Documente/Dovada complicității trădătoare a PSD/Lege adoptată tacit și în Senat. Limba maghiară ar putea deveni limbă obligatorie în Ardeal. Comisia Juridică, condusă de Șerban Nicolae, a dat aviz pozitiv

Documente/Dovada complicității trădătoare a PSD/Lege adoptată tacit și în Senat. Limba maghiară ar putea deveni limbă obligatorie în Ardeal. Comisia Juridică, condusă de Șerban Nicolae, a dat aviz pozitiv

Documente/Dovada complicității trădătoare a PSD/Lege adoptată tacit și în Senat. Limba maghiară ar putea deveni limbă obligatorie în Ardeal. Comisia Juridică, condusă de Șerban Nicolae, a dat aviz pozitiv.

La începutul lunii aprilie, Senatul a adoptat tacit un proiect de lege problematic iniţiat de UDMR: autorităţile locale sunt obligate să folosească oficial în comunităţile unde o minoritate naţională are peste 20% limba minorităţii respective.

Proiectul vizează, de fapt, impunerea limbii maghiare în localităţile din Transilvania, dominate de minoritatea maghiară. Comisia Juridică, condusă de Şerban Nicolae, a dat aviz pozitiv în plină pandemie, dezvăluie  Adevărul .

Proiectul, asumat de toţi parlamentarii UDMR, care vizează modificarea Codului Administrativ, a fost înregistrat la Senat în toamna anului trecut. În Senat, PSD are singur majoritate.

Articolul 94 din proiectul legislativ e dedicat folosirii limbii minorităţilor naţionale:

Traseul legii

Pe 13.11.2019 a primit aviz NEGATIV de la Consiliul Economic şi Social.

Pe 16.12.2019 a primit aviz POZITIV, ”cu observații şi propuneri”, de la Consiliul Legislativ. De obicei, Consiliul Legislativ dă aviz pozitiv cu observaţii tuturor proiectelor de lege, fără să intre pe fond, ci doar pe formă iniţiativei.

Pe 4.03.2020 a primit aviz NEGATIV de la Comisia de Muncă.

Pe 30.03.2020, în plină pandemie de coronavirus, proiectul a primit aviz POZITIV şi de la Comisia Juridică a Senatului, condusă de Şerban Nicolae şi dominată de PSD.

Pe 8.04.2020 a fost adoptat tacit de Senat, unde PSD are singur majoritate.

Este al doilea proiect de lege iniţiat de UDMR care trece prin adoptare tacită cu sprijinul sau din neatenţia PSD. Adoptarea proiectului de lege privind autonomia Ţinutului Secuiesc a fost, se pare, primul pas.

Traseul legislativ:

L88/2020

Propunere legislativă privind Codul administrativ

Număr de înregistrare Senat: L88/2020
Număr de înregistrare Camera Deputaților:  
Adresa: -
Prima cameră: Senat
Tip inițiativă: Propunere legislativă
Inițiatori: Antal István-Loránt - senator UDMR; Császár Károly Zsolt - senator UDMR; Cseke Attila-Zoltan - senator UDMR; Derzsi Ákos - senator UDMR; Fejér László-Ödön - senator UDMR; László Attila - senator UDMR; Novák Csaba-Zoltán - senator UDMR; Tánczos Barna - senator UDMR; Turos Lóránd - senator UDMR; Ambrus Izabella-Agnes - deputat UDMR; Antal István-János - deputat UDMR; Apjok Norbert - deputat UDMR; Bende Sándor - deputat UDMR; Benedek Zacharie - deputat UDMR; Benkő Erika - deputat UDMR; Biro Zsolt-Istvan - deputat UDMR; Biró Rozalia-Ibolya - deputat UDMR; Csép Éva-Andrea - deputat UDMR; Csoma Botond - deputat UDMR; Erdei-Dolóczki István - deputat UDMR; Farago Petru - deputat UDMR; Kelemen Hunor - deputat UDMR; Korodi Attila - deputat UDMR; Kulcsár-Terza József-György - deputat UDMR; Magyar Loránd-Bálint - deputat UDMR; Márton Árpád-Francisc - deputat UDMR; Sebestyén Csaba-István - deputat UDMR; Seres Dénes - deputat UDMR; Szabó Ödön - deputat UDMR; Vass Levente - deputat UDMR
Avizul Consiliului Legislativ: 1010/16.12.2019
Procedura de urgență: Nu
Stadiu: Trimis la Cameră pentru dezbatere
Caracterul legii: Organică
Termen adoptare:  
Opiniile persoanelor interesate asupra propunerilor legislative aflate în consultare publică: Opinii trimise
 
Derularea procedurii legislative Data Acțiunea
28-10-2019 Înregistrat la Senat pentru dezbatere cu nr.b506
adresa de înaintare a iniţiativei legislative pentru dezbatere adresa de înaintare a iniţiativei legislative pentru dezbatere
expunerea de motive la iniţiativa legislativă expunerea de motive la iniţiativa legislativă
forma iniţiatorului forma iniţiatorului
SE
13-11-2019 trimis pentru aviz la Consiliul Economic şi Social SE
13-11-2019 trimis pentru aviz la Consiliul Legislativ (termen: 13.12.2019) SE
13-11-2019 trimis pentru punct de vedere la Guvern SE
12-12-2019 primire aviz de la Consiliul Economic şi Social - cu nr. 6147/12.12.2019 (negativ)
avizul Consiliului Economic şi Social avizul Consiliului Economic şi Social
SE
16-12-2019 înregistrat la Senat pt. informare SE
16-12-2019 primire aviz de la Consiliul Legislativ - cu nr. 1010/16.12.2019 (favorabil)
avizul Consiliului Legislativ avizul Consiliului Legislativ
SE
04-02-2020 trimis pentru aviz la Comisia pentru constituţionalitate
adresa de sesizare a comisiei pentru stabilirea competenţei de dezbatere ca primă Cameră sesizată adresa de sesizare a comisiei pentru stabilirea competenţei de dezbatere ca primă Cameră sesizată
SE
11-02-2020 Comisia pentru constituţionalitate transmite avizul cu nr. 168(Senatul este prima cameră sesizată)
avizul comisiei pentru stabilirea competenţei de dezbatere ca primă Cameră sesizată avizul comisiei pentru stabilirea competenţei de dezbatere ca primă Cameră sesizată
SE
17-02-2020 Înregistrat la Senat pentru dezbatere cu nr.b506
adresa de înaintare a iniţiativei legislative pentru dezbatere adresa de înaintare a iniţiativei legislative pentru dezbatere
expunerea de motive la iniţiativa legislativă expunerea de motive la iniţiativa legislativă
forma iniţiatorului forma iniţiatorului
SE
24-02-2020 cu nr.L88 prezentare în Biroul permanent; Senatul e prima Cameră sesizată SE
24-02-2020 trimis pentru raport la Comisia pentru administraţie publică (TERMEN: 24/03/2020) SE
24-02-2020 trimis pentru aviz la Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări (TERMEN: 17/03/2020) SE
24-02-2020 trimis pentru aviz la Comisia pentru drepturile omului, egalitate de şanse, culte şi minorităţi (TERMEN: 17/03/2020) SE
24-02-2020 trimis pentru aviz la Comisia pentru muncă, familie şi protecţie socială (TERMEN: 17/03/2020) SE
24-02-2020 trimis pentru aviz la Comisia pentru sănătate publică (TERMEN: 17/03/2020) SE
04-03-2020 Comisia pentru drepturile omului, egalitate de şanse, culte şi minorităţi transmite avizul cu nr. 107-FAVORABIL
aviz - Comisia pentru drepturile omului, egalitate de şanse, culte şi minorităţi aviz - Comisia pentru drepturile omului, egalitate de şanse, culte şi minorităţi
SE
10-03-2020 Comisia pentru muncă, familie şi protecţie socială transmite avizul cu nr. 55-NEGATIV
aviz - Comisia pentru muncă, familie şi protecţie socială aviz - Comisia pentru muncă, familie şi protecţie socială
SE
30-03-2020 Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări transmite avizul cu nr. 39-FAVORABIL
aviz - Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări aviz - Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări
SE
08-04-2020 adoptat de Senat (adoptat în condiţiile art.75 alin.(2) teza a III-a din Constituţia României, republicată)
forma adoptată de Senat forma adoptată de Senat
adresa prin care iniţiativa legislativă este transmisă la cealaltă Cameră spre dezbatere adresa prin care iniţiativa legislativă este transmisă la cealaltă Cameră spre dezbatere
SE
15-04-2020 Comisia pentru sănătate publică transmite avizul cu nr. 52-FAVORABIL
aviz - Comisia pentru sănătate publică aviz - Comisia pentru sănătate publică
SE


 - adresa de înaintare a iniţiativei legislative pentru dezbatere
 - forma iniţiatorului
 - expunerea de motive la iniţiativa legislativă
 - adresa pentru aviz la Consiliul legislativ, Guvern, Consiliul economic şi social,…
 - avizul Consiliului Legislativ
 - avizul Consiliului Economic şi Social
 - adresa de sesizare a comisiei pentru stabilirea competenţei de dezbatere ca primă Cameră sesizată
 - avizul comisiei pentru stabilirea competenţei de dezbatere ca primă Cameră sesizată
 - aviz - Comisia pentru drepturile omului, egalitate de şanse, culte şi minorităţi
 - aviz - Comisia pentru muncă, familie şi protecţie socială
 - aviz - Comisia pentru sănătate publică
 - aviz - Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări
 - forma adoptată de Senat
 - adresa prin care iniţiativa legislativă este transmisă la cealaltă Cameră spre dezbatere
 - Evaluare primară

 --------------

Document incendiar/Marcel Ciolacu, președintele PSD, a convocat pe 23 martie o ședință secretă a Camerei Deputaților pentru a trece Legea Autonomiei Ținutului Secuiesc! Într-o declarație dată marți pentru Evz, Ciolacu spunea că nu știe cum a trecut proiectul de lege de Camera Deputaților!

Sedinta Camerei Deputatilor din 23 aprilie 2020
 12. Propunerea legislativă privind Statutul de autonomie al Ţinutului Secuiesc; Pl-x 670/2019; (adoptată propunerea legislativă ca urmare a depăşirii termenului constituţional.)    
consulta fisa PL nr.  670/2019

După o scurtă pauză

Domnul Ion-Marcel Ciolacu :

În perioada aceasta, de 5 minute, vă informez că în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (2) şi alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, publicată astăzi...

Acestea sunt?

Iniţiativele legislative pentru care Camera Deputaţilor este primă Cameră sesizată şi ale căror termene pentru dezbatere şi vot final au fost depăşite.

1. Propunerea legislativă privind Statutul de autonomie al Ţinutului Secuiesc; Pl-x 670/2019; lege organică; primă Cameră sesizată.

Data la care se împlineşte termenul constituţional pentru dezbatere şi vot final - 25 martie 2020.

„Nu am cunostinta despre acest proiect, nu a ajuns la mine, pe ordinea de zi. Sunt foarte putine proiecte care trec prin adoptare tacita prin Camera Deputatilor, dar se mai intampla. Probabil ca a stat prea mult timp la comisii si daca nu s-a cerut prelungirea termenului pentru adoptarea raportului, a trecut. Acest lucru nu inseamna ca va fi adoptat. De la Camera Deputatilor merge la Senat, unde vor avea loc dezbateri, iar acolo va fi respins cu siguranta. O astfel de lege, care contravine Constitutiei nu va fi adoptata niciodata”, a declarat Marcel Ciolacu pentru  EVZ .

Camera Deputaților a adoptat tacit un proiect de lege care prevede acordarea autonomiei pentru Ținutul Secuiesc. Acesta a fost înaintat către Senat, care este for decizional.

Conform  site-ului  Camerei Deputaților, proiectul a fost elaborat de deputații UDMR  Biro Zsolt Isvan  și  Kulcsar – Terza Jozsef – Gyorgy  și a fost depus la prima cameră în 23 decembrie. Expunerea de motive care a stat la baza inițiativei legislative a celor doi parlamentari maghiari poate fi citită  aici.

 

Data la care s-a împlinit termenul constituțional pentru dezbatere și vot a fost 25 martie 2020, iar consultarea publică ar fi putut avea loc până la 7 februarie.

 

Proiectul a primit aviz negativ de la Consiliul Legislativ, dar și de la Consiliul Economic și Social și un  punct de vedere negativ de la Guvern . Cu toate acestea, proiectul  a fost adoptat  în 23 aprilie, ca urmare a depășirii termenului de 45 de zile în care putea fi supus la vot.

 

Conform proiectului adoptat de Camera Deputaților, Ținutul Secuiesc este delimitat astfel: ”Teritoriul regiunii autonome cuprinde actualele judeţe Covasna şi Harghita, precum şi scaunul istoric Mureş (Marosszék) care aparţine judeţului Mureş. Scaunele sunt teritorii tradiţionale secuieşti:

a) Scaunul Kézdi (Kézdiszék), care cuprinde localităţile aparţinătoare, având reşedinţa la Târgu Secuiesc (Kézdivásárhely),
b) Scaunul Orbai (Orbaiszék), care cuprinde localităţile aparţinătoare, având reşedinţa la Covasna (Kovâszna)
c) Scaunul Sepsi (Sepsiszék), care cuprinde localităţile aparţinătoare, având reşedinţa la Sfântu Gheorghe (Sepsiszentgyörgy)
d) Scaunul Ciuc (Csíkszék), care cuprinde localităţile aparţinătoare, având reşedinţa la Miercurea Ciuc (Csikszereda)
e) Scaunul Odorhei (Udvarhelyszék), care cuprinde localităţile aparţinătoare, având reşedinţa la Odorheiu Secuiesc (Székelyudvarhely)
f) Scaunul Gheorgheni (Gyergyószék), care cuprinde localităţile aparţinătoare, având reşedinţa la Gheorgheni (Gyergyószentmiklós)
g) Scaunul Mureş (Marosszék), care cuprinde localităţile aparţinătoare, având reşedinţa la Târgu Mureş (Marosvásárhely)
h) Scaunul Micloşoara-Brăduţ (Miklósvár-Bardoc) (Miklósvár-Bardocszék), care cuprinde localităţile aparţinătoare, având reşedinţa la Baraolt (Barót)”.

-------------

Sunteţi aici:  Prima pagină  >  Urmarirea procesului legislativ  > Pl-x 670/2019
Urmarirea procesului legislativ
Camera Deputatilor
Pl-x nr. 670/2019
 
 
Propunere legislativă privind Statutul de autonomie al Ţinutului Secuiesc Nr. înregistrare: - B.P.I.: 898/18-12-2019 - Camera Deputatilor: 670/23.12.2019 - Senat:  L234/2020  Procedura legislativa: cf. Constitutiei revizuita în 2003 Camera decizionala: Senatul Termen adoptare: 45 zile pentru Camera Deputatilor ca prima Camera sesizata
Data la care se împlineste termenul constitutional pentru dezbatere si vot final: 25.03.2020 Tip initiativa: Propunere legislativa Caracter: organic Procedura de urgenta: nu Stadiu: la Senat Initiator: 2 deputati, din care: - UDMR:  Biro Zsolt-IstvanKulcsár-Terza József-György  Consultare publica: Termen: 07.02.2020
Numar propuneri/sugestii validate: 0 Consultati:  Format PDF - 252 kb  Expunerea de motive  Format PDF - 1024 kb  Forma iniţiatorului mai multe documente la  caseta electronica a deputatului
Derularea procedurii legislative
Data       Actiunea    CD 23.12.2019     prezentare în Biroul Permanent al Camerei Deputatilor  Format PDF - 37 kb  Adresa iniţiatorului       înregistrat la Camera Deputatilor pentru dezbatere       solicitare aviz de la Consiliul Legislativ
termen: 07-02-2020
      solicitare punct de vedere de la Guvern
termen: 07-02-2020
      solicitare aviz de la Consiliul Economic si Social
termen: 07-02-2020
15.01.2020     primire aviz de la Consiliul Economic si Social - cu nr.63/07.01.2020 (negativ)  Format PDF - 2048 kb  Avizul Consiliului Economic şi Social 07.02.2020     primire aviz de la Consiliul Legislativ - cu nr.83/07.02.2020 (negativ)  Format PDF - 4096 kb  Avizul Consiliului Legislativ 10.02.2020     prezentare în Biroul Permanent al Camerei Deputatilor       trimis pentru raport la:  Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului
termen depunere amendamente: 17.02.2020
termen depunere raport: 20.02.2020
      trimis pentru aviz la:  Comisia pentru buget, finanţe şi bănci
Comisia pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale
Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi  26.02.2020     primire aviz de la:  PDF format   Comisia pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale  04.03.2020     primire raport de respingere de la:  PDF format   Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului
face parte din categoria legilor organice
09.03.2020     înscris pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputatilor 16.04.2020     primire punct de vedere de la Guvern - cu nr.2532/14.04.2020 (negativ)  Format PDF - 2048 kb  Punctul de vedere al Guvernului (pag.3, poz.8) 23.04.2020     dezbatere în plenul Camerei Deputatilor
consultati  stenograma  sedintei
23.04.2020     adoptata de Camera Deputatilor
ca urmare a depasirii termenului de 45 de zile, potrivit  art.75  alin.(2) teza a III-a din Constitutia României republicata
329385 b    Forma adoptată de Cameră  SE 23.04.2020     înaintat la Senat
 
 
 Galerie foto și documente 


Citește și:

populare
astăzi

1 VIDEO „Ucrainenii au luat 8.000 de telefoane mobile și le-au pus pe stâlpi de doi metri, așa detectează dronele Shahed”

2 Retragerea lui Piedone a devenit o chestiune de zile...

3 Așa o fi? /

4 Culisele uriașului scandal care zguduie regimul Orban, în Ungaria

5 Dezvăluirile neașteptate ale șefului serviciului secret din Ucraina