
Orașul din Europa care nu a înregistrat niciun accident rutier mortal în ultimul an
Un oraș din Europa nu a înregistrat niciun accident rutier soldat cu morți în ultimul an, potrivit autorităților. Polițiștii consideră că situația este una neobișnuită.
Este vorba despre capitala Finlandei, Helsinki, iar ultimul accident fatal a avut loc în iulie 2024, pe strada Keinulaudantie, în cartierul Kontula, scrie Yle .
„La această situație au contribuit mulți factori, dar limitele de viteză sunt printre cei mai importanți”, a declarat Roni Utriainen, inginer de trafic în cadrul Diviziei pentru Mediu Urban a orașului.
Autoritățile consideră că situația este una neobișnuită.
Potrivit lui Utriainen, mai mult de jumătate dintre străzile din Helsinki au acum o limită de viteză de 30 km/h. Acum 50 de ani, majoritatea acestor străzi aveau limite de 50 km/h. La începutul verii, Helsinki a decis să reducă limitele de viteză la 30 km/h în apropierea școlilor, măsură care urmează să intre în vigoare odată cu începerea anului școlar.
De asemenea, infrastructura pentru pietoni și bicicliști a fost semnificativ îmbunătățită în ultimii ani. În plus, cooperarea cu poliția rutieră s-a intensificat, iar numărul camerelor de supraveghere și al sistemelor automate de control a crescut.
„Transportul public din Helsinki este excelent, ceea ce reduce utilizarea mașinilor și, implicit, numărul accidentelor grave,” a subliniat Utriainen.
Trendul pozitiv depășește limitele accidentelor mortale. În ultimul an, au fost înregistrate 277 de accidente rutiere cu victime în Helsinki — un contrast puternic față de aproape 1.000 de accidente cu victime înregistrate anual la sfârșitul anilor ’80, perioadă în care decesele în trafic din oraș ajungeau frecvent la 30 pe an.
Strategia actuală de siguranță rutieră a Helsinkiului, pentru perioada 2022–2026, este aproape de finalizare. Aceasta s-a concentrat pe îmbunătățirea siguranței copiilor, tinerilor, pietonilor și bicicliștilor, prin treceri de pietoni mai sigure și un design inteligent al intersecțiilor.
O mare parte din planificare a fost bazată pe date, datorită unor instrumente îmbunătățite de monitorizare a traficului.
Utriainen a atribuit această îmbunătățire eforturilor susținute de zeci de ani.
„Direcția a fost pozitivă de ani buni,” a spus el, subliniind că niciun pieton nu a fost ucis în traficul din Helsinki nici în 2019.
Educația rutieră s-a îmbunătățit, dar Utriainen a subliniat că meritul aparține tuturor participanților la trafic — șoferi, bicicliști și pietoni deopotrivă.
Una dintre provocările mai noi este utilizarea pe scară largă a trotinetelor electrice.
„Au devenit populare acum aproximativ cinci ani, oarecum neașteptat. Dar de atunci s-au implementat multe soluții,” a precizat Utriainen.
Obiectivul pe termen lung al UE este zero decese în trafic până în 2050 — o politică numită „Vision Zero.” Este acest obiectiv realizabil sau doar un ideal?
„Pentru noi, e mai mult despre cum acest scop ne ghidează acțiunile zilnice,” a spus Utriainen. „Ne propunem să evaluăm toate deciziile în funcție de impactul lor pe termen lung.”
Sursa: adevarul.ro