Cum ripostează Europa la preluarea unora dintre companiile sale de către China și Rusia | Analiză CEPA

Cum ripostează Europa la preluarea unora dintre companiile sale de către China și Rusia | Analiză CEPA

China și Rusia au avut tendința de a pune mâna pe afaceri din Europa și de a obține acces la tehnologii-cheie prin intermediul unor politicieni cu funcții importante în trecut și oameni de afaceri influenți pe plan local. Dar Europa ripostează acum, cu Italia în fruntea contraatacului.

China, o provocare tot mai mare pentru democrații FOTO 123 RF

Un grup de „investitori” chinezi și-a anunțat intenția de a aloca peste un miliard de euro pentru proiecte în „Valea Motoarelor” din regiunea Emilia-Romagna, în nordul Italiei, unde sunt fabricate mărci de mașini de renume mondial precum Ferrari, Lamborghini, Maserati sau Ducati. Un alt grup de afaceri chinez a reușit să preia compania Alpi Aviation, care produce drone militare.

Ambele proiecte de afaceri sunt acum blocate, în contextul în care Europa își consolidează domeniul apărării pentru a răspunde împotriva invaziei ruse din Ucraina și înăspririi regimului de la Beijing, un aliat al regimului de la Moscova, scrie jurnalistul italian Gabriele Carier într-o analiză publicată pe website-ul Centrului de Analiză a Politicii Europene (CEPA).

Pe vremea Războiului Rece, doar o mână de companii susținute de state membre ale Pactului de la Varșovia au activat în Occident. În prezent, Europa are ușa mai larg deschisă, chiar și pentru adversarii strategici și ideologici, remarcă cercetătorii Clive Hamilton și Marieke Ohlbert.

Rusia și China au încercat să profite de această situație prin intermediul unor politicieni ieșiți de pe prima scenă și oameni de afaceri locali. Cel mai cunoscut exemplu este cel al fostului cancelar german Gerhard Schröder, care a deținut funcții de rang înalt la companii energetice de stat din Rusia, cum ar fi Nord Stream AG, Rosneft și Gazprom. Fosta șefă a diplomației austriece Karin Kneissl, care a dansat la nunta sa cu Vladimir Putin, a făcut parte la rândul ei din Consiliul de Administrație al Rosneft Oil Company. Toți acești indivizi au demisionat pe fondul presiunilor publice apărute asupra lor în urma invadării Ucrainei de către Rusia.

Riposta Italiei la infiltrarea Chinei în sectoarele sale sensibile

Întreprinderile chineze din Europa s-au prăbușit și ele. Când FAW, o companie de stat de automobile din China, s-a declarat interesată să construiască mașini electrice în Reggio Emilia, actori importanți din lumea auto italiană s-au alăturat proiectului. Printre aceștia au figurat designerul Walter de Silva, în calitate de vicepreședinte pentru stil și design; Roberto Fedeli, director la Ferrari, în calitate de vicepreședinte; Amedeo Felisa, fost director executiv la Ferrari, în calitate de consilier; și Katia Bassi, o veterană la Ferrari, Lamborghini și Aston Martin, în calitate de director general.

Dar proiectul nu a trecut la stadiul de execuție. Terenul a rămas gol, iar angajații s-au trezit fără salarii. Unul câte unul, de Silva, Felisa și Fedeli și-au dat demisia. Poliția Fiscală Italiană a descins în birourile agenției de achiziții publice Invitalia și a luat la puricat actele legate de solicitarea Silk-FAW pentru a obține o finanțare în valoare de 38 de milioane de euro. Recent, compania chineză a renunțat la intenția sa de a produce mașini electrice în Italia.

Un alt demers-cheie a vizat Alpi Aviation, care produce drona militară Styx, folosită de Forțele Aeriene ale Italiei. În 2018, Mars Information Technology Co. Ltd., o companie cu sediul în Hong Kong, a achiziționat 75% din acțiuni fără a anunța autoritățile italiene. Poliția Fiscală Italiană a descoperit ulterior că Mars fusese înregistrată în Hong Kong cu doar două luni înainte de realizarea achiziției.

Mars a constituit, de fapt, o acoperire pentru două companii de stat din China, și anume pentru o subsidiară a gigantului feroviar CRRC și pentru fondul suveran de investiții China Corporate United Investment, înființat în 2016 pentru a fi folosit la implementarea „Noul Drum al Mătăsii”, un plan de infrastructură și comerț pe plan mondial menit atingerii aspirațiilor geopolitice ale lui Xi Jinping. Autoritățile de la Roma au stabilit că scopul acestei achiziții era „exclusiv de a dobândi cunoștințe tehnologice și de producție”.

În martie 2022, premierul de atunci al Italiei, Mario Draghi, a anulat vânzarea. Cabinetul său a precizat că părțile implicate în tranzacție ar fi trebuit să o dezvăluie statului în conformitate cu reglementările privind protejarea activelor importante din punct de vedere strategic.

Cele două cazuri din Italia reprezintă un semnal de trezire semnificativ pentru Europa, ca răspuns la provocările puse de regimurile autocratice. Statele europene trebuie să evite automulțumirea și să ia măsuri pentru a limita angajarea unor foști politicieni și a unor oameni de afaceri de top la companii folosite de regimuri autoritare pentru a se inflitra în sectoare sensibile. Vigilența și fermitatea trebuie menținute în acest sens, conchide jurnalistul Gabriele Carer.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 O profesoară de Română care susține că „Luceafărul“ lui Eminescu este roman, greu de demis

2 De citit analiza lui Adrian Năstase despre războiul din Ucraina

3 În ce circumstanțe a murit liderul interlop Costel Corduneanu

4 Surprinzător, unul dintre experții de top ai Chinei anunță înfrângerea Rusiei în Ucraina

5 VIDEO Filmare cu camarila lui Nicușor Dan, în frunte cu „bobinatorul” primarului, controversatul afacerist Matei Păun, în timp ce caută un sediu de ca…