Patru principii budiste care îți fac viața mai zen

Patru principii budiste care îți fac viața mai zen

Viața ți se poate schimba radical după ce adopți filosofia budistă. Perspectiva budistă oferă pace, determinare și fericire, sentimente pe care le poți simți imediat ce adopți un astfel de stil de viață, potrivit yourtango.com.

FOTO Shutterstock

Cuvântul Buddha înseamnă cel care s-a întors acasă și se spune că fiecare om se naște pentru a deveni un Buddha. Cu toții ar trebui să ne întoarcem acasă. Mai mult, a deveni un Buddha nu are nimic de-a face cu a deveni budist. Înseamnă doar că toți ar trebui să ne eliberăm.

Iată cele patru principii budiste care îți pot face viața complet zen:

Eliminați gândirea binară

Trei călugări dezbat pe lângă un steag al templului care flutură în vânt. Primul călugăr se referă la steag ca la unul în mișcare. În timp ce al doilea călugăr insistă că nu vede cum se mișcă steagul, ci mai degrabă cum bate vântul. Ei se ceartă până când, în cele din urmă, intervine un al treilea călugăr: „Nu steagul se mișcă, nu vântul suflă, ci mai degrabă mișcarea minții voastre”.

Primii doi călugări se certau pentru că își considerau propriile opinii superioare celorlalți. În esență, acest lucru îi făcea orbi la alte perspective. Cu toate acestea, cel de-al treilea călugăr a văzut conflictul lor pentru ceea ce era de fapt: unul de percepție. Și așa sunt și toate conflictele din viața noastră. Toate sunt bazate pe percepție.

Acest lucru face loc unui principiu budist esențial: abolirea gândirii binare. Noi percepem lumea în mod obiectiv. Cu toate acestea, o percepem în mod subiectiv. Orice opinii și credințe pe care le întruchipăm sunt rezultatul experiențelor noastre individuale în viață. Adevărul, așadar, nu există. Doar perspectivele există.

Răspunsul nu este niciodată alb sau negru - este întotdeauna gri. Răspunsurile sunt întotdeauna contextuale și de percepție. Opiniile și credințele tale nu sunt mai presus de ceilalți. Ele sunt doar ale tale. Iar opiniile și credințele altora sunt ale lor. Înțelegerea acestui lucru poate părea ușoară. Cu toate acestea, este greu să o aplici în viața reală.

Suntem atât de hotărâți să aliniem perspectivele celorlalți cu ale noastre. Vrem ca ceilalți să fie de acord cu noi și să gândească la fel ca noi. Cu toate acestea, adevărata noblețe constă în acceptarea faptului că perspectiva ta este doar una dintre cele 7,8 miliarde și că nu este în niciun caz superioară celorlalți.

Cum se aplică acest principiu în viața reală

Data viitoare când te cerți cu cineva, respiră adânc și spune-ți că nu ar trebui să-ți pui perspectivele tale deasupra altora. Acceptă faptul că oamenii gândesc în moduri diferite și că nu trebuie să îi influențezi pe ceilalți spre modul tău de gândire.

Nu mai încerca să descifrezi totul

Într-o zi, Chao-chou a căzut în zăpadă și a strigat: „Ajută-mă să mă ridic! Ajută-mă să mă ridic!”. Un călugăr a venit și s-a întins lângă el. Chao-chou s-a ridicat și a plecat.

Probabil te gândești acum că această poveste nu are niciun sens, iar acest lucru spune ceva foarte fundamental despre natura umană - că suntem mereu în căutare de explicații. Cu toate acestea, pentru călugării budiști, căutarea oarbă a răspunsurilor era un viciu de depășit. Adevărata cale spre iluminare era să accepți misterele existenței.

Micro-povestea de mai sus este un Koan. Koan-urile sunt experimente filosofice de gândire intenționat de neînțeles pentru a-i ajuta pe călugări să se antreneze și să nu mai caute răspunsuri. Koanele erau folosite pentru a-i învăța pe călugări să învețe să trăiască cu ambiguitatea și paradoxul.

În viața noastră, apar multe situații care nu au sens pentru noi. Și asta este ceea ce ne zdruncină. Nu înțelegem de ce s-a întâmplat ceva și cerem explicații. Cu toate acestea, budismul pune o altă întrebare: „De ce avem nevoie de o explicație în primul rând?”.

Cum se aplică acest principiu în viața reală

Oamenii au tendința de a căuta răspunsuri. Deși acest lucru a făcut ca omenirea să se dezvolte dincolo de cele mai nebănuite aspirații, de multe ori, viața pur și simplu nu are sens. În multiple ocazii, viața este rezistentă la explicații simple.

Așa că atunci când viața nu are sens, calmează-te și amintește-ți că nu ar trebui să aibă. Încearcă să te împaci cu puzzle-ul de nerezolvat care este viața și învață să te bucuri de ambiguitatea ei.

Trăiește-ți viața doar în prezent

Un om care călătorea pe un câmp a întâlnit un tigru. A fugit cu tigrul după el. Ajungând la o prăpastie, s-a prins de rădăcina unei vițe sălbatice și s-a legănat în jos, peste margine. Tigrul l-a adulmecat de sus. Tremurând, omul s-a uitat în jos, unde, mult mai jos, un alt tigru aștepta să-l mănânce. Doar vița de vie l-a susținut.

Doi șoareci, unul alb și unul negru, au început, încetul cu încetul, să roadă vița de vie. Omul a văzut o căpșună lângă el. Apucând vița de vie cu o mână, a cules căpșuna cu cealaltă. Ce gust dulce avea!

Tigrul de mai sus reprezintă nașterea noastră. Tigrul de jos reprezintă moartea. Cei doi șoareci reprezintă faptul că zilele noastre pe această planetă se diminuează pe rând. Iar căpșuna reprezintă prezentul.

Un trecut regretabil, dar neschimbabil, este în spatele nostru. Ne așteaptă un viitor incert și o moarte imprevizibilă. Acele ceasului ne taie viața. Singurul mod în care ne putem trăi cu adevărat viața este să trăim în prezent.

Cum se aplică acest principiu în viața reală

Creează o rețetă pe care o poți numi o zi fericită și încearcă să trăiești fiecare zi cât mai aproape de acea rețetă. Iată câteva exemple:

  • Trezirea înainte de răsăritul soarelui, urmată de o ceașcă de cafea neagră, o alergare de dimineață și 15 minute de meditație.
  • Lectură
  • Scrierea a 1000 de cuvinte
  • Antrenament seara
  • Încheierea zilei cu un jurnal spiritual

Practică indiferența

Buddha a fost întrebat odată ce este adevărata bunăstarea. El a răspuns că cea mai înaltă bunăstare este capacitatea de a păstra echilibrul minții în ciuda tuturor vicisitudinilor, a suișurilor și coborâșurilor din viață.

Una dintre învățăturile de bază ale budismului este că toate suferințele provin din atașament. Suferim atunci când atașăm sentimente de dorință și aversiune la diverse lucruri din viață. Cu toate acestea, viața ne va oferi adesea lucruri la care ne opunem și ne va lua lucruri la care tânjim - motiv pentru care suferim.

Buddha, pe de altă parte, nu are atașamente. El este indiferent față de toate suișurile și coborâșurile vieții, motiv pentru care s-a eliberat de suferințele existenței.

Cum se aplică acest principiu în viața reală

Trebuie să înveți să practici indiferența față de lucrurile care nu contează pentru că ceva de care nu ești atașat nu îți poate aduce suferință. Iată câteva lucruri față de care puteți începe să practicați indiferența.

  • Lucruri care nu vor mai conta peste cinci ani
  • Lucruri care se află în afara controlului tău
  • Lucruri materiale
  • Chestiuni lumești care nu te privesc

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 Lovitură de proporții la Rapid: Mircea Lucescu, contract pe 5 ani ca manager general

2 Cele mai noi date despre pensionarii din România

3 Vă prezentăm imagini cu noi consilieri aleși în Burnley și Leeds...

4 VIDEO Multe națiuni occidentale ar trebui să ia în serios această declarație...

5 „Încercați să deschideți negocierile, implicați-i pe chinezi și puneți arma pe masă”