O metodă de prognosticare a efectelor gripei asupra pacienţilor, identificată de o echipă de cercetători din Australia (studiu)

O echipă de cercetători din Australia a descoperit o cale prin care pot fi deosebiţi pacienţii care se vor recupera rapid în urma gripei de cei care se vor îmbolnăvi grav ca urmare a contractării bolii contagioase, informează Xinhua miercuri.

Constatările lor, bazate pe patru ani de cercetare, au fost publicate marţi în jurnalul ştiinţific Nature Communications.

Oameni de ştiinţă de la Institutul Peter Doherty de Boli Infecţioase şi Imunologie, Alfred Health şi Universitatea Monash au declarat că cercetarea are de asemenea implicaţii asupra înţelegerii modului în care sistemul imunitar răspunde la COVID-19.

''Acest studiu pe tema gripei a reprezentat schiţa pentru cercetarea noastră asupra COVID-19'', a declarat conducătoarea laboratorului de la Institutul Doherty, Katherine Kedzierska, renumit imunolog specializat în gripă.

Oamenii de ştiinţă şi-au bazat cercetările pe eşantioane prelevate de la pacienţii cu gripă, atât pe perioada internării, cât şi la 30 de zile după ce au fost externaţi.

Studiul le-a permis cercetătorilor să descrie rolurile specifice ale mai multor tipuri de celule imune, inclusiv a celulelor T, a celulele B şi a celulelor sistemului imun înnăscut, sau nespecific.

Două constatări semnificative ale cercetării includ înţelegerea indicatorilor biologici (biomarkeri) ce determină vindecarea şi identificarea a patru citokine specifice care cauzează inflamaţii severe în timpul infecţiei cu virusul gripal.

''Citokinele reprezintă molecule esenţiale necesare pentru un răspuns imun robust'', a explicat doctor Oanh Nguyen de la Institutul Doherty.

''Cu toate acestea, prea multe din aceste citokine pot duce la inflamaţii şi, în cazul gripei, la infecţii mult mai grave'', a adăugat cercetătoarea.

Totodată, echipa a observat deseori multe celule, numite celule T foliculare auxiliare (ajutătoare), care colaborează cu celule secretoare de anticorpi în cazul pacienţilor cu aproximativ trei zile înainte de recuperarea lor.

''Aceste constatări sunt primele care evidenţiază importanţa celulelor T foliculare ajutătoare în cursul infecţiei acute cu virus gripal'', a declarat Nguyen.

''Semne ale acestor celule ar putea fi utilizate ca biomarker pentru vindecarea de gripă'', a adăugat ea.

Profesor Allen Cheng de la Universitatea Monash a declarat, la rândul său, că ''pandemia de COVID-19 şi, înainte de aceasta, pandemia de gripă porcină, au evidenţiat importanţa îmbunătăţirii înţelegerii infecţiilor virale respiratorii pentru a îmbunătăţi identificarea pacienţilor cu risc de evoluţie severă şi a unor potenţiale tratamente viitoare''. AGERPRES