Să vezi înjurături!/Un discurs al lui Victor Babeș de acum 110 de ani despre ce trebuie să facă statul pentru a combate o pandemie

Să vezi înjurături!/Un discurs al lui Victor Babeș de acum 110 de ani despre ce trebuie să facă statul pentru a combate o pandemie

Și atunci, la fel ca acum, oamenii protestau în privința intervenției statului în viața privată. ”Se naște deci întrebarea: în ce mod ar trebui să proceadă guvernele pentru a asigura sănătatea publică pe baza descoperirilor științelor sanitare moderne? Înainte de toate, măsurile de luat trebue să fie prevăzute prin măsuri legale, bazate pe rezultatele știintei și legea trebue să poarte garanția că va fi executată, căci de obicei, printre toate măsurile legale, cele ce privesc sănătatea publică sunt cele mai rău executate”, spunea Victor Babeș în 1911, într-un discurs numit ”Dispozitiunile legale în vederea combaterii boalelor infectioase”. El compara pandemia cu un război și solicita înființarea unui Comitet Superior. ”Ca și conducătorul suprem în timp de răsboiu, așa și conducătorul luptei sanitare trebue să aibă înainte de toate mâna liberă, trebue să dispună de mijloacele necesare și toata armata sanitară trebue să fie pusă la dispozițiunea sa", mai susținea savantul român, potrivit HotNews.ro .

Redăm mai jos principalele idei ale lui Victor Babeș:

Poliția sau politica sanitară tintește către un singur scop, către sănătatea cetățenilor



Politia sau politica sanitara tintește catre un singur scop, catre sanatatea cetatenilor. Toate masurile sanitare au deci aceeași menire, si toate se indreapta catre o singură tinta.

Daca in trecut cei mai insemnati oameni de stat au negat dreptul Statului de a patrunde in vieata de familie, ei au intemeiat aceasta prin afirmarea ca Statul nu are dreptul de a interventie, decat atunci cand cetatenii se pericliteaza nu numai pe ei ci si pe concetatenii lor (Mohl).

Pe cand deci Statul intervine astazi numai pentru accidente, crime, vatamari profesionale si industriale ale sanatatii, adica pentru o minima parte a vatamarii sanatatii, acesta ar trebui sa intervina intro masura foarte larga, in vieata publica si privata, pentru a-și ajunge scopul care este asigurarea fericirii cetatenilor, a carei temelie este sanatatea.

Astazi nu mai este indoios, ca omul nu are dreptul de a se imbolnavi, atunci cand imbolnavirea sa poate nu numai sa nenoroceasca familia sa, ci sa raspandeasca boli molipsitoare, producand mari inconveniente sanitare si economice concetatenilor unei regiuni sau unei tari intregi.

Statul trebue să aibă dreptul de a pătrunde în familie pentru a salve membrii familiei


Astfel, Statul trebue sa aiba dreptul de a patrunde in familie pentru a salve membrii familiei de tuberculoza, de holera sau ciuma si ar trebui sa se acorde acelasi drept pentru a starpi flagelele populatiunii noastre: pelagra, sifilisul, malaria, difteria, scarlatina, turbarea, etc.

Se naste deci intrebarea: in ce mod ar trebui sa proceada guvernele pentru a asigura sanatatea publica pe baza descoperirilor si cerintelor stiintelor sanitare moderne. Inainte de toate, masurile de luat trebue sa fie prevazute prin masuri legale, bazate pe rezultatele stiintei si legea trebue sa poarte in sine garantia ca va fi executata, caci de obicei, printre toate masurile legale, cele ce privesc sanatatea publica sunt cele mai rau executate.

Putem afirma ca astazi o lege sanitara trebue sa aiba ca scop principal prevenirea si combaterea boalelor infectioase.

Din acest punct de vedere, toata organizarea legii trebue sa alba inaintea ochilor lupta in contra unui dusman, care ne ameninta din toate partile, in orice moment, in toate manifestatiunile vietii.

E vorba deci de un răsboiu continuum contra unui dușman perfid, care amenință omenirea cu degenerare și nimicire


Primul lucru pentru aceasta lupta, precum pentru orice rasboiu, este cunoasterea inimicului. Odata inimicul cunoscut si stabilindu-se si modul in care poate sa fie combatut, a doua cerinta este, ca rasboiul sa fie condus de un conducator suprem posedand nu numai stiintele sanitare, astazi stiinte foarte intinse si cari pot fi patrunse numai prin o munca stiintifica lunga si prielnica, ci si o practica indelungata in aplicarea rezultatelor obtinute de stiinta.

Ca si conducatorul suprem in timp de rasboiu, asa si conducatorul luptei sanitare trebue sa alba inainte de toate mana libera, trebue sa dispuna de mijloacele necesare, si toata armata sanitara trebue sa fie pusa la dispozitiunea sa.

Precum conducatorul rasboiului nu va obtine nici un succes daca va fi nevoit sä asculte de strategii de la masa verde, de la centru, sau de la alte autoritati cari nu cunosc nici inamicul, nici terenul, nici armata, asa si conducatorul luptei sanitare nu poate fi supus unei alte autoritati necompetente in stiintele sanitare.

Am insistat, inca din anul 1890, asupra necesitatii ca lupta pentru sanatatea publica sa fie condusa de o persoana care intruneste o cunostinta profunda a stiintelor sanitare cu o experienta lunga asupra starii sanitare a tarii si asupra masurilor care pot fi executate cu folos.

In anul 1899, am publicat din nou in Hygien Rundschau cuvintele urmatoare, cari m'au condus spre a propune un Minister al sanatatii publice.

Considerand :

«1) Ca in urma desvoltarii insemnate a stiintelor sanitare, ingrijirea continua a sanatatii publice devine scopul principal al Statului;

«2) Ca Statul pentru a mijloci binele public si mai cu seama sanatatea publica, trebue sa intre in vieata de familie si sa limiteze libertatea individuala, ceeace necesita o mare putere legala ;

Starea rea actuală a sănătății publice trebue atribuită în mare parte lipsei continuității luptei sanitare, lipsei de discipline, influențării politice și lipsei unui buget independent și suficient

«3) Fata cu o atare putere, individul trebue aparat in modul cel mai eficace impotriva abuzului interventiunii Statului, ceeace numai atunci se va putea face, daca serviciul sanitar va fi scos din sfera intereselor si schimbarilor politice.

«4) Ca ministerul carui este subordonat serviciul sanitar, este tocmai Ministerul de Interne, adica Ministerul exquisit politic;

«5) Ca fata cu intinderea mare ce trebue data serviciului sanitar, in raport cu progresele imense si zilnice ale stiintelor sanitare, acest serviciu trebue condus de un om special, caci este imposibil ca o persoana profana, oricat de inteligenta ar fi, sau chiar un medic nespecializat in stiintele sanitare sa domine campul imens al stiintelor sanitare, cari zilnic trebue calauzeasca pentru a putea aplica ultimile rezultate ale acestor stiinte ;

6) Considerand ca pentru a ridica in mod radical sanatatea publica, tot mecanismul administratiunii sanitare din toata tara trebue condus si controlat asemenea de oameni speciali si ca nu este permis ca masurile necesare sa fie schimbate tot mereu sau impiedicate din consideratiuni straine sanatatii publice;

7) Ca starea rea actuala a sanatatii publice trebue atribuita in mare parte lipsei unei organizatiuni independente, lipsei continuitatii luptei sanitare, lipsei de discipline, influentarii politice si lipsei unui buget independent si suficient.

«8) Ca un profan nu poate sa reprezente cu .toata, competinta serviciul sanitar nici inaintea Consiliului de Ministri, nici inaintea Corpurilor legiuitoare, caci ih chestiunile de stiinta, convinctiunea stiintifica este mai convingatoare decal calitatile de orator ;

«9) In fine considerand ca este imposibil a asigura conducatorului si functionarilor serviciului sanitar, prin legea sanitara independenta, puterea si reprezentatiunea necesara, altfel decal prin crearea unui Minister al sanatatii publice, propun sa se creeze conducatorului administratiunii sanitare o situatiune independenta si neexpusa schimbarilor politice, avand o pozitiune egala cu acea a ministrilor. Un atare Ministru trebue sa fie asistat de un Consiliu sanitar competent si influent.»

De atunci incoace tot mereu s'a incercat modificarea legii sanitare, evitandu-se insa acordarea acestei cerinte indispensabile. Incercarile au ramas insa nesatisfacatoare, tocmai din cauza ca nu s'a gasit un alt mod pentru a asigura independenta, organizatiunea forte si suprematia Stiintei in administratiunea sanitara.

Nu mă îndoesc un moment că parlamentele vor găsi modul de a scoate serviciul sanitar din influențele politice, de a crea un minister nesupus influențelor politice


Fata cu aceasta necesitate vitala a natiunii, nu ma indoesc un moment, ca parlamentele vor gasi modul de a scoate serviciul sanitar din influentele politice, de a crea un minister nesupus influentelor politice, si de a gasi formula pentru a putea asigura sanatatii publice o administratiune independenta, dispunand de fondurile necesere, stabilindu-se bine si raportul care va trebul sa existe Intro administratiunea politica si cea sanitara.

Este inca o conditiune indispensabila pentru ca administratiunea sanitara sa-si poata ajunge scopul, adica si aici, ca in toate manifestatiunile Statului, nu trebue neglijat ca conducatorii serviciului sa aiba o experienta lunga in aplicarea masurilor si apoi trebue garantate continuitatea si controlul in executarea masurilor.

Acestor din urma conditiuni trebue sa corespunza în administratiunea sanitara, Consiliul sanitar superior
Consiliul trebue compus din tot ce avem mai competent in stiintele sanitare, trebue sa reprezente deci, pe langa stiinta experienta, continuitatea si controlul in rasboiul sanitar.

Experienta anilor trecuti a aratat, unde ajungem daca, despretuim aceste conditiuni indispensabile si ca nici stiinta, nici independenta, nici fonduri bogate nu pot inlocul lipsa de experienta, de continuitate si de control.

Acest consiliu până acum n'a putut da rezultate satisfăcătoare, din cauză că nu era bine compus, că a fost in totdeauna anihilat din cauză că legea nu-i acordase dreptul de inițiative și de execuție


Am aratat deci in nenumarate randuri, ca acest consiliu pana acum n'a putut da rezultate satisfacatoare, din cauza ca nu era bine compus, ca a fost in totdeauna anihilat din partea directiunii sanitare si anume din cauza ca legea nu-i acordase dreptul de initiative si de executie. Astfel n'a fost pus in pozitiune sa completeze in mod eficace conducerea serviciului sanitar.

Inch in anul 1892, apoi in conferinta mea dela Roma, am aratat ca primul pas pentru o administratiune sanitara eficace este independenta sa financiara si am propus deci concentrarea fondurilor sanitare la centru. Aceasta masura, mai cu seama gratie actualului director sanitar, s'a si legiferat in timpul din urma, insa sumele mari concentrate si mult augmentate prin bugete extraordinare, s'au cheltuit, consiliul sanitar care in timpul din urma tot mereu cerea controlul amanuntit al bugetului sanitar n'a fost ascultat, si numai astazi se vede in ce mod s'au administrat si s'au distribuit aceste sume atat de pretioase pentru asanarea terii.

Aceea ce este astazi de cea mai mare importanth, este insa un Consiliu sanitar, nu cu scopul de a vindeca boalele banale, adeca taxa a avea trebuinta de membri medici practici de toate specialitatile, nici de farmacisti, de veterinari, de medici legisti, ci numai de specialisti in stiintele sanitare. Numai un atare consiliu poate sa se coupe cu folos de prevenirea boalelor, de igiena, de starpirea boalelor infectioase, de asanarea terii.

Dupa legea veche insa, membrii trebuiau sa reprezente toate specialitatile, adica in toate chestiunile sanitare se amestecau, sau hotarau persoane necompetente, astfel incat opinia autorizata a celor de specialitate sanitara nu putea sa patrunza.

Dupe legea actuala avem un consiliu mixt si care nu va putea lucra, decat despartindu-se chestiunile medicale de cele sanitare.

As putea cita numeroase exemple pentru a dovedi faptul ca la noi combaterea boalelor infectioase si ridicarea sanatatii publice nu se poate efectua din cauza ca legea nu este executata, ca autoritatile nu sunt constranse prin lege a se adresa specialistului sanitar si ca specialistul nu poseda dreptul de initiativa, de executiune ci de control.


Citește și:

populare
astăzi

1 VIDEO Soldați ruși spunând adevărul despre ce se întâmplă cu armata lor în Ucraina

2 Urmează bomba acestor alegeri? / AUR nu îndeplinește „o condiție de fond, determinantă” și toate candidaturile ar putea fi respinse!

3 VIDEO Frate, nu ți-ai dori să trăiești așa ceva... Ce o fi fost în capul piloților?

4 De citit...

5 „A fost așa toată durata zborului de patru ore”