Un set unic de neuroni a fost identificat în creierul oamenilor cu viață lungă

Acesta este un set de neuroni foarte mari, în care aproape că nu există „gunoi” proteic asociat cu dezvoltarea bolii Alzheimer.

Neuroni ai creierului uman. Foto: Shutterstock

Oamenii de știință au descoperit că în creierul persoanelor în vârstă care au trăit mai mult de 80 de ani și și-au păstrat claritatea mentală, există un set unic de neuroni foarte mari în care aproape nu există „gunoi” de proteine ​​asociate cu dezvoltarea bolii Alzheimer. Acest lucru a fost anunțat vineri de serviciul de presă al Universității Northwestern.

"Această descoperire surprinzătoare indică potențial că celulele nervoase foarte mari sunt prezente în creierul centenarilor de la naștere, iar dimensiunea lor mare persistă pe tot parcursul vieții. Această caracteristică a sistemului nervos poate fi folosită pentru a identifica devreme potențialii centenari în rândul populației generale. ”, a declarat Tamar Gefen, profesor asociat la Universitatea Northwestern din Chicago (SUA), citată de serviciul de presă al universității.

Astăzi, biologii sunt interesați în mod activ de cât de mult poate trăi o persoană, în principiu, dacă există o limită a speranței de viață și de modul în care mutațiile afectează rata de îmbătrânire. Pentru a face acest lucru, cercetătorii studiază modul în care diferitele modificări ADN afectează durata de viață a muștelor de fructe, șoarecilor și primatelor.

Pe lângă experimentele pe animale, oamenii de știință încearcă să descopere secretele longevității studiind genomurile, obiceiurile de viață și munca corporală a celor mai longeviv oameni din lume, precum și a locuitorilor așa-numitelor „centre de longevitate”, cum numesc oamenii de știință anumite regiuni ale lumii, ai căror locuitori trăiesc mult mai mult decât vecinii lor. Acestea includ, în special, mai multe zone din Japonia și sudul Italiei.

Caracteristica unică de longevitate

Gefen și colegii ei au descoperit o trăsătură extrem de neobișnuită a oamenilor cu o viață lungă în timp ce studiau structura creierului a șase voluntari în vârstă de 80 de ani și peste, care trăiesc în diferite regiuni ale Statelor Unite. În cursul acestor observații, oamenii de știință și-au concentrat atenția asupra așa-numitului cortex entorinal al creierului, care este responsabil pentru formarea amintirilor.

Această parte a creierului, după cum notează cercetătorii, este afectată în primul rând în timpul dezvoltării bolii Alzheimer, ceea ce face deosebit de interesant de studiat în contextul găsirii diferențelor între centenarii cu o minte și memorie clare și alte grupuri de persoane de vârstă. Pentru a obține astfel de informații, oamenii de știință au comparat structura cortexului entorrinal la centenari, precum și la pensionari sănătoși, tineri și purtători ai bolii Alzheimer.

Această comparație a relevat o caracteristică unică a creierului centenarilor, care nu este tipică pentru alți oameni. S-a dovedit că în cortexul lor entorrinal există un întreg grup de neuroni neobișnuit de mari, în interiorul cărora nu există acumulări semnificative de proteină tau, una dintre moleculele patogene asociate cu dezvoltarea bolii Alzheimer. Datorită prezenței acestor celule, creierul acestor oameni era cu 20 până la 30 de ani mai tânăr decât cel al semenilor lor.

Aceste corpuri, după cum au observat Gefen și colegii ei, au fost concentrate în al doilea strat al cortexului entorrinal, care este direct legat de stocarea amintirilor. Acest lucru explică de ce centenarii au o memorie neobișnuit de puternică și o păstrează pe tot parcursul vieții, au concluzionat cercetătorii.