Un virus gigant descoperit în Japonia, supranumit "Medusa", transformă amibele în "pietre"

Un virus gigant descoperit recent în Japonia se comportă aproape la fel ca Medusa, personaj celebru din mitologia greacă, întrucât este capabil să îşi transformă gazdele - amibe - în "pietre", informează livescience.com.

Denumit Medusavirus datorită aparentelor sale puteri mitologice, acest virus straniu a fost descoperit în apele tulburi ale unui izvor fierbinte din Japonia, potrivit unui studiu publicat pe 6 februarie în Journal of Virology. Medusavirus face parte din categoria "virusurilor uriaşe", care deţin genomuri excepţional de mari în raport cu cele ale altor virusuri.

Acest virus infectează organisme unicelulare cunoscute sub denumirea de Acanthamoeba castellanii, un tip de amibe. Atunci când cercetătorii au infectat anumite amibe în laborator, ei au descoperit că virusul le-a determinat pe acestea să îşi dezvolte o "cochilie" externă foarte groasă şi să intre într-o stare latentă, denumită "închistare". Amibele pot să intre în mod natural în această stare, ca reacţie la stresul provenind din mediul în care trăiesc.

Acest comportament le-a reamintit cercetătorilor de Medusa, care, potrivit mitologiei greceşti, era o femeie hidoasă cu şerpi în păr şi care putea să îi transforme în pietre pe oamenii care o priveau direct în ochi.

Deşi Medusavirus nu are un cap acoperit cu şerpi, autorii studiului au descoperit un element de pe suprafaţa externă a acestui virus care este la fel de uluitor: peste 2.600 de ţepi cu capete sferice. Studiul a fost realizat de cercetători de la Universitatea Kyoto şi Universitatea de Ştiinţe Tokyo din Japonia.

Virusul este suficient de diferit faţă de alte virusuri gigant, iar oamenii de ştiinţă au propus clasificarea lui într-o nouă familie: Medusaviridae.

Un alt aspect interesant este acela că anumite gene din Medusavirus au fost găsite şi în gazdele sale, amibele. Acest fapt sugerează că Medusavirus a infectat amibele din timpuri străvechi şi că cele două microorganisme au făcut schimb de gene între ele de-a lungul evoluţiei, au explicat cercetătorii niponi.

Oamenii de ştiinţă doresc să continue să studieze Medisavirus în speranţa de a descoperi şi alte aspecte interesante din istoria evolutivă a virusurilor şi a celulelor. AGERPRES