Flota de avioane de vânătoare a Chinei, mai mare și mai puternică. Beijingul a făcut progrese majore, arată un raport al Pentagonului

Flota de avioane de vânătoare a Chinei, mai mare și mai puternică. Beijingul a făcut progrese majore, arată un raport al Pentagonului

Un nou raport al Pentagonului detaliază puterea militară în creștere a Chinei, inclusiv creșterea flotei sale de avioane de luptă.

China a cumpărat aviane din Rusia

Săptămâna trecută, Departamentul american al Apărării a publicat raportul anual privind puterea militară a Chinei, o actualizare, impusă de Congres, a materialelor și evaluărilor neclasificate privind Armata Populară de Eliberare, scrie businessinsider.com.

Cel mai recent raport prezintă o imagine a evoluțiilor militare din 2022 și notează că Republica Populară Chineză (RPC) a apelat la APL "ca la un instrument tot mai capabil de a face politică de stat", pe măsură ce a devenit mai coercitivă și mai agresivă în afacerile internaționale.

Potrivit raportului, China și-a accelerat "dezvoltarea capacităților și conceptelor pentru a consolida capacitatea RPC de a lupta și câștiga războaie împotriva unui inamic puternic", o referire la așteptările liderului chinez Xi Jinping privind forțele armate și la retorica privind principalul rival al Chinei: Statele Unite.

Raportul Pentagonului notează că flota de avioane de luptă a Chinei s-a extins și, aparent, s-a îmbunătățit. Până la sfârșitul anului 2022, Forțele Aeriene ale PLA (PLAAF) și Marina PLA (PLAN) aveau 1.300 de avioane de luptă de generația a patra din totalul de 1.900 de avioane de luptă, comparativ cu 800 de avioane de luptă de generația a patra din totalul de 1.800 la sfârșitul anului 2021.

Implicația este că nu numai că flota totală de avioane de luptă a Chinei s-a extins cu 100 de aeronave, dar se pare că a înlocuit avioanele mai vechi cu 500 de avioane mai performante în decurs de un an, un salt major.

"PLAAF și PLAN Aviation continuă să amplaseze un număr mai mare de avioane de generația a patra", a declarat DoD în raportul său, adăugând că armata chineză "va deveni probabil o forță majoritar de generația a patra în următorii câțiva ani".

Printre exemplele de avioane de luptă din a patra generație ale Chinei se numără Chengdu J-10, Shenyang J-16 și Shenyang J-15.

J-10 este o aeronavă chineză monomotor multirol construită pentru luptă aeriană, dar este capabilă să îndeplinească și alte misiuni. Dezvoltarea sa a demonstrat capacitatea Chinei de a produce avioane de a patra generație și a fost descris de presa chineză ca fiind "coloana vertebrală" a PLAAF. Cea mai nouă variantă, J-10C, a intrat în serviciu în 2018.

J-16 cu două motoare a intrat în serviciu în jurul anului 2016 și a marcat un salt notabil de capacitate în aviația chineză, deoarece PLAAF a început să se bazeze mai puțin pe tehnologia rusă și să dezvolte în schimb avioane care să o egaleze sau să o depășească. Fiind un avion de luptă de atac multirol, J-16 sunt manevrabile și pot transporta mai multe arme decât J-20 de generația a cincea, inclusiv o varietate de rachete aer-aer, rachete mis ilare anti-navă și rachete de croazieră.

J-15 este un avion de vânătoare greu bazat pe portavioane în serviciul PLAN-ului chinez, care are trei portavioane, și anume Liaoning, Shenyang și Fujian. Deși J-15 a fost supus unor modernizări de când a intrat în serviciu în 2014, se crede că China este în curs de dezvoltare a unui avion de vânătoare mai avansat, de generație următoare, bazat pe portavioane.

Și China a făcut și alte îmbunătățiri. În timp ce China "s-a luptat dintotdeauna să pună în funcțiune motoare construite pe plan intern", raportul Pentagonului indică faptul că a făcut progrese semnificative în ceea ce privește dezvoltarea și producția, a declarat pentru Insider Matthew P. Funaiole, cercetător senior la China Power Project și cercetător senior pentru analiza datelor la iDeas Lab din cadrul think tank-ului Center for Strategic and International Studies (CSIS).

O parte din acest lucru include schimbarea motoarelor rusești din avioanele sale, cum ar fi J-10 și J-20, cu motoare WS-10 produse pe plan intern. Potrivit raportului DoD, deși este probabil ca unele motoare rusești AL-31F să rămână în uz, China a făcut presiuni active pentru a-și îmbunătăți producția internă de motoare de avion și acum vede rezultate mai bune pe măsură ce își modernizează avioanele de luptă.

Dezvoltat pentru prima dată în anii '90, motorul turbofan WS-10 a fost testat pe avioane de luptă, cum ar fi J-11, timp de decenii, dar dezvoltatorii s-au luptat pentru ca motorul să producă suficientă putere pentru aeronave. De asemenea, WS-10 a necesitat o recondiționare și o îngrijire constantă, care s-a dovedit a fi mai mult o bătaie de cap decât merita. De când a fost îmbunătățit de mai multe ori în ultimii ani, WS-10 este mult mai matur, oferind Chinei un motor construit pe plan intern pe care îl poate instala în aeronave. J-10C a fost reperat cu motorul în timpul unui exercițiu acum câțiva ani.

"După cum reiese din raportul DoD, PLAAF trece printr-un proces cuprinzător de modernizare și extindere a activelor sale, în timp ce își perfecționează personalul", a declarat Funaiole, adăugând că "acumularea de active aeriene este susținută de baza industrială internă a Chinei și de eforturile sale continue de fuziune militar-civilă".

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 „Ce s-a întâmplat în Europa de Est e un miracol economic fără precedent“

2 Rafinăriile Rusiei, la un pas de colaps după „vizitele” nocturne ale dronelor ucrainene

3 Amănunte din sondajele pe București. Singura certitudine este căderea ireversibilă a lui Piedone

4 Rusia susține că Kim Jong-un va fi asasinat

5 VIDEO „Nasty” și-a ales candidatul pentru București! Pe cine susține fostul tenismen?