De ce el?... Noi filme românești la Berlinală

De ce el?... Noi filme românești la Berlinală

Corespondență de la Tudor CARANFIL: În competiția Berlinalei au fost selectate doar 19 filme care-și dispută Urșii scoși la bătaie în acest an, printre care și AFERIM, ultima producție a lui Radu Jude, prezentată miercuri în premieră mondială la Berlin.

Dar în aceeași zi, într-o altă prestigioasă secțiune paralelă, PANORAMA, avea loc și premiera mondială a filmului lui Tudor Giurgiu, DE CE EU? Într-adevăr, de ce tocmai el, procurorul Panduru (Emilian Oprea) să fie împins într-un joc obscur de putere al cărui victimă ar putea fi colegul său, procurorul Bogdan Leca?

Raportul de forțe dintre anchetator și aparentul suspect e vădit inegal, cum suntem în mod repetat avertizați. Panduru este un tânăr 'cu caș la gură', fără experiență, numai suflet, dar nu și strategie, cel de-al doilea 'uns cu toate alifiile', recurge la tertipuri pentru a prelungi, cu orice chip, pronunțarea sentinței, pentru că, în partea doua a filmului să aflăm că 'aparențele înșeală'. Până la urmă, junele procuror înțelege că a fost doar un pion într-un joc de putere la ordinea unui obscur serviciu, poziție tragică care-l împinge spre sinucidere. Dar întorsătura nu e folosită dramaturgic ca 'lovitură de teatru' , ci e avansată, pur și simplu, declarativ.

După părerea mea, filmul păcătuiește prin tehnicismul său exprimând, mai curând, dificultatea profesiunii de procuror decât dorința de a investiga latura umană a căutării adevărului. Această insatisfacție este oglindită, de pildă, de criticul Stephen Dalton, de la The Hollywood Reporter, care-i reproșează filmului nostru că 'e prea local' deși dorește vădit 'să genereze interes în străinătate'. La rândul său, comentatorul german William Totok îl caracterizează ca pe un film social-critic în care Giurgiu schițează un tablou cuprinzător al României postcomuniste unde domnește legea mafiei politice. Corupția, legăturile cu vechile structuri ale puterii comuniste și ale securității devin toxinele care-i împiedică eroului orice ieșire din joc.

În mod neobișnuit, proiecția de presă a filmului a fost decalată cu o săptămână în raport cu premiera oficială de joi și deficitar popularizată. În pofida acestui handicap, totuși, ziariștii de aici au răspuns cu toată căldura invitației. CineStar 7, sala unde a avut loc, a fost luată cu asalt. Când a început vizionarea, se ocupase deja și ultimul loc, ceea ce nu i-a descurajat pe jurnaliști. Este, în acest incident, încă o dovadă a interesului internațional cu care e urmărită cinematografia noastră, fapt care ar trebui să-i stimuleze creator pe cineaștii bucureșteni. În același sens, e de remarcat și faptul că, în rubrica Jury Grid a revistei britanice Screen, recomandând publicului filmul AFERIM, redactorii au scris 'From Golden Bear-winning producer Ada Solomon', adică 'Film produs de Ada Solomon, laureată a Ursului'. Iată, așadar, că dispunem deja și de un brand sigur pentru industria de film romanescă. AGERPRES

Trimite pe WhatsApp


Citește și:

populare
astăzi

1 Cifrele ultimului sondaj de pe masa PSD. Se prefigurează o mare surpriză

2 VIDEO Fugarul Rizea prezintă una dintre schemele prin care s-a devalizat România

3 Ce șanse mai sunt să fie amânate alegerile parlamentare din 6 decembrie / De ce a aruncat președintele pisica pe…

4 Trendul din sondaje: PNL începe să scadă, PSD, staționar / USR PLUS e pe creștere, Pro România se scufundă

5 Cine este „Barosanul”? România, într-un document al unei jurnaliste de investigații legat de afacerile dubioas…