Microatmosfera planetei pitice Pluto ar putea fi surprinzător de robustă (studiu)

Microatmosfera planetei pitice Pluto, generată prin vaporizarea gheţei de la suprafaţă, este formată din azot şi mici cantităţi de metan şi alte gaze, este surprinzător de robustă, contrazicând teoria că atunci când Pluto se află pe orbită la depărtare mai mare faţă de Soare, această atmosferă se pierde complet, gazele trecând din nou în stare solidă şi căzând la suprafaţă, transmite vineri Space.com.

Procesul de vaporizare este determinat de Soare. Pluto are o orbită foarte eliptică pe care o încheie în 248 de ani. Conform teoriei, atunci când planeta se află la distanţe mai mari faţă de Soare, atmosfera sa se prăbuşeşte complet. Noul studiu, publicat recent pe baza observaţiilor derulate de NASA's Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) ar putea să-i oblige pe astronomi să revizuiască această teorie.

"Acum ne întrebăm dacă atmosfera lui Pluto va colapsa în următorii ani - s-ar putea să fie mult mai robustă decât ne-am gândit", a comentat coordonatorul acestui studiu, Michael Person, director al Observatorului Astrofizic Wallace, din cadrul Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Majoritatea datelor de care dispunem despre atmosfera lui Pluto, precum şi despre această planetă pitică în general, provin de la misiunea sondei New Horizons, aparţinând NASA, care l-a survolat pe Pluto în iulie 2015.

Cu două săptămâni înainte de acest survol istoric, SOFIA s-a concentrat asupra aerului lui Pluto, studiind micuţa planetă în timp ce trecea prin faţa unei stele îndepărtate. SOFIA, practic un Boeing 747 modificat pentru a transporta un telescop cu anvergura de 2,7 metri, a studiat microatmosfera lui Pluto în timp ce era străbătută de lumina provenită de la steaua îndepărtată.

Această "ocultaţie" a fost vizibilă pentru doar 2 minute, şi doar dintr-o zonă restrânsă de deasupra Pacificului, în apropiere de Noua Zeelandă.

În această fereastră temporală minusculă, SOFIA a reuşit penetreze până la nivelul straturilor de mijloc ale atmosferei lui Pluto, adunând date în spectrul infraroşu şi în cel vizibil. Două săptămâni mai târziu, în timpul survolului, sonda New Horizons a colectat informaţii despre straturile superioare şi cele inferioare ale atmosferei lui Pluto, pe frecvenţe radio şi în spectrul ultraviolet.

"Aceste observaţii combinate, realizate la un interval de timp relativ scurt una de alta, ne-au oferit cea mai completă imagine asupra atmosferei lui Pluto", conform unui comunicat NASA.

Spre exemplu, datele obţinute de New Horizons au arătat că atmosfera lui Pluto are o tentă albăstruie distinctă, similară celei terestre. Această culoare este rezultatul modului în care se reflectă lumina solară în particulele din atmosferă (particule care reflectă preferenţial lumina albastră pe lungimi scurte de unde).

Observaţiile derulate prin intermediul telescopului SOFIA au confirmat existenţa acestor particule şi au arătat că acestea au dimensiuni variabile între 0,06 şi 0,1 microni - de aproximativ 1.000 de ori mai subţiri decât firul de păr.

După analiza datelor obţinute, inclusiv cele adunate de precursorul SOFIEI, Observatorul Aerian Kuiper, ce a fost operabil în perioada 1975 - 1995, Person şi colegii săi au determinat că numărul acestor particule din atmosfera lui Pluto variază de-a lungul unor perioade relativ scurte, scăzând şi apoi crescând în interval de doar câţiva ani - şi nu în interval de secole aşa cum susţinea teoria acceptată despre această planetă pitică.

O astfel de ciclicitate scurtă sugerează că există şi alte variabile în afară de distanţa dintre Pluto şi Soare care determină abundenţa sau sărăcirea în particule a atmosferei.

"Sunt încă multe lucruri pe care nu le înţelegem, însă suntem obligaţi acum să reconsiderăm predicţiile pe care le-am formulat anterior. Atmosfera lui Pluto ar putea să colapseze mult mai încet decât credeam noi, sau ar putea să nu se prăbuşească deloc. Trebuie să continuăm să o monitorizăm pentru a afla", a susţinut coordonatorul studiului publicat recent în jurnalul Icarus.AGERPRES