Imagini detaliate ale Soarelui deschid calea către ''noi orizonturi în fizica solară''

Cele mai clare şi detaliate imagini ale Soarelui, capturate de cel mai mare telescop din lume, vor deschide calea către ''noi orizonturi în fizica solară'', susţin oameni de ştiinţă, citaţi joi de Press Association.

Telescopul Solar Daniel K. Inouye din Hawaii a realizat cele mai clare imagini de înaltă rezoluţie ale suprafeţei Soarelui, în care poate fi văzută atmosfera turbulentă a acestei stele în detalii complexe de până la 29 de kilometri, vizibile pentru prima dată.

Imaginile au dezvăluit totodată structuri cu dimensiunea aproximativ egală cu cea a statului american Texas, specifice mişcărilor violente care transportă căldura din interiorul Soarelui până la suprafaţa sa.

Astronomii sunt de părere că acest telescop, care aparţine National Science Foundation (NSF) din Statele Unite, va contribui la o nouă eră a ştiinţei solare şi va ajuta la dezlegarea misterelor Soarelui şi a impactului său asupra Pământului.

Mihalis Mathioudakis, profesor la Queen's University din Belfast, Marea Britanie, care a lucrat la dezvoltarea camerelor pentru telescop, a explicat: ''Imagistica produsă de Telescopul Solar Inouye deschide noi orizonturi în fizica solară. Capacitatea sa imagistică ne permite să studiem procesele fizice în timp real în atmosfera Soarelui, la un nivel de detaliu fără precedent''.

De asemenea, telescopul va juca un rol cheie în aprofundarea meteorologiei spaţiale.

Foto: (c) cdn.mos.cms.futurecdn.net

France Cordova, director NSF, a declarat: ''Telescopul Solar Inouye al NSF va putea cartografia câmpurile magnetice din coroana Soarelui, unde au loc erupţiile solare care pot afecta viaţa pe Pământ. Acest telescop ne va îmbogăţi informaţiile despre ceea ce determină vremea spaţială şi, în final, îi va ajuta pe specialişti să prognozeze mai bine furtunilor solare''.

Înţelegerea în profunzime a furtunilor solare va permite guvernelor şi companiilor de utilităţi să se pregătească mai bine pentru viitoarele evenimente meteorologice spaţiale, ceea ce va oferi mai mult timp pentru securizarea reţelelor de electricitate şi a infrastructurii critice şi pentru protejarea sateliţilor activi.

''Pe Pământ, putem prognoza dacă va ploua cam oriunde în lume, cu foarte mare acurateţe, iar meteorologia spaţială nu există încă. Prognozele noastre au rămas în urma meteorologiei de pe Pământ cu 50 de ani, dacă nu mai mult'', a declarat Matt Mountain, preşedintele Asociaţiei Universităţilor pentru Cercetări Astronomice, care administrează telescopul. ''Avem nevoie să înţelegem fizica ce stă la baza vremii spaţiale, care începe de la Soare, aceasta fiind ceea ce va studia Telescopul Solar Inouye în următoarele decenii'', a adăugat el.

Telescopul Solar Inouye va fi folosit alături de sonda solară Parker a agenţiei spaţiale americane NASA şi de Solar Orbiter a Agenţiei Spaţiale Europene (ESA), ce va fi lansată în curând, pentru explorarea frontierelor cercetării solare.

''Aceste prime imagini sunt doar începutul'', a dat asigurări David Boboltz, director de program al departamentului de ştiinţe astronomice al NSF. AGERPRES