DOCUMENT ANRE încearcă să dreagă busuiocul după ce Guvernul a anunțat că intervine în scandalul liberalizării prețurilor la energie

DOCUMENT ANRE încearcă să dreagă busuiocul după ce Guvernul a anunțat că intervine în scandalul liberalizării prețurilor la energie

Consumatorii de energie electrică vor avea timp tot anul să îşi schimbe furnizorul, a decis Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE), printr-un ordin. Dacă iau o decizie până la 30 iunie, ei vor beneficia şi de o regularizare. Modificarea vine după ce zeci de români s-au înghesuit la sediile companiilor pentru a-şi schimba contractul, în contextul liberalizării pieţei.

Potrivit ANRE, din cei aproximativ 5,7 milioane de clienţi casnici care aveau încheiate contracte reglementate de energie electrică la finalul anului 2020, doar o mică parte au fost interesaţi de alegerea unei oferte pe piaţa concurenţială de energie electrică, iar cei care au exprimat interes în acest sens s-au confruntat cu dificultăţi atât privind analiza ofertelor din piaţa, cât şi în ceea ce priveşte contactarea potenţialilor furnizori.

Totodată, ANRE afirmă că, din cauza restricţiilor impuse urmare a pandemiei de COVID-19, campaniile de informare cu privire la liberalizarea pieţei de energie electrică începând cu data de 1 ianuarie 2020, derulate de către ANRE şi furnizorii de energie electrică au avut un impact limitat.

Astfel, ANRE propune prelungirea perioadei de informare a clienţilor casnici de către furnizorii de ultimă instanţă cu privire la liberalizarea pieţei de energie electrică, precum şi a termenului în care consumatorii casnici pot alege oferta de furnizare aplicabilă de la data de 1 ianuarie 2021 pe toată durata anului 2021.

„Această perioadă prelungită oferă clienţilor posibilitatea de a accesa sursele de informare, în vederea analizării mecanismelor pieţei concurenţiale, identificării modalităţilor concrete de simplificare a procesului de contractare şi informării cu privire la ofertele furnizorilor de energie electrică, astfel încât să poată decide cu privire la oferta cea mai potrivită nevoilor proprii”, arată ANRE.

Totodată, furnizorii de ultimă instanţă vor fi obligaţi să transmită lunar clienţilor care nu au încheiat un contract concurenţial şi oferta concurenţială cu cel mai mic preţ, care nu include componentă fixă, din portofoliul lor de oferte. În acest mod, se asigură informarea şi protecţia consumatorului, acesta având acces direct la oferta cu preţul cel mai mic.

Regularizare pentru cine alege până la 30 iunie

Furnizorii de ultimă instanţă vor avea posibilitatea de a aplica clienţilor o reducere comercială care să acopere diferenţa dintre preţul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 şi preţul din oferta concurenţială transmisă, în acest fel clientul casnic putând să beneficieze în totalitate de cel mai bun preţ concurenţial al furnizorului.

Aceeaşi posibilitate o va avea şi orice furnizor care încheie cu clienţii contracte concurenţiale. „În scopul asigurării protecţiei consumatorilor şi în vederea asigurării unor mecanisme nediscriminatorii, se oferă în aceeaşi perioadă, oricărui furnizor care încheie cu clienţii contracte concurenţiale, posibilitatea să acorde acestora o reducere care să permită recuperarea diferenţei faţă de preţul din oferta de serviciu universal începând cu data de 1 ianuarie 2021 şi până la data încheierii contractului concurenţial”, mai arată ANRE.

Ce modifică Ministerul Energiei / ANRE obligată să deruleze campanie de informare tot anul 2021

În primul rând modifică Legea energiei 123/2012, astfel încât să oblige furnizorii de ultimă instanță să factureze consumul de energie realizat în perioada 1 ianuarie- 30 iunie 2021 de către clienții casnici din portofoliu la un preț egal cu minimul dintre prețul din oferta de serviciu universal și prețul din oferta concurențială, cu valoarea cea mai mică a respectivului furnizor, valabile la 1 ianuarie 2021.

Furnizorii de ultimă instanță vor avea obligația de a comunica clienților casnici din portofoliu, în perioada 1 februarie-30 iunie 2021, oferta de serviciu universal, precum și ofertele concurențiale cele mai adecvate profilului de consum al clientului, care vor conține valorile tuturor elementelor ce intră în calculul valorii facturii.

Furnizorii de ultimă instanță au obligația de a informa lunar, cu bună credință, în perioada cuprinsă între 1 ianuarie și 30 iunie 2021, clienții casnici și beneficiarii de serviciu universal din portofoliul propriu, cu privire la ofertele concurențiale proprii aplicabile și la dreptul de a încheia un contract pe piața concurențială cu orice furnizor licențiat.

Începând cu data de 1 iulie 2021, în cazul clienților casnici care nu au încheiat cu un furnizor un contract concurențial cu intrare în vigoare până la data de 1 iulie 2021, consumul de energie realizat de la respectiva dată se facturează de către furnizorii de ultimă instanță cu un preț egal cu prețul din oferta de serviciu universal în vigoare, sub condiția îndeplonirii obligației de a continua să-și informeze lunar, până la sfârșitul anului 2021, clienții casnici beneficiar de serviciu universal cu privire la ofertele concurențiale proprii aplicabile și la dreptul de a încheia un contract pe piața concurențială cu orice furnizor licențiat.

Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) are obligația de a derula, pe parcursul întregului an 2021, campanii de informare care să vizeze informarea consumatorilor cu privire la exercitarea dreptului de a-și alege furnizorul de energie și la avantajele furnizării energiei în regim concurențial, cu sublinierea dreptului oricărui consumator casnic de a încheia contract cu orice furnizor licențiat, fără niciun impediment din partea actualului furnizor.


Citește și:

populare
astăzi

1 Horoscop luni, 18 martie. O zodie va fi trădată de cineva drag. Peștii vor avea parte de o surpriză

2 VIDEO Milionarul cu șase clase, o nouă aroganță

3 VIDEO Aproape interesant...

4 România construiește cea mai mare bază NATO din Europa

5 Pescobar a angajat-o pe noua Larisa