STRIGĂTUL de ajutor care vine din Televiziunea Română

STRIGĂTUL de ajutor care vine din Televiziunea Română

Irina Radu, directorul de programe al SRTv, a declarat miercuri, într-o dezbatere, că Televiziunea Română are nevoie de o şansă, pentru că angajaţii instituţiei ştiu ce au de făcut şi realizează emisiuni ca "Viaţa satului", "O dată-n viaţă" şi "Profesioniştii", care sunt apreciate de telespectatori.

Potrivit Irinei Radu, emisiuni precum "Viaţa satului, "O dată-n viaţă", "Profesioniştii", "Exclusiv în România", "Teleenciclopedia", "Destine ca-n filme" şi "D'ale lu' Mitică" demonstrează că lumea se uită la Televiziunea Română.

"Eu mă mândresc că aceste emisiuni fac audienţă. Nu ştiu câte emisiuni de la România TV fac două puncte de rating. Noi avem o şansă, rezultatele acestor produse arată că, dacă ştim să punem într-un anume fel şi într-un anume loc, lumea se uită. Dar trebuie să-i dăm ceva (publicului, n.r.) care să-l intereseze sau într-un fel care să-l facă interesant. Degeaba îi dau un interviu, dacă este făcut prea clasic sau ca acum 20 de ani. Trebuie tot timpul să vin cu ceva nou şi să fac altfel şi să arăt ca în anul 2015, nu ca în 1990. Sunt foarte multe de rezolvat, dar lucrurile astea arată că se uită lumea la noi", a spus Irina Radu, într-o dezbatere despre necesitatea televiziunii publice în România, organizată miercuri la sediul Societăţii Române de Televiziune (SRTv).

Ea a mai spus că TVR trebuie să se bată să cucerească telespectatorul, având în vedere situaţia financiară dificilă în care se află în prezent televiziunea publică.

"Nu spun că stăm bine, dar spun că mulţi alţii în situaţia asta ar fi stat mult mai rău (...) Noi am reuşit să ţinem o barcă şi să se uite lumea la noi, cu arme civilizate. S-au mai întâmplat şi lucruri nefericite, dar noi suntem nişte oameni care au făcut mari eforturi", a spus Irina Radu.

La rândul său, Gabriel Gherghescu, directorul TVR 1, a spus că audienţele pe care Televiziunea Română le înregistrează trebuie judecate cu aceeaşi măsură, raportat la emisiunile de succes pe care le fac televiziunile comerciale.

"Trebuie să judecăm cu aceeaşi măsură, cu felul de producţii, cu felul de capital. Avem câteva producţii care sunt pe primul loc şi bat celelalte producţii similare de pe alte posturi (...) Segmentul de rural-tradiţii reuşim să îl ţinem pe primul loc. De acord, privirea este critică pe rezultatele globale ale televiziunii, dar se uită puţinul pe care îl avem comparativ cu alte televiziuni private", a spus Gabriel Gherghescu.

De asemenea, Irina Radu a spus că multe voci spun că preferă să se uite la televiziuni precum Discovery şi History. "Canalele precum Discovery şi History au sub 0,1 rating. Haideţi să nu ne păcălim", a mai spus Irina Radu.

Ea a precizat că Televiziunea Română trebuie să îşi îndeplinească şi misiunea publică şi a dat ca exemplu emisiunea "Vorbeşte corect!", însă publicului trebuie să i se ofere şi câte "o prăjitură". Acest gen de abordare respectă legea de funcţionare şi organizare a TVR, pentru că aceasta prevede că televiziunea publică trebuie să difuzeze şi divertisment, a mai spus Irina Radu.

"Dar divertismentul în zilele noastre nu se mai poate face cu 1.000 de lei pe ediţie", a spus Irina Radu. "Chiar facem nişte lucruri, dar nu avem bani să ne promovăm. Nu te ajută să te promovezi doar pe staţia sa, pentru că te promovezi doar în faţa unui public captiv (...) Cred că strigătul TVR în momentul ăsta este «Daţi-ne o şansă!». Chiar suntem destui care ştim ce avem de făcut", a mai spus Irina Radu.

Ea a mai spus că toate emisiunile difuzate de TVR "pot fi făcute mai bine şi toate pot fi mai frumoase" şi pot avea prezentatori mai tineri şi mai moderni, însă toate aceste lucruri înseamnă costuri.

O altă problemă a TVR remarcată de Irina Radu este aceea referitoare la faptul că deciziile sunt luate de mai multe comitete şi comisii.

"Până când de un canal nu se va ocupa o singură persoană nu se va schimba nimic (...) Cine schimbă o emisiune, cine îşi asumă? Atâta timp cât avem comitete, comisii, semnături, încercăm să facem ce putem", a spus Irina Radu.

Pe de altă parte, Mircea Toma, preşedintele organizaţiei ActiveWatch, s-a referit în timpul dezbaterii la misiunea publică a TVR, precizând că, în prezent, "piaţa de informaţii de interes public din România este în criză".

"Nu pornesc discuţia de la relaţia dintre televiziunea publică şi cele comerciale, ci de la cetăţeanul care ar trebui să primească informaţie fără E-uri", a spus Mircea Toma, făcând referire la degradarea discursului în ultimii ani din spaţiul de televiziune.

"Pentru televiziunile comerciale, misiunea principală este profitul şi depind de succes şi de audienţă, dar ceea ce s-a mai întâmplat în ultimii ani a fost depăşirea oricăror limite în abuzul pe care proprietarii posturilor private le-au manifestat faţă de spaţiul editorial. Intervenţia masivă a proprietarilor în produsul mediatic a fost atât de violentă încât a transformat nişte posturi de televiziune în posturi de propagandă (...)", a spus Mircea Toma. El a dat ca exemplu perioada campaniei electorale, în care televiziunea de ştiri Digi 24 "a funcţionat într-un registru decent". "Dar asta depinde de bunăvoinţa unui proprietar", a spus Mircea Toma. "Pentru că nu am garanţii dinspre proprietari, trebuie să mă întorc spre televiziunea publicului", a spus Toma, precizând însă că TVR are "vocea mult mai mică".

Dincolo de audienţele înregistrate de TVR, Mircea Toma a vorbit şi despre "calitatea informaţiei". "Constatăm că şi aici se produce o intervenţie a politicului, care este măsurabilă (...) TVR ar putea să devină o locomotivă. TVR are nevoie de o platformă conceptuală diferită, o lege nouă, care să fie diferită de cea de acum, care conţine câteva verigi fragile", a mai spus Mircea Toma.

La dezbaterea organizată de TVR au participat mai mulţi angajaţi ai SRTv, între care şi Raluca Stroe Brumariu, care a fost numită recent coordonator al Ştirilor TVR, în locul lui Claudiu Lucaci, printr-o decizie luată de Stelian Tănase, dar şi Romina Surugiu şi Adrian Bucur, membru al CA al TVR, Ioana Avădani, directorul executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent, Gelu Trandafir, din partea Freedom House România, şi Cristi Godinac, preşedintele Federaţiei Române a Jurnaliştilor MediaSind.

 


Citește și:

populare
astăzi

1 VIDEO „Ucrainenii au luat 8.000 de telefoane mobile și le-au pus pe stâlpi de doi metri, așa detectează dronele Shahed”

2 Retragerea lui Piedone a devenit o chestiune de zile...

3 Dezvăluirile neașteptate ale șefului serviciului secret din Ucraina

4 Culisele uriașului scandal care zguduie regimul Orban, în Ungaria

5 Așa o fi? /