Primul F-16 bulgăresc nou-nouț s-a stricat chiar în momentul livrării

Primul F-16 bulgăresc nou-nouț s-a stricat chiar în momentul livrării

Primul avion F-16 de ultimă generație din cele 16 cumpărate de Bulgaria s-a defectat și a fost reținut la sol imediat ce a fost livrat către țara vecină. Cu un calendar de livrare decalat, un cost uriaș de achiziție, cu o opoziție puternică, inclusiv din partea președintelui, și critici din partea politicienilor pro-Rusia, Bulgaria se uită la cum a gestionat România modernizarea forțelor aeriene cu avioane de vânătoare, scrie hotnews.ro .

Bulgaria a ales în urmă cu câțiva ani, la fel ca România, să cumpere avioane de vânătoare F-16 care să înlocuiască bătrânele avioane de soriginte sovietică MiG-29 și Su-25.

Spre deosebire de România, însă, care a ales să cumpere avioane F-16 second-hand, Bulgaria a decis să cumpere avioane noi, produse în SUA. Acestea sunt la cel mai recent standard – block 70, care include elemente de tehnică modernă: radar performant, avionică și sisteme de luptă electronică similare celor de pe avioanele de generația a cincea F-35.

Pentru asta, însă, Bulgaria plătește un preț uriaș. Pentru 16 aeronave noi, la pachet cu armamentul inițial, piese de schimb, motoare, suport logistic inițial și pregătirea personalului, costul este de aproape 2,2 miliarde de euro.

Primul F-16 nou-nouț al Bulgariei s-a stricat chiar în timpul livrării

Programul bulgăresc de achiziție a F-16, însă, a întâmpinat numeroase probleme.

Primul avion F-16 nou-nouț a fost livrat Sofiei la începutul lunii aprilie și imediat ce a ajuns în Bulgaria s-a și stricat și a fost reținut la sol.

Jurnaliștii bulgari de la Mediapool, publicație parte din proiectul european PULSE alături de HotNews.ro , scriu că avionul a avut o problemă tehnică care a necesitat livrarea de piese de schimb din SUA.

Surse din Ministerul bulgar al Apărării spun că problema a fost identificată în timpul zborului de livrare a aeronavei către Bulgaria.

Generalul Nikolay Rusev, comandantul Forțelor Aeriene Bulgare, a descris problema ca fiind o defecțiune hardware de rutină, dar a subliniat că aceasta nu indică o aeronavă defectă, potrivit BulgarianMilitary.com.

Piesa de schimb necesară, care nu a fost inclusă în pachetul inițial de livrare pentru a reduce costurile, a fost furnizată ulterior de Lockheed Martin. Abia după ce a fost reparat, primul avion F-16 Block 70 bulgăresc a putut să treacă la procedurile de recepție.

Avionul a afectuat primul său zbor de la baza aeriană Graf Ignatievo pe 28 mai la ora locală 16:57.

Fortele Aeriene Bulgare și avioanele F-16 / Sursă: Operation 2021 / Alamy / Profimedia

Deși defecțiunea primului F-16 bulgaăresc a fost remediată în câteva zile, ea a provocat un scandal politic major și atacuri din partea cercurilor pro-ruse din Bulgaria, care critică „achiziționarea de armament din SUA”.

Unul dintre contestatari este chiar și președintele Bulgariei, Rumen Radev, fost comandant al Forțelor Aeriene, fost pilot de avioane de vânătoare MiG-21 și MiG-29.

În prezent, livrarea celui de-al doilea avion de vânătoare este semnificativ întârziată față de planul inițial.

Conform ultimului calendar anunțat, Bulgaria ar trebui să primească toate cele opt aeronave prevăzute în primul contract cu SUA până la sfârșitul anului. Cu toate acestea, calendarul a fost deja modificat de mai multe ori.

România, privită ca exemplu în Bulgaria pentru programul F-16

Programul de achiziție a avioanelor F-16 noi în Bulgaria a ridicat și o altă dilemă. Ce se întâmplă pe mai departe?

În prezent, nimeni din Bulgaria nu discută despre achiziționarea de avioane de luptă F-35, nici măcar în viitorul mai îndepărtat. Practic, una dintre principalele critici aduse proiectului de achiziționare a F-16 Block 70 este că nu oferă o cale de acces către F-35.

În acest context, mulți experți în aviație dau ca exemplu România, care a cumpărat F-16 second-hand și a pus astfel bazele unei tranziții către F-35, susțin jurnaliștii de la Mediapool. România a semnat anul trecut un contract de 6,5 miliarde de dolari pentru 32 de avioane F-35, cel mai scump contract din istoria Armatei.

Cu ani în urmă, Bulgaria a fost pe punctul de a achiziționa F-16 second-hand din Portugalia, însă afacerea nu a fost niciodată finalizată. În schimb, România a ajuns să cumpere primele 17 avioane F-16 folosite tocmai din Portugalia, totul pe ideea că Forțele Aeriene să poată face tranziția la avioane mai noi și să le folosească până în 2030 când ar urma să vină primele avioane noi, de generația a cincea F-35.

Chiar și în varianta cea mai modernă, cele 16 avioane noi F-16 rămân de generația a patra.

Armata bulgară susține că F-16 va fi principalul avion al Bulgariei pentru cel puțin următorii 30 de ani, iar în prezent nu există discuții privind achiziții suplimentare.

Avioane F-16 românești la baza de la Câmpia Turzii / Foto: MApN – Alexandru Aioanei

F-16, varianta României: 49 de avioane SH la jumătate de preț din cât dă Bulgaria pe 16 avioane noi

Pentru 16 aeronave noi F-16 block 70, la pachet cu armamentul inițial, piese de schimb, motoare, suport logistic inițial și pregătirea personalului, Bulgaria plătește circa 2,2 miliarde de euro.

Spre comparație, per total, pentru 49 de avioane de vânătoare F-16 second-hand pe care să le folosească încă 10-15 ani de acum încolo, dar și piese de schimb și programe de modernizare, România plătește circa 1,3 miliarde de euro – aproape jumătate din suma pe care Bulgaria o dă pentru 16 avioane F-16 noi.

Un element cheie în tot programul românesc F-16 este că mentenanța avioanelor și mare parte din modernizări au fost și vor fi efectuate la Aerostar Bacău.


Citește și:

populare
astăzi

1 O știre senzațională / „Prietenii” știu de ce...

2 BREAKING Șeful serviciului secret german, declarații care dau fiori

3 ALERTĂ Anchetă a Poliției Române, după ce „mii de femei” au fost „pozate pe ascuns”, fără știrea lor, în magazine sau pe stradă

4 Povestea unei morți acoperite de mister în Ucraina

5 VIDEO Priviți ce-au declanșat în Irlanda de Nord doi băieți români care au violat o adolescentă!