Un vulcan din sudul Italiei, mai puțin cunoscut decât Vezuviu, este „extrem de periculos”, avertizează cercetătorii

Vezuviul a șters Pompeiul de pe hartă în urmă cu aproape două milenii, în timp ce vasta zonă vulcanică Campi Flegrei de lângă Napoli a aruncat ultima dată lavă, cenușă și roci în 1538. Dar Campi Flegrei nu este o zonă care trebuie ignorată - se pare că erupția vulcanului de acum 30.000 de ani a contribuit la dispariția omului de Neanderthal, relatează The Guardian.

Poate părea mai puțin periculos decât este, deoarece, în loc să se transforme într-un munte tradițional, vulcanul are forma unei depresiuni ușoare cu un diametru de 12-14 km. O reapariție a activității vulcanice la începutul anilor 1980 a dus la evacuarea a 40.000 de locuitori, dar vulcanul a fost relativ liniștit de atunci.

„Nu spunem că va avea loc o erupție, spunem doar că condițiile pentru o erupție sunt probabile”, a declarat pentru AFP Christopher Kilburn de la University College London.

Zecile de mii de cutremure mici care au avut loc începând cu anii 1950 au slăbit bazinul din vârful vulcanului.

Iar raportul - publicat vineri în revista Nature's Communications Earth & Environment - a constatat că „părți ale vulcanului au fost solicitate aproape până la punctul de rupere”.

Cutremurele s-au înmulțit începând cu 2019, în timp ce presiunea de dedesubt a crescut. Orașul de coastă Pozzuoli a fost ridicat cu aproape patru metri - aproximativ înălțimea unui autobuz cu două etaje - începând cu anii 1950, se arată în raport. Cutremurele și ridicarea solului sunt cumulative, ceea ce înseamnă că nu este nevoie ca activitatea vulcanică să se intensifice pentru ca o erupție să devină mai probabilă.

„O eventuală erupție ar putea fi precedată de semnale relativ slabe, cum ar fi o rată mai mică de ridicare a solului și mai puține cutremure”, au declarat autorii studiului. Aceștia amintesc de erupția vulcanului Rabaul din Papua Noua Guinee din 1994, care a fost precedată de cutremure mici care au avut loc la o zecime din rata celor care au avut loc în timpul unui incident asemănător, petrecut cu zece ani înainte.

Probabilitatea unei erupții mari este „foarte scăzută”, a spus Carlino. „Ceea ce sunt mai probabile sunt erupțiile mici”.

Și în timp ce vulcanul este mai aproape de rupere, acest lucru nu înseamnă neapărat că va avea loc o erupție, a spus Kilburn. Chiar dacă scoarța se fisurează, „magma trebuie să ajungă până în locul potrivit pentru ca erupția să aibă loc”, a spus el.

Cercetătorii au folosit un model bazat pe fizica modului în care se sparg rocile și l-au aplicat în timp real vulcanului, care este plat și în mare parte ascuns - fie sub clădiri, fie sub apele de coastă.

Ei au măsurat cutremurele și mișcările solului și le-au comparat cu erupțiile anterioare ale altor vulcani asemănători.

„Nu putem spune cu certitudine ce se va întâmpla, ceea ce contează este să fim pregătiți pentru orice eventualitate”, a declarat Carlino.

Cinci sute de mii de persoane trăiesc în ceea ce agenția de protecție civilă din Italia a desemnat zona roșie - zona cu cel mai mare risc. Alte 800.000 de persoane locuiesc în zona galbenă.

Autoritățile au elaborat un plan de evacuare, conform căruia locuitorii vor fi mutați cu mijloace de transport proprii sau publice în termen de trei zile. Nivelul de risc - verde, galben, portocaliu și roșu - este revizuit lunar.

„Nivelul de alertă în Pozzuoli este în prezent galben”, a declarat pentru AFP purtătorul de cuvânt al consiliului, Giordana Mobilio, adăugând că localnicii primesc alerte pentru toate cutremurele cu o magnitudine de 1,5 sau mai mare.