Lider sindical: Nu facem grevă pentru că vrem salarii mai mari, ci pentru a salva ROMATSA de la faliment

Lider sindical: Nu facem grevă pentru că vrem salarii mai mari, ci pentru a salva ROMATSA de la faliment

Controlorii de trafic aerian nu au făcut grevă pentru salarii mai mari, ci pentru a atrage atenția autorităților statului asupra situației ROMATSA și a o salva de la faliment, a declarat, vineri, președintele Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian (ATSR), Gabriel Tudorache.

"Nu facem grevă pentru că vrem salarii mai mari. Facem grevă pentru a atrage atenția și pentru a salva instituția ROMATSA de la faliment. Din cauza unui management profund defectuos, din cauza autorităților statului care până astăzi au fost surde, deși am depus nenumărate documente peste tot, ROMATSA, în acest an, practic, nu va avea bani pentru niciun salariu începând cu luna septembrie, poate octombrie. În mod oficial, este pentru prima dată în istoria de 20 de ani a ROMATSEI, când, anul trecut, a încheiat estimat pe minus", a adăugat Tudorache.

Acesta a subliniat că prin intermediul acestei greve de avertisment s-a dorit să se atragă atenția autorităților statului și a patronatului asupra problemelor grave cu care se confruntă salariații ROMATSA.

"Ceea ce am încercat prin această grevă de avertisment a fost să atragem atenția autorităților statului, în primul rând, apoi, patronatului, asupra problemelor grave cu care ne confruntăm în această instituție. În al doilea rând, aș dori să cerem scuze, în primul rând pasagerilor, însă am fost obligați să recurgem la această măsură legală, dar agresivă", a spus Valentin Tudorache.

Peste 100 de salariați ai ROMATSA, membri ai ATSR, s-au aflat, vineri, în grevă de avertisment între orele 11:00 și 13:00 , fiind nemulțumiți de managementul Regiei și de lipsa contractului colectiv de muncă.

Liderul ATSR a afirmat că încă din luna august 2016, când a expirat contractul colectiv de muncă (CCM), a trimis documente autorităților, însă acestea nu au fost luate în considerare.

"Încă din luna august, când a expirat contractul colectiv de muncă, am trimis numeroase documente atât la președinție, prim-ministrului, ministrului Transportului. Nu am fost ascultați și chemați de nimeni până în momentul în care am anunțat această grevă de avertisment", a precizat Tudorache.

La rândul său, purtătorul de cuvânt al ATSR, Florin Diaconu, a susținut că există o negociere cu managementul ROMATSA care a început în urmă cu un an și două luni și au rămas 50 de revendicări nesoluționate.

"Vrem să subliniem faptul că avem o negociere pornită acum un an și două luni. În timpul negocierii, s-au adunat 70 de revendicări din partea noastră, care nu au fost soluționate de management, motiv pentru care la începutul lunii octombrie am declanșat conflictul de muncă. Au rămas 50 de revendicări nesoluționate după concilierea în prezența inspectorului ITM, fapt care ne-a obligat astăzi să facem această grevă", a explicat Diaconu.

De asemenea, Gabriel Tudorache a informat că, împreună cu reprezentanții Ministerului Transporturilor (MT), ''s-a pus pe hârtie" un plan pentru evitarea declanșării grevei generale.

"Împreună cu cei de la Ministerul Transporturilor, ieri și alaltăieri, am pus pe hârtie un plan în care de luni, marți, miercuri, încolo, încercăm să facem totul pe repede înainte, pentru a încerca să evităm greva generală. Asta i-am spus și domnului ministru: 'Haideți să ne concentrăm să nu ajungem la greva generală'", a mai spus acesta.

Întrebat în ce constă planul conceput cu reprezentanții MT, Tudorache a răspuns că va pune la dispoziția presei documente în acest sens.

"Noi avem documente pe care o să vi le punem la dispoziție pentru a răspunde în ce constă acel plan. În opinia mea, cred că este nevoie de o discuție de cel puțin două ore pentru a putea înțelege efectiv. O să încerc să rezum lucrurile pe cât posibil. Există foarte multe aspecte legate de anumite nerespectări ale legii, care de fapt și de drept nu pot fi rezolvate. O să vedeți din revendicările pe care le avem — și aș vrea să fac o precizare, că am fost întrebat în cursul zilei de astăzi dacă este adevărat că noi facem grevă pentru că dorim avioane mai puține și controlori mai mulți, ceea ce este total eronat. Noi ne dorim foarte mult să avem acest serviciu în continuare, să fie cât mai multe (avioane — n. r.), să fim cât mai profitabili. Problema pe care o avem și cu care ne confruntăm este pe dos. Traficul crește, au fost evenimentele din Ucraina, Crimeea, închise, se dezvoltă economia, din ce în ce mai multe avioane. Este firesc ca, în aceste condiții, tu să ai nevoie să angajezi mai mulți controlori, pentru că nu putem fizic să asigurăm serviciile pe care trebuie să le asigurăm la un nivel de siguranță și calitate, la fel ca și în Occident. Și vă asigur că asta facem", a dat asigurări sindicalistul.

Potrivit acestuia, ar fi nevoie de circa 89 de controlori de trafic, în condițiile în care pregătirea unui controlor de trafic aerian este de aproape trei ani.

"Este nevoie, din punctul nostru de vedere, undeva la circa 89 de controlori doar pentru anul ăsta. Ceea ce este foarte grav este că un controlor de trafic se formează undeva la trei ani, depinde de unde vorbim, la un turn cu avioane mai puține. Dacă vorbim efectiv de traficul de rută, unde suntem aici, e nevoie undeva la 5-6 ani ca să poată deveni efectiv controlor, să poată prelua tot traficul pe întreaga zonă de acoperire a întregii țări. Toate aceste aspecte, din păcate, nu pot fi rezolvate pentru că există acel plan, acele angajamente, în care de fapt și de drept managementul, nefăcând niciun fel de politică, de dinamică de personal, pe termen mediu, lung, aceste lucruri nu pot fi acoperite. Adică noi vrem să angajăm, spunem că vrem să angajăm 89, facem eforturi anul acesta. Din ce o să-i plătim când eu v-am spus mai devreme că ROMATSA nu mai are bani să îi plătească pe cei angajați, cu CIM-urile (contractele individuale de muncă — n. r.) semnate, fără niciun contract colectiv de muncă, fără niciun leu în plus din luna septembrie", a explicat președintele ATSR.

Purtătorul de cuvânt al ATSR a intervenit și a atras atenția asupra managementului, spunând că acesta este defectuos, în condițiile în care deși sunt mai multe avioane și încasări mai mari Regia se îndreaptă spre faliment.

"Avem avioane mai multe, dirijăm mai mult, avem încasări mai mari și mergem direct spre faliment. Asta înseamnă management defectuos. Aici este problema acestei instituții", a spus Florin Diaconu.

Ultima grevă de avertisment declanșată de controlorii de trafic aerian a avut loc în iulie 2015 și a afectat 22 de aterizări și 18 decolări, adică 40 de mișcări de aeronave programate pe Aeroportul Internațional Henri Coandă București, conform planurilor de zbor.

Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian — ROMATSA se află sub autoritatea Ministerului Transporturilor. ROMATSA are statut de regie autonomă autofinanțată de importanță națională, deține monopolul natural al serviciilor de trafic aerian și nu primește de la bugetul statului sume pentru realizarea obiectului de activitate sau pentru realizarea programului de investiții și dezvoltare.

AGERPRES/(A — autor: Cătălin Trandafir, editor: Oana Tilică, editor online: Andreea Lăzăroiu)


Citește și:

populare
astăzi

1 VIDEO „Ucrainenii au luat 8.000 de telefoane mobile și le-au pus pe stâlpi de doi metri, așa detectează dronele Shahed”

2 Retragerea lui Piedone a devenit o chestiune de zile...

3 Așa o fi? /

4 Culisele uriașului scandal care zguduie regimul Orban, în Ungaria

5 Dezvăluirile neașteptate ale șefului serviciului secret din Ucraina