Reuters: Zece modalități de a pune capăt mariajului cu Uniunea Europeană; scenarii pentru Brexit

Reuters: Zece modalități de a pune capăt mariajului cu Uniunea Europeană; scenarii pentru Brexit

Impasul dintre Marea Britanie și Uniunea Europeană legat de ceea ce urmează după referendumul din 23 iunie, când britanicii au votat pentru ieșirea din UE, lasă deschise o serie de posibile scenarii, câteva dintre ele fiind prezentate luni de agenția de presă Reuters.

1. DIVORȚ CA LA CARTE

Premierul David Cameron, care după anunțarea rezultatului referendumului din 23 iunie a anunțat că va demisiona, convine cu Bruxellesul că singura modalitate juridică ca Marea Britanie să iasă din Uniunea Europeană este aplicarea articolului 50 din Tratatul de la Lisabona de a negocia o retragere. El dorește să predea acest proces succesorului său, care este posibil să nu fie ales de Partidul Conservator până în octombrie. Liderii UE vor ca David Cameron să facă acest lucru acum sau cel puțin cât mai rapid posibil, dar nu dispun de pârghii juridice pentru a-l forța.

În scenariul unui divorț cât se poate de amiabil, Marea Britanie va invoca articolul 50, posibil (deși improbabil acum) cel mai devreme marți, când David Cameron se întâlnește cu liderii celorlalte 27 de state membre în cadrul unui summit la Bruxelles, sau prin intermediul unei scrisori oficiale trimise de Cameron sau de succesorul său.

Acest articol stabilește un termen de doi ani pentru negocierea unei retrageri amiabile. La modul ideal, vor fi împărțite drepturile și obligațiile în bugetul comun al UE și alte chestiuni prioritare, cum este poate cazul statutului cetățenilor britanici și al celorlalți cetățeni ai UE care trăiesc de cealaltă parte a noii frontiere dintre Marea Britanie și forul comunitar.

Într-o lume și mai ideală, va fi stabilită o nouă relație economică între Marea Britanie și Uniunea Europeană, posibil într-un tratat separat care să intre în vigoare la data ieșirii efective a țării din UE. Tratatul privind retragerea poate intra în vigoare cu aprobarea a numai 20 din celelalte 27 state, reprezentând 65% din populația acestora. O nouă relație completă ar avea nevoie probabil de sprijin unanim. Doi ani este un termen scurt, dar negocierile pot fi extinse dacă toate cele 28 de state membre actuale sunt de acord. Dacă nu există niciun acord, atunci Marea Britanie pur și simplu iese din UE la doi ani după activarea articolului 50 — un rezultat înscris în tratat pentru a limita incertitudinile.

Concluzia Reuters: Sincer? Prea frumos ca să fie adevărat. Cu Uniunea Europeană nu este niciodată atât de ușor.

2. NE SCUZAȚI, N-AM VRUT

Marea Britanie este în descompunere politică, cu cele două partide mari în 'război civil' și cu Scoția pro-UE amenințând fie să blocheze juridic Brexitul, fie să se separe. Rezultatul referendumului nu este obligatoriu din punct de vedere constituțional și guvernul și parlamentul, probabil după noi alegeri, l-ar putea ignora. În acest caz, UE ar continua să funcționeze ca până acum, deși un acord special privind statutul de membru, convenit de Cameron și liderii celorlalte state UE în luna februarie, a fost 'îngropat' de rezultatul referendumului din 23 iunie.

Concluzia Reuters: Sincer? Credibilitatea democratică este împinsă dincolo de punctul de rupere.

3. AM VRUT, DAR NU ÎNCĂ

Susținătorii Brexit-ului au fost mult timp suspicioși în legătură cu termenul de doi ani prevăzut de articolul 50 și unii au spus explicit că acest lucru ar trebui făcut oficial numai DUPĂ convenirea unui acord comercial cuprinzător care ar scuti Marea Britanie de reguli UE cum ar fi cea referitoare la imigrație. O perioadă de cinci ani sau mai mult este norma la nivel global pentru astfel de mari acorduri comerciale. Marea Britanie ar fi până atunci membru deplin al UE.

Acesta este un scenariu de coșmar pentru liderii UE, care ar arunca blocul comunitar în negocieri cu final deschis cu cea de-a doua sa mare putere, ar da apă la moară euroscepticilor din forul comunitar și ar distrage atenția guvernelor de la alte probleme europene presante.

Ei (liderii UE) exclud deschiderea oricărei negocieri atât timp cât Marea Britanie este constrânsă de termenul prevăzut de articolul 50 și insistă că Marea Britanie nu poate beneficia în continuare de acces la piața comună simultan cu încetarea liberei circulații a lucrătorilor și plăților la bugetul UE. Teoretic, ar putea fi o dispută fără sfârșit, cu Marea Britanie în rolul de adolescent îmbufnat, otrăvind atmosfera anul viitor când în Franța și Germania vor avea loc alegeri și Uniunea Europeană începe negocierile asupra unui nou buget multianual. Cineva ar trebui să cedeze și s-ar putea ajunge la un oarecare compromis.

Concluzia Reuters: Sincer? Compromisul este cuvântul de ordine la UE; acest scenariu nu trebuie exclus.

4. AM VRUT — SAU POATE NU

Articolul 50 sugerează o ieșire ireversibilă mai degrabă decât o ușă batantă. Oficialii UE insistă că, după ce a fost activat acest articol, statul respectiv nu poate reveni. Totuși, în rândul avocaților opiniile sunt împărțite. Unii experți britanici cred că notificarea ieșirii poate fi pur și simplu retrasă. La Bruxelles, alții sunt de părere că acest lucru se poate întâmpla, dar numai dacă toți sunt de acord. Un viitor guvern britanic ar putea ajunge la concluzia că cea mai bună cale de a pune capăt procedurilor de divorț este să fii de acord să rămâi căsătorit.

Concluzia Reuters: Sincer? Vezi scenariul 2, dar cu unele scăpări de memorie.

5. PUTEM ARANJA LUCRURILE RAPID?

Unii susținători ai Brexit-ului au sugerat că votul favorabil ieșirii din UE pur și simplu servește drept pârghie pentru a renegocia condiții mai bune pentru Marea Britanie în interiorul UE care ar putea fi supuse unui nou referendum. Liderii UE au exclus această posibilitate pe aceleași motive ca mai sus. Acordul cu Cameron, pentru a proteja City-ul londonez de zona euro și a reduce imigrația dinspre UE, a fost 'îngropat' printr-o clauză care l-a legat de rezultatul referendumului de săptămâna trecută, astfel că orice negocieri ar începe de la o bază inferioară și liderii UE ar trebui să-și 'înghită cuvintele'. Însă, pentru ceva timp a fost vehiculată în Europa ideea unui gen de 'statut de membru asociat' sau 'parteneriat special'.

Concluzia Reuters: Sincer? Vezi scenariul 4, dar niciodată să nu spui niciodată pe tărâmul eurocompromisului.

6. HAI SĂ NE FACEM COMOZI

Marea Britanie ar putea să încerce să adere la Spațiul Economic European (SEE) sau la Asociația Europeană a Liberului Schimb (AELS), alăturându-se unor țări precum Norvegia, Elveția sau Islanda, aflate în strânse parteneriate cu UE. Acest lucru ar putea conveni UE, dar liderii britanici vor trebui să-i convingă pe alegătorii favorabili Brexit-ului să accepte contribuțiile la bugetul UE și migranții care sunt primiți de unele din acele țări. De asemenea, nu ar mai exista tipul de acces la piața UE a serviciilor, aspect atât de important pentru marele sector financiar britanic.

Concluzia Reuters: Sincer? Nu pare să fie ceea ce-și doresc britanicii, cel puțin deocamdată.

7. DE CE NU ÎNCEPEM DIN NOU?

O opinie extremă este aceea că urmările unui Brexit pentru UE ar putea fi atât de grave încât europenii ar reveni la planșa de desen și ar crea efectiv un tip de Uniune care ar putea include Marea Britanie. Gestionarea diverselor ambiții naționale într-o nouă structură ar fi o sarcină colosală.

Concluzia Reuters: Sincer? Cu siguranță un scenariu cu bătaie lungă, nu unul pentru viitorul apropiat.

8. A DOUA OARĂ E CU NOROC?

Unii dintre cei care au votat pentru Brexit au spus că, dacă nu funcționează în afara UE, Marea Britanie ar putea adera la UE din nou. În acest caz, Marea Britanie s-ar confrunta cu un proces de aderare îndelungat și care presupune acceptare din partea tuturor statelor membre și o serie de condiții de la care Londra a fost exceptată în ultimii 43 de ani — în special adoptarea euro.

Concluzia Reuters: Sincer? Un scenariu de luat în seamă doar de creduli.

9. SPAȚIU PENTRU O ȚARĂ MAI MICĂ?

Unii scoțieni speră să evite Brexit-ul prin separarea de Anglia. Ideea ca o Scoție independentă să ocupe cumva scaunul lăsat liber de Marea Britanie la Bruxelles este respinsă de oficiali UE. La momentul referendumului din 2014 privind independența, Uniunea Europeană a afirmat că Scoția ar poate solicita aderarea, dar că ar trebui să 'stea la rând', în spatele unor țări ca Serbia, iar speranța scoțienilor de a păstra lira sterlină mai degrabă decât de a adopta euro nici n-a fost luată în calcul. Există o oarecare compasiune pentru scoțieni, pentru că își pierd locul în UE, dar și pericolul de secesiune, mai ales în Spania, Belgia și Italia, care au propriile probleme privind separatismul.

Concluzia Reuters: Sincer? Scoția ar putea adera la UE cândva, dar nu curând.

10. TRÂNTITUL UȘII

Un nou guvern britanic ar putea activa articolul 50 și ar ieși din UE legal în 2019 fără negocieri. El ar ignora și perioada de notificare de doi ani, și-ar încălca obligațiile sale prevăzute de tratat și țara ar ieși imediat, deși în acest fel și-ar submina credibilitatea ca parte a dreptului internațional. Totuși, UE nu poate face nimic pentru a împiedica acest scenariu. Bruxellesul ar putea adopta contramăsuri privind comerțul și împotriva cetățenilor britanici care trăiesc în UE, dar această modalitate ar afecta grav economia și cetățenii Europei. Totuși, liderii UE se tem că a-i lăsa pe britanici să iasă în acest fel îi va inspira și pe alți naționaliști europeni să distrugă Uniunea.

Concluzia Reuters: Sincer? Pericolul unei distrugeri reciproc garantate, urmată de destindere.

AGERPRES


Citește și:

populare
astăzi

1 Horoscop luni, 18 martie. O zodie va fi trădată de cineva drag. Peștii vor avea parte de o surpriză

2 VIDEO Aproape interesant...

3 România construiește cea mai mare bază NATO din Europa

4 VIDEO Milionarul cu șase clase, o nouă aroganță

5 Foarte interesante amănunte...