Soarta ultimului avion prezidențial al României, cumpărat de Ceaușescu

Soarta ultimului avion prezidențial al României, cumpărat de Ceaușescu

România nu mai are un avion dedicat oficialilor din anul 2012, când aeronava achiziționată de Nicolae Ceaușescu a fost vândută în SUA. În prezent, avionul Boeing 707 YR-ABB „Carpaţi”, care l-a transportat pe Nicolae Ceauşescu, dar a fost folosit şi de alţi preşedinţi ai României, ultimul dintre ei fiind Traian Băsescu, a fost cumpărat de o companie americană și transformat în cisternă pentru realimentarea în zbor a avioanelor de luptă.

Aeronava achiziționată de Nicolae Ceaușescu a fost vândută în SUA

În prima parte a anului 1974, avionul a ajuns în România, a fost înmatriculat şi a fost integrat în flota TAROM. Ulterior, în anul 1976, YR-ABB a fost configurat VIP şi, alături de un alt avion Boeing 707 cu înmatricularea YR-ABD, a fost integrat în flota prezidenţială.

Avionul a fost utilizat pentru ultima dată în 2010 când a fost ”pensionat”, după 36 de ani de activitate. După 2010, Administraţia Prezidenţială a folosit pentru cursele externe un avion Airbus închiriat de la Tarom. Boeing-ul 707-3K1C Carpaţi, cunoscut drept aeronava prezidenţială, a fost vândut în 2012 de autorităţile române operează din 2014 în misiuni militare ale SUA şi ale NATO. Aeronava care a fost utilizată de fostul dictator Nicolae Ceauşescu, dar şi de Traian Băsescu până în 2010, a fost vândută companiei americane Omega Air cu suma de 2 milioane euro.

Aeronava oficială a ajuns în anul 2012 în Statele Unite ale Americii, unde a stat parcat până în 2020, când a zburat din nou. Omega Air, compania care l-a achiziționat, oferă servicii de realimentare în aer pentru Pentagon.

România se află printre puținele din Europa care nu deține un avion oficial. De exemplu, Bulgaria, Cehia, Slovacia și Ungaria dețin un Airbus. În timp ce Polonia are un Boeing, potrivit Digi24 .

Cum explică Administrația Prezidențială avionul închiriat pentru vizitele lui Iohannis

Administraţia Prezidenţială a explicat motivele pentru care închiriază o aeronavă pentru zborurile efectuate de preşedintele Klaus Iohannis.

Din anul 2010, ROMAVIA a intrat în insolvenţă şi nu a mai fost capabilă să execute zboruri speciale, iar după anul 2013 TAROM a introdus cele două aeronave care executau astfel de zboruri în programul normal de zboruri, a explicat Administraţia Prezidenţială.

Administraţia Prezidenţială mai spune că, după începutul anului 2017, a fost nevoită să apeleze la alţi operatori privaţi din cauza `dificultăţilor de colaborare" apărute pe parcursul anului 2016 în stabilirea relaţiilor contractuale cu TAROM.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 Cea mai mare notă luată de Piedone în viața lui a fost un 6...

2 STENOGRAME „Eugen Mîrtz i-a inoculat victimei ideea că prin sexul anal a salvat-o de la moarte deblocându-i o chakră ce controlează punctele vitale”

3 „A fost așa toată durata zborului de patru ore”

4 Prima intoxicare aruncată pe piață de Antena 3, un sondaj realizat de fostul ginere al lui Dan Voiculescu

5 VIDEO Surpriză totală / Cine ar fi „gurul” discipol al lui Gregorian Bivolaru săltat de mascați. Eugen Mârtz era invitat mereu la B1TV, la emisiunea Al…