Mecanismul pentru interconectarea Europei: Cristian Bușoi, președintele Comisiei ITRE, intervenție în PE: Este nevoie de o mai bună comunicare între est și vest, sud și nord pentru o Europă mai verde, mai sigură

Mecanismul pentru interconectarea Europei: Cristian Bușoi, președintele Comisiei ITRE, intervenție în PE: Este nevoie de o mai bună comunicare între est și vest, sud și nord pentru o Europă mai verde, mai sigură

Eurodeputatul Cristian Bușoi (PNL, PPE), președintele Comisiei pentru industrie, cercetare și energie (ITRE) din Parlamentul European subliniază nevoia unei mai bune comunicări între ”est și vest, sud și nord” pentru a depăși blocajele ce stau în calea unei ”Europe mai sigure, mai verzi”.

”Mecanismul pentru interconectarea Europei este menit să promoveze creșterea și investițiile, mai ales pentru atingerea obiectivelor ambițioase ale Pactului verde european, până în 2030, apoi până în 2050. Intenția este să se integreze mai bine cele trei sectoare: transporturi, energie și digital. Pentru o Euroapă mai sigură, mai verde și pentru a se depăși blocajele este necesar să se poată comunica mai bine între est și vest, între sud și nord. Trebuie creată așadar această tranziție care va face sistemele mai interconectate, mai digitalizate și mai inteligente. Avem nevoie să ne concentrăm pe proiecte energetice. Asta va promova interoperabilitatea rețelelor și o mai bună integrare a piețelor energetice interne”, a subliniat eurodeputatul român în cadrul unei dezbateri a Parlamentului European privind programul mai sus amintit.

La mijlocul lunii aprilie, Comisia pentru transport (TRAN) și cea pentru industrie, cercetare și energie (ITRE) din Parlamentul European au adoptat acordul provizoriu privind Mecanismul pentru interconectarea Europei.

Acordul provizoriu convenit de cele două instituții cu rol de co-legislator, Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene, a fost aprobat de cele două comisii parlamentare europene cu 94 de voturi pentru, 21 de voturi împotrivă și 9 abțineri.

Citiți și: Consiliul UE și Parlamentul European au ajuns la un acord provizoriu privind Mecanismul pentru interconectarea Europei, având un buget total de 33.71 miliarde euro

Acest program va funcționa în perioada 2021-2027 și dispune de un buget semnificativ în valoare de 33,71 de miliarde de euro.

Bugetele pentru fiecare sector vor fi (în prețuri curente):

  • transporturi: 25.81 miliarde euro (inclusiv 11.29 miliarde euro pentru țările beneficiare ale fondurilor de coeziune)
  • energie: 5.84 miliarde euro
  • sectorul digital: 2.06 miliarde euro

În domeniul transporturilor, MIE 2.0 va promova rețele interconectate și multimodale în scopul dezvoltării și al modernizării infrastructurii feroviare, rutiere, maritime și a căilor navigabile interioare, precum și în scopul mobilității în condiții de siguranță și securitate.

Se va acorda prioritate continuării dezvoltării rețelelor transeuropene de transport (TEN-T), punându-se accentul pe verigile lipsă și pe proiectele transfrontaliere cu valoare adăugată pentru UE. Suma de 1.56 miliarde euro din bugetul pentru transporturi va fi utilizată pentru a finanța proiecte feroviare majore între țările beneficiare ale fondurilor de coeziune.

De asemenea, MIE 2.0 va asigura faptul că, atunci când infrastructura va fi adaptată în vederea îmbunătățirii mobilității militare în interiorul UE, ea va putea avea o dublă utilizare, satisfăcând atât nevoile civile, cât și pe cele militare. Mobilitatea militară va avea un buget separat în cadrul pachetului pentru transporturi, în valoare de 1.69 miliarde de euro.

În sectorul energiei, programul urmărește să contribuie la integrarea în continuare a pieței europene a energiei, îmbunătățind interoperabilitatea transfrontalieră și transsectorială a rețelelor energetice, facilitând decarbonizarea și asigurând securitatea aprovizionării.

De asemenea, va fi disponibilă finanțare pentru proiecte transfrontaliere în domeniul generării de energie din surse regenerabile. La definirea criteriilor de atribuire a contractelor va fi luată în considerare coerența cu planurile UE și planurile naționale din domeniile energiei și climei, inclusiv cu principiul „eficiența energetică pe primul loc”.

În domeniul conectivității digitale, sfera de aplicare a programului a fost extinsă pentru a reflecta faptul că transformarea digitală a economiei și a societății în ansamblu depinde de accesul universal la rețele de mare și foarte mare capacitate fiabile și accesibile ca preț. Conectivitatea digitală este, de asemenea, un factor decisiv în reducerea discrepanțelor economice, sociale și teritoriale.

Pentru a fi eligibil să primească sprijin din partea MIE 2.0, un proiect va trebui să contribuie la piața unică digitală și la obiectivele de conectivitate ale UE. Se va acorda prioritate proiectelor care asigură o arie mai mare de acoperire, inclusiv pentru gospodării.

MIE 2.0 accentuează sinergiile dintre sectoarele transporturilor, energiei și economiei digitale, pentru a îmbunătăți eficacitatea acțiunilor UE și a minimiza costurile de punere în aplicare. Acesta va promova activitatea transsectorială în domenii precum mobilitatea conectată și automatizată și combustibilii alternativi.

De asemenea, programul urmărește să integreze acțiunile climatice, ținând seama de angajamentele UE pe termen lung privind decarbonizarea, cum ar fi Acordul de la Paris.

Acordul provizoriu are nevoie de aprobarea miniștrilor UE și a Parlamentului European. Instituția legislativă europeană urmează să voteze astăzi asupra acestui program emblematic al UE, care va continua să finanțeze proiecte-cheie în domeniile transporturilor, digitalului și energiei. Odată adoptat Regulamentul Mecanismului pentru interconectarea Europei va intra în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al UE.

Acesta se aplică retroactiv de la 1 ianuarie 2021.

Sursa: caleaeuropeana.ro

Trimite pe WhatsApp


Citește și:

populare
astăzi

1 „Bula va exploda” / Avertismentul legendarului investitor Jeremy Grantham

2 Documente secrete despre Olaf Scholz, noul cancelar al Germaniei

3 Generalii PSD înainte de ședința CSAT...

4 Ce spune un șofer STB, sub protecția anonimatului, despre greva care a paralizat orașul, despre presiunile sin…

5 Milionarul Ioan Neculaie a fost dat în urmărire națională pentru că este de negăsit după condamnarea definitiv…