O aeronavă prăbușită, o ambasadă bombardată și 25 de ani de bănuieli. Cum ar fi construit China primul său avion de vânătoare invizibil

O aeronavă prăbușită, o ambasadă bombardată și 25 de ani de bănuieli. Cum ar fi construit China primul său avion de vânătoare invizibil

De 25 de ani, oameni politici, experți militari și jurnaliști din domeniul apărării discută diferite variante despre modul în care China a construit primul avion de vânătoare stealth (invizibil) J-20.

Avion J-20 FOTO: Profimedia

China are, probabil, aproximativ 150 de aeronave J-20 în serviciu, iar Beijingul anunță că operațiunile lor se extind. Oficialii și experții americani cred că piloții chinezi manevrează avionul "destul de bine", dar spun că, până când China va dezvolta un motor mai bun, acesta va rămâne inferior modelului F-22, scriu jurnaliștii Insider .

Dar pe măsură ce flota de avioane de vânătoare stealth J-20 a Chinei crește, la fel cresc și suspiciunile cu privire la locul în care Beijingul a primit tehnologia pentru aceasta.

"Au profitat foarte mult de furtul de tehnologie de-a lungul anilor", a declarat James Anderson, fost subsecretar interimar al apărării pentru politică, la Fox News în martie. "Au folosit bine (furtul de tehnologie n.red.) și au venit cu un avion de vânătoare avansat de generația a cincea."

Anderson se referea la rapoartele conform cărora China a obținut informații secrete despre F-1172 și le-a folosit pentru a proiecta J-20.

F-117 FOTO: Shutterstock

F-117 FOTO: Shutterstock

Zvonuri și bănuieli vechi de 25 de ani

Bănuielile americanilor se întorc la momentul 1999 - atacurile NATO împotriva unor ținte sârbe. Pe 27 martie 1999, sârbii au reușit să doboare un F-117 Nighthawk din SUA , primul avion invizibil din lume.

Deși forma și materialele din care era construit avionul F-117 au făcut dificilă detectarea pe radar, sârbii au analizat tiparele de zbor ale NATO pentru a estima traseul aeronavei în acea noapte. Când Nighthawk și-a deschis trapele pentru a arunca bombe, a fost suficient să-și dezvăluie o mică parte a sa artileriei sârbe care a ghidat o rachetă SA-3 proiectată de sovietici către țintă. Astfel, o rachetă din anii 1960 a distrus unul dintre cele mai avansate avioane din lume.

Colonelul Zoltan Dani arată epava F-117 (arhiva foto)

Colonelul Zoltan Dani arată epava F-117 (arhiva foto)

Deși pilotul a fost salvat, incidentul a fost jenant pentru Washington și o problemă pentru armata americană: epava unui avion top-secret a fost împrăștiată deasupra teritoriului inamic.

De aici încep toate bănuielile: China ar fi fost una dintre mai multe națiuni care ar fi fost fericită să obțină acces la locul incidentului.

Bombardarea Ambasadei Chinei

Dar bănuielile sunt alimentate și mai mult de incidentul din 7 mai 1999, când bombardierele stealth B-2 americane au lovit Ambasada Chinei de la Belgrad, ucigând trei cetățeni chinezi.

Beijingul a susținut că atacul a fost deliberat, dar SUA au spus că a fost un accident cauzat de informații defectuoase. Președintele Bill Clinton și-a cerut scuze pe 10 mai.

În anii următori, oficialii și comentatorii au creat o legătură între cele două evenimente sugerând că spionii chinezii au pus mâna pe epava avionului american, iar SUA au bombardat intenționat ambasada unde erau ascunse rămășițele F-117.

Avion F-117 - arhiva foto

Avion F-117 - arhiva foto

Davor Domazet-Loso, șeful statului major al Croației în timpul campaniei NATO de bombardament, a declarat pentru Associated Press (în 2011) că, în timpul campaniei, "rapoartele noastre de informații au relatat despre agenții chinezi care traversează regiunea în care F-117 s-a dezintegrat, cumpărând părți din avion de la fermierii locali".

"Credem că agenții chinezii au folosit aceste materiale pentru a obține o perspectivă asupra tehnologiilor secrete stealth", a spus Domazet-Loso.

La scurt timp după ce publicarea afirmațiilor lui Domazet-Loso, oficialii americani din domeniul apărării au recunoscut că bucăți din epavă au ajuns pe mâna chinezilor, dar se îndoiau că ar mai fi multe de învățat de la un avion proiectat în anii 1970.

A pus China mâna pe tehnologia F-117?

Global Times, o publicație sub influența Partidului Comunist Chinez, a negat la acea vreme că Beijingul ar fi recuperat resturile F-117, dar acuzațiile au reapărut pe fondul înrăutățirii relațiilor SUA-China.

După o întâlnire controversată între diplomații americani și chinezi, în martie 2021, în presa chineză au apărut informații care descriu o legătură între avionul doborât și bombardarea ambasadei chineze de la Belgrad.

Avioane J 20 FOTO: Profimedia

Avioane J 20 FOTO: Profimedia

Potrivit unui articol din 2021 al publicației japoneze de afaceri Nikkei Asia, în articolele publicate în China se relata că sârbii au dat epava F-117, inclusiv componente ascunse ale corpului aeronavei și piese rezistente la căldură de la motor, Chinei, care a depozitat-o în subsolul ambasadei înainte de a o transporta acasă.

SUA au detectat semnale din resturi și au bombardat ambasada, dar nu au reușit să distrugă epava F-117 de acolo, susțin articolele.

Jurnaliștii Insider notează că există dovezi ample că statul chinez a făcut eforturi mari pentru a fura secrete militare și economice, nu doar de la SUA, ci și de la Rusia.

„Cât de mult datorează cu adevărat J-20 unui luptător stealth american care arde pe un câmp din Balcani? S-ar putea să nu știm niciodată”, conchid jurnaliștii.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 Retragerea lui Piedone a devenit o chestiune de zile...

2 Foarte interesante amănunte...

3 Nu le zice rău Ciucă...

4 Era omul Rusiei? / O anchetă de contraspionaj duce la demiterea comandantului polonez al EUROCORPS, locotenent-generalul Jaroslaw Gromadzinski

5 „Le-am spus atunci, foarte clar: Într-o lună începe războiul”