și dacă toată suprafața vitrată și oglinzile nu oferă o vizibilitate perfectă”, spune Valentin Porcişteanu.

Testarea aderenței

Expertul mai spune că după plecarea de pe loc ar fi bine să ne asigurăm că nu avem pe nimeni în spate și să testăm nivelul de aderență. „Aici avem două variante. La viteze mici, până în 20 de kilometri pe oră, apăsăm brusc frâna sau accelerația. Dacă în primul caz mașina nu se oprește brusc, avem o problemă de aderență. La fel și dacă mașina patinează atunci când accelerăm și eventual intră în funcțiune sistemele de asistență, lucru semnalat pe bord. Testul de frânare mai este important și pentru că verificăm funcționarea sistemului ABS care ne poate scoate din multe probleme. Foarte important, atunci când avem îndoieli privind aderența, trebuie să conducem foarte fin, fără bruscarea comenzilor. Și vorbesc aici de accelerație, frână, dar și de direcție. Toate manevrele se fac foarte fin. Trebuie să mărim acea distanță de două secunde față de mașina din față, nu de alta, dar respectivul vehicul s-ar putea să aibă frâne mai bune sau să nimerească o suprafață mai aderentă atunci când frânează. În plus, trebuie să anticipăm traficul, ce fac ceilalți șoferi, pe cât posibil. Atenție mare în zona intersecțiilor semaforizate sau nu! Alți șoferi au frânat acolo și zona s-a «lustruit» ca să spun așa și ne trezim că avem mai puțină aderență decât în restul traseului. La fel se poate întâmpla și în curbe. În plus, trebuie să fim atenți la temperatura ambiantă. Nu trebuie să ne păcălim dacă aceasta este pozitivă, de câteva grade, pentru că tocmai atunci putem derapa pe acea peliculă de apă care se formează. Totodată, nu vă bazați pe sistemele de asistență prea mult, pentru că și acestea au niște limite tehnice, și dacă bruscați mașina acestea nu vă mai ajută”, precizează Valentin Porcişteanu.

Fostul pilot de raliu a venit cu sfaturi și pentru șoferii care pleacă la drum lung. „Indiferent de distanță, la drum plecăm cu plinul făcut, pentru că la un eventual blocaj trebuie să avem cu ce să ne încălzim. În plus, trebuie să ne interesăm în ce stare este traseul, lucru ușor de realizat acum pe internet. Obligatoriu, trebuie să avem în mașină provizii, apă și hrană rece, dar și un sac de nisip, lopată și lanțuri pentru anvelope sau înlocuitoare ale acestora. Un ultim sfat, atenție la poduri, pentru că se pot forma pelicule de gheață neagră care nu este vizibilă”, a subliniat Valentin Porcişteanu.

Pe zăpadă, cu anvelope de vară

Un grav accident rutier în care au fost implicate 8 persoane, între care 4 copii, s-a produs marţi pe Drumul European 85, în judeţul Bacău. Doi copii de 1 și 3 ani au murit, iar celelalte şase persoane au fost transportate la spital. Maşina implicată în accidentul de pe DE 85 era echipată cu anvelope de vară, au stabilit poliţiştii în urma cercetărilor la faţa locului. „Un conducător auto de 28 de ani, din judeţul Vrancea, în timp ce conducea un autoturism echipat cu anvelope de vară, pe sensul de mers Bacău-Adjud, a pierdut controlul direcției, a pătruns pe contrasens şi a părăsit partea carosabilă intrând în coliziune cu un arbore”, a informat marţi seară IPJ Bacău.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 „Ce s-a întâmplat în Europa de Est e un miracol economic fără precedent“

2 Rafinăriile Rusiei, la un pas de colaps după „vizitele” nocturne ale dronelor ucrainene

3 Amănunte din sondajele pe București. Singura certitudine este căderea ireversibilă a lui Piedone

4 Rusia susține că Kim Jong-un va fi asasinat

5 VIDEO „Nasty” și-a ales candidatul pentru București! Pe cine susține fostul tenismen?