Cojocaru (APRIL): Costurile noastre au crescut foarte mult, ceea ce înseamnă că produsele lactate se vor scumpi

Cojocaru (APRIL): Costurile noastre au crescut foarte mult, ceea ce înseamnă că produsele lactate se vor scumpi

Produsele lactate se vor scumpi din cauza creşterii costurilor de transport, a lipsei infrastructurii rutiere şi a creşterii salariului minim, care oricum nu a fost bugetat de nimeni pe anul 2018, a anunţat, vineri, preşedintele Asociaţiei Patronale Române din Industria Laptelui (APRIL), Dorin Cojocaru, fără a preciza un procent anume.

"Vă interesează dacă se scumpesc produsele lactate, dacă se scumpeşte piaţa? Sigur se va scumpi, pentru că avem în primul rând inflaţia, a crescut costul de transport, avem lipsă de infrastructură rutieră, salariul minim - am primit mesaj că nu ar fi acum în decembrie şi că o să amânăm - dar nici nu a fost bugetat la nimeni pe 2018. Nici eu nu sunt de acord să dăm salariul în funcţie de vechime, vârstă sau studii. Poate la stat, la bugetari. Noi, în mediul privat, plătim pe perfomanţă. (...) Ceea ce ar fi important să facă statul: să nu îşi mai bage nasul atât de insistent în partea asta economică privată, în mediul de afaceri, nu se pricepe. Au demonstrat în 28 de ani că nu se pricep. Dacă se pricepeau, aveam acum hipermarketuri de stat, cu capital de stat, aveam fabrici şi uzine aşa cum le aveam în 1989. (...) Deci, costurile noastre au crescut foarte mult, ceea ce înseamnă că produsele se vor scumpi. Cu cât? Nu pot să vă spun. Materiile prime s-au scumpit, indiferent că este făină, lapte, carne. Costurile pe transport au crescut, utilităţile, gaze şi energie, taxe.... acum depinde când or să ne permită hipermarketurile să intram la negociere pentru creştere, nu pentru coborâre", a explicat Cojocaru, la evenimentul "Romanian Food & Agribusiness Conference".

El a transmis un mesaj celor care doresc să investească acum în industria laptelui: "Gândiţi-vă bine şi analizaţi piaţa pe filieră, în funcţie de dimensiunea afacerii!".

"Dacă doriţi să lucraţi sau să investiţi în piaţa laptelui, nu uitaţi că este foarte volatilă. (...) Dacă doriţi să investiţi în domeniul acesta, mergeţi pe lapte de oaie, pentru că nu prea mai este, întrucât ciobanii nu prea mai au mulgători la stână şi se duc şi ei pe carne. La vacă gândiţi-vă să aveţi cam 40% fermă proprie, să vă asiguraţi un start-up în colectare lapte şi restul mergeţi pe nişă. Nu vă aruncaţi în vise de business, că o să intru în hipermarketuri, că o să mă bat cu corporate. Nu. Nu aveţi nici experienţă, nici forţă de muncă, nici tehnologie! Fără 2-3 milioane de euro pe care să-i investiţi în utilaje şi mai ales în acele maşini de ambalat, nici să nu vă gândiţi să intraţi pe comerţul civilizat", a susţinut Cojocaru.

În plus, el a atras atenţia celor care vor să investească în sector să nu îşi facă business planuri după datele INS, care nu sunt reale cu ceea ce se întâmplă în piaţă.

"Nu vă luaţi după datele INS. Eu nu mai cred de 5-6 ani în ele. Cum să poţi să spui că laptele este 0,8 lei (pe litru - n. r.), când el este 1,5 - 1,6 lei la poarta fermei, fără TVA? Cum poţi să spui că salariul este 100 de euro, când...căutaţi dvs. acum nişte angajaţi! Ştiţi, a apărut bancul acela: 'Purtaţi-vă frumos cu angajaţii noştri, clienţi mai găsim'. În industria laptelui avem nevoie de 4.000 de oameni, acum, ieri să-i angajez. De tehnologii nu mai spun", a explicat liderul APRIL.

Potrivit sursei citate, necesarul de lapte pentru industria procesatoare din România este în jur de un milion de tone de lapte pe an, acesta fiind asigurat de aproximativ 253.000 de vaci, care trăiesc însă în ferme performante. Pe de altă parte, producătorii înregistraţi pe Ordinul 111, în jur de 450, în care intră şi zona tradiţională, procesează dublu cât industria, în jur de două milioane de tone, însă ei nu vând în hipermarketuri, "în comerţul civilizat", de unde cumpără 60% din populaţie, mai ales cei din mediul urban.

În România mai sunt 185 de fabrici de produse lactate autorizate sanitar-veterinar pentru comerţ intracomunitar şi funcţionează 135, doar cele care au mai mult de 5 angajaţi.

BusinessMark a organizat, vineri, la Bucureşti, cea de-a VI-a ediţie a evenimentului "Romanian Food & Agribusiness Conference", la care au participat investitori, agricultori, reprezentanţi ai companiilor din industria bunurilor de larg consum (FMCG - Fast Mover Consumer Goods), producători, procesatori, distribuitori şi retaileri. AGERPRES


Citește și:

populare
astăzi

1 Cea mai mare notă luată de Piedone în viața lui a fost un 6...

2 „A fost așa toată durata zborului de patru ore”

3 STENOGRAME „Eugen Mîrtz i-a inoculat victimei ideea că prin sexul anal a salvat-o de la moarte deblocându-i o chakră ce controlează punctele vitale”

4 Prima intoxicare aruncată pe piață de Antena 3, un sondaj realizat de fostul ginere al lui Dan Voiculescu

5 VIDEO Surpriză totală / Cine ar fi „gurul” discipol al lui Gregorian Bivolaru săltat de mascați. Eugen Mârtz era invitat mereu la B1TV, la emisiunea Al…