Decizia Curții de Apel Galați

Vasile Macovei, proprietar al firmei Viorelo International din Bătinești, comuna Țifești, județul Vrancea, a contestat despăgubirile inițiale primite pentru terenul și ferma sa, considerându-le prea mici. Pe 29 mai, Curtea de Apel Galați a emis o decizie definitivă și executorie.

Conform deciziei Curții, Vasile Macovei este îndreptățit să primească 339.882 de euro pentru terenul de 100.985 mp din UAT Trifești, în loc de 40.692 de euro cât primise inițial.

Totodată, acesta va încasa 11.177.889 de euro și 3.705.507 de lei cu titlul de despăgubiri plătite de statul român prin Ministerul Transporturilor.

„Identificată într-o fază avansată”

Vasile Macovei, proprietarul fermei bio de vaci cu lapte, și-a exprimat preocuparea cu privire la impactul construcției Autostrăzii Focșani–Bacău asupra proprietății sale. Profitul Agricol a relatat despre necazurile fermierului încă de acum doi ani.

Atunci, jurnaliștii au solicitat clarificări de la CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) privind situația fermei bio.

CNAIR a răspuns că „incidența fermei de vaci cu traseul autostrăzii a fost identificată într-o fază avansată de implementare a proiectului”, la sesizarea proprietarilor societății, nu a autorităților publice locale.

„Incidența fermei de vaci cu Autostrada Focșani – Bacău a fost identificată într-o fază avansată de implementare a contractului, la sesizarea deținătorilor societății, și nu a autorităților publice locale, care, la nivel instituțional, nu au avut obiecții cu privire la traseul ales, fiind de acord cu acesta”, se arată în comunicatul CNAIR, care precizeză că „Studiul de Fezabilitate a fost avizat în anul 2022”.

În 2022, ferma nu mai apărea

Totodată, arată Profitul Agricol, „până la un punct, CNAIR a făcut toate demersurile pentru a găsi o formulă optimă care să nu dăuneze fermei”, însă în momentul în care a văzut că variantele ocolitoare costă și durează prea mult, responsabilii CNAIR au decis să eludeze existența fermei.

„Astfel, în Ordonanța de Urgență a Guvernului din 2022, ferma nu mai apărea. Pe tabelul de exproprieri pentru construcția Autostrăzii Focșani – Bacău, iarăși, ferma nu figura. Fermierul nu are decât să se descurce, să ne dea în judecată, spuneau reprezentanții Ministerului Transporturilor”, arată Profitul Agricol.

„Pretinde că nu exist”

Vasile Macovei subliniază că susține construirea autostrăzii, care este crucială pentru dezvoltarea infrastructurii din România, însă simte că aportul său și existența fermei sale sunt ignorate de CNAIR, ceea ce consideră a fi inuman.

„Eu vreau să se facă autostrada, dar CNAIR pretinde că eu nu exist și asta mi se pare inuman”, se revolta fermierul Viorel Macovei. „Eu am muncit aici 28 de ani, am investit 13 milioane de euro pentru cea mai mare fermă de vaci bio din țară și cineva trebuie să răspundă”, spune fermierul.