Telescopul Hubble a descoperit una dintre primele galaxii din Univers

Telescopul Spațial Hubble, aparținând NASA, a descoperit una dintre primele galaxii din Univers (poate chiar prima), o structură extrem de îndepărtată și izolată, aflată la 13,4 miliarde de ani lumină distanță, conform Sky News. Această galaxie a primit denumirea GN-z11 și s-a format la doar aproximativ 400 de milioane de ani după explozia primordială care a dus la nașterea Universului, Big Bang.

O echipă de cercetători de la Universitatea Yale, de la Space Telescope Science Institute și din cadrul Universității California din Santa Cruz a folosit instrumentul Wide Field Camera 3 din arsenalul telescopului Hubble pentru a măsura distanța până la GN-z11. "Am făcut un important pas înapoi în timp, dincolo de ceea ce ne-am fi așteptat să putem face cu Hubble. Am observat (galaxia) GN-z11 într-o perioadă în care Universul avea doar 3% din vârsta actuală", a declarat astronomul Pascal Oesch, unul dintre autorii descoperirii și coordonatorul studiului despre această galaxie.

Conform cercetătorilor, imaginile obținute oferă noi indicii despre cum arăta "copilăria" Universului, modul în care s-a format această galaxie rămâne însă, cel puțin deocamdată, un mister. "Este extraordinar că o galaxie atât de masivă exista la doar 200 sau 300 de milioane de ani după aprinderea primelor stele din Univers", a remarcat și astronomul Gary Illingworth, coautor al acestui studiu, profesor la universitatea California din Santa Cruz. "Este nevoie de un proces de creștere extrem de rapid, producând noi stele cu o frecvență incredibilă pentru a se forma o galaxie de 1 miliard de mase solare atât de timpuriu" în istoria Universului, a adăugat el.

"A trebuit să împingem telescopul Hubble până la limitele sale absolute pentru a recepționa datele spectroscopice necesare pentru a determina deplasarea spre roșu a luminii provenite de la această galaxie, putând să evaluăm astfel distanța la care se află", a mai susținut Prof. Garth Illingworth.

Până la această descoperire, cea mai îndepărtată galaxie cunoscută era EGSY8p7, aflată la distanța de 13,2 miliarde de ani lumină.

Galaxia GN-z11 este localizată în direcția constelației Ursa Major și este de aproximativ 25 de ori mai mică decât Calea Lactee, având doar 1% din masa galaxiei noastre. Această galaxie este subiectul unui studiu a cărui publicare a fost acceptată de către revista Astrophysical Journal.