IMAGINEA SĂPTĂMÂNII DE LA NASA - Noi imagini cu Nebuloasa Crabului

Astronomii au realizat o imagine foarte detaliată a Nebuloasei Crabului, combinând date de la mai multe telescoape, care acoperă aproape toată lărgimea spectrului electromagnetic, informează NASA.

Sursa foto: www.nasa.gov

Nebuloasa Crabului, care este rezultatul exploziei unei supernove strălucitoare, observată de chinezi și de alți astronomi în anul 1054, se află la 6.500 de ani-lumină de Pământ. În centrul său se află o stea neutronică super-densă, care se rotește o dată la fiecare 33 de milisecunde, emițând fascicule de unde radio și de lumină — un pulsar (punctul luminos din centrul imaginii).

Forma complexă a nebuloasei este cauzată de o interacțiune complexă a pulsarului — un vând rapid de particule provenind de la pulsar, materialul ejectat inițial de explozia supernovei și de steaua însăși înainte de explozie.

Această imagine combină date de la cinci telescoape diferite: Karl G. Jansky Very Large Array (VLA) (radio) în roșu; Telescopul spațial Spitzer (infraroșu) în galben; telescopul spațial Hubble (vizibil) în verde; XMM-Newton (ultraviolet) în albastru; observatorul Chandra (raze X) în purpuriu.

Noile observații ale VLA, Hubble și Chandra au fost făcute aproape în același timp, în noiembrie 2012. O echipă de oameni de știință condusă de Gloria Dubner, de la Institutul de Astronomie și Fizică (IAFE), Consiliul Național al Cercetării Științifice (CONICET) și Universitatea din Buenos Aires din Argentina, a efectuat apoi o analiză aprofundată a detaliilor recent dezvăluite într-o încercare de a obține noi perspective asupra fizicii complexe a obiectului. Ei și-au publicat constatările în Astrophysical Journal.

"Compararea acestor imagini noi, realizate la diferite lungimi de undă, ne oferă o multitudine de noi detalii despre Nebuloasa Crabului. Deși Crabul a fost studiat intens de ani de zile, avem încă multe de învățat despre acesta", a spus Dubner.