Patronatele din retail propun un moratoriu general pe relaţia dintre retaileri nealimentari şi proprietarii centrelor comerciale

Patronatele din retail propun un moratoriu general pe relaţia dintre retaileri nealimentari şi proprietarii centrelor comerciale

Reprezentanţii Organizaţiei Patronale a Retailerilor din România (RORETAIL) propun un moratoriu general în vederea garantării unei distribuiri echitabile a costurilor economice generate de pandemia COVID-19, pe relaţia dintre retaileri nealimentari şi proprietarii de centre comerciale.

"Într-un context economic extrem de negativ, în care industria de retail nealimentar continuă să fie afectată de spectrul unui colaps iminent, Moratoriul General are rolul de a asigura garantarea unei distribuiri echitabile a costurilor economice generate de pandemia SARS-CoV-2 pe relaţia dintre retaileri şi proprietarii de centre comerciale. Intrarea în vigoare a Moratoriului General ar susţine nu doar perspectiva supravieţurii industriei de retail nealimentar şi salvarea a zeci de mii de locuri de muncă generate direct de aceasta, dar ar creea şi un context favorabil pentru afacerile centrelor comerciale odată cu depăşirea actualei perioadă de criză, cu efecte benefice finale pentru români şi economia românească. Situaţia stopării activităţilor mai multor industrii, printre care şi cea a retailului nealimentar este una care nu a mai fost întâlnită în practică până acum. Ea necesită asumarea unor abordări constructive şi curajoase, axate pe identificarea şi asumarea unor soluţii cu impact pozitiv direct şi imediat", precizează organizaţia.

Conform Moratoriului General, începând cu data de 1 martie 2020 se vor adăuga 18 luni la durata contractelor de închiriere dintre retailerii nealimentari şi proprietarii centrelor comerciale, iar în perioada 1 martie 2020 - 1 septembrie 2021, contractele de închiriere se consideră afectate de un eveniment ce cumulează perioade de forţă majoră şi perioade cu caz forţat şi li se aplică reguli speciale.

De asemenea, o alto propunere se referă la faptul că perioada de la data de 1 martie 2020 până la redeschiderea centrelor comerciale se consideră o situaţie de forţă majoră pe durata căreia: contractele de închiriere se suspendă, costul cu chiria este zero, costul de marketing este zero şi cheltuielile comune se stabilesc individual cu fiecare retailer la un procent din valoarea nominală a fiecărui contract de închiriere pentru acoperirea cheltuielilor de operare minime a centrelor comerciale.

În plus, perioada de la redeschiderea centrelor comerciale până la 28 februarie 2021 se consideră caz de forţă majoră, iar regulile generale urmează să fie: contractele de închiriere se reiau; costul cu chiria se calculează doar procentual din cifra de afaceri stabilită în funcţie de rata maximă de efort pentru fiecare specific de retail nealimentar şi în strictă corelare cu traficul centrelor comerciale precum şi cu rata de conversie a magazinelor, de aşa natură încât să fie sustenabilă pentru retaileri, asumând eforturi de bună-credinţă; costul de marketing se renegociază şi se adaptează perioadei; cheltuielile comune se renegociază pentru fiecare contract în parte; termenul de plată a facturilor poate fi de până la 180 de zile.

Potrivit sursei citate, în perioada 1 martie - 1 septembrie 2021 se consideră caz de forţă majoră cu efect minor, regulile generale urmând să fie: contractele de închiriere se apropie de valorile nominale; costul cu chiria este stabilit: parţial ca şi chirie de bază - parţial ca procent din cifra de afaceri; costul de marketing revine la valoarea nominală sau chiar peste pentru impulsionarea traficului şi a vânzărilor; cheltuielile comune se apropie de valorile nominale din contractele de închiriere; termenul de plată al facturilor poate fi de până la 90 de zile.

Organizaţia patronală notează că prin "retail nealimentar" se înţeleg toate categoriile de retaileri care au fost afectate direct sau indirect în mod profund negativ de actuala criză, respectiv toţi comercianţii din centrele comerciale a căror activitate a fost oprită (modă femei/bărbaţi/tineri/copii, încălţăminte & genţi, bijuterii & ceasuri, accesorii diverse, lenjerie, cosmetice & parfumuri, sport, voiaj, cărţi & papetărie, electrice/electronice/IT&C, casă/bucătărie/decoraţiuni, restaurante/baruri/cafenele, produse din tutun & accesorii, îngrijire personală, cinema, divertisment, jocuri de noroc etc.) care nu sunt super sau hypermarket sau cash & carry, farmaceutice sau optică.

Datele centralizate de către RORETAIL arată că, începând cu data de 1 martie 2020, vânzările retailerilor nealimentari au scăzut cu până la 80%, comparativ cu perioada similară a anilor anteriori, în timp ce, din data de 9 martie 2020, vânzările retailerilor s-au diminuat cu până la 100%, faţă de acelaşi interval din anii anteriori.

Începând cu data de 18, respectiv 23 martie 2020, activitatea centrelor comerciale a fost închisă parţial şi apoi total pentru restaurante/baruri, precum şi pentru restul magazinelor, cu excepţia produselor alimentare, farmaceutice, de optică şi, ulterior, electronice/electrocasnice.

RORETAIL este o asociaţie înfiinţată în anul 2014, care grupează peste 800 de magazine din România, prin care sunt comercializate aproximativ 100 de branduri naţionale şi internaţionale, având peste 10.000 de angajaţi. AGERPRES


Citește și:

populare
astăzi

1 VIDEO Soldați ruși spunând adevărul despre ce se întâmplă cu armata lor în Ucraina

2 VIDEO Frate, nu ți-ai dori să trăiești așa ceva... Ce o fi fost în capul piloților?

3 Urmează bomba acestor alegeri? / AUR nu îndeplinește „o condiție de fond, determinantă” și toate candidaturile ar putea fi respinse!

4 Cea mai mare notă luată de Piedone în viața lui a fost un 6...

5 „A fost așa toată durata zborului de patru ore”