
Înregistrarea audio din cabina piloților adâncește misterul prăbușirii zborului Air India. „Ar fi aproape imposibil”
Anchetatorii au făcut o descoperire înfiorătoare în cadrul investigației preliminare privind prăbușirea zborului Air India 171, în urma căreia și-au pierdut viața 260 de persoane în luna iunie.
La doar câteva secunde după decolare, ambele comutatoare de control al combustibilului ale aeronavei Boeing 787 Dreamliner, veche de 12 ani, s-au mutat brusc în poziția „cut-off” (oprire), tăind alimentarea cu combustibil a motoarelor și provocând pierderea totală a puterii. Comutarea pe „cut-off” este o manevră care se face, de regulă, doar după aterizare.
Înregistrarea audio din cabina piloților surprinde momentul în care unul dintre piloți îl întreabă pe celălalt de ce a „oprit alimentarea”, iar acesta răspunde că nu a făcut-o. În momentul decolării, copilotul pilota avionul, în timp ce căpitanul monitoriza operațiunile, dar înregistrarea nu clarifică cine a întrebat despre oprirea alimentării.
Comutatoarele au fost readuse rapid în poziția normală de zbor, ceea ce a declanșat reaprinderea automată a motoarelor. La momentul prăbușirii, unul dintre motoare își recăpăta tracțiunea, în timp ce celălalt se reaprinsese, dar încă nu recuperase puterea necesară.
Anchetatorii afirmă că întrerupătoarele de combustibil cu sistem de blocare sunt proiectate pentru a preveni activarea accidentală – acestea trebuie trase în sus pentru a fi deblocate înainte de a fi comutate, o caracteristică de siguranță implementată încă din anii 1950. Construite după standarde riguroase, aceste comutatoare sunt extrem de fiabile. În plus, sunt protejate de capace speciale care le feresc de lovituri accidentale.
„Ar fi aproape imposibil să tragi ambele comutatoare dintr-o singură mișcare a unei mâini, ceea ce face activarea accidentală foarte puțin probabilă”, a declarat pentru BBC un investigator al accidentelor aviatice din Canada, care a dorit să-și păstreze anonimatul.
Zborul Air India 171 a rămas în aer mai puțin de 40 de secunde înainte de a se prăbuși într-un cartier aglomerat din orașul Ahmedabad, situat în vestul Indiei, marcând unul dintre cele mai misterioase dezastre aviatice din istoria țării.
Anchetatorii analizează epava și înregistrările din cabină pentru a înțelege ce a mers prost imediat după decolare. Potrivit platformei Flightradar24, aeronava a urcat până la o altitudine de 625 de picioare (aproximativ 190 de metri), în condiții meteo bune, înainte ca semnalul de localizare să se piardă, la 50 de secunde de la decolare. Raportul publicat sâmbătă, întins pe 15 pagini, oferă primele indicii.
Investigația – condusă de autoritățile indiene, cu participarea experților de la Boeing, General Electric, Air India, autorități de reglementare din India și reprezentanți din SUA și Regatul Unit – ridică mai multe semne de întrebare.
Sursa: adevarul.ro