Telescopul James Webb, descoperire uimitoare: Două galaxii foarte vechi, una aproape de limita Big Bang

Telescopul spațial James Webb al NASA a descoperit galaxii strălucitoare și timpurii, care până acum nu au fost vizibile. Una dintre acestea s-ar fi format la doar 350 de milioane de ani după Big Bang, scrie The Guardian.

Galaxii descoperite de telescopul James Webb / Foto: NASA

Astronomii au declarat joi că, dacă rezultatele vor fi verificate, această mulțime de stele descoperită recent ar depăși cea mai îndepărtată galaxie identificată de telescopul spațial Hubble — deținătoarea recordului — care s-a format la 400 de milioane de ani după Big Bang.

Lansat în decembrie anul trecut ca succesor al Hubble, telescopul James Webb indică faptul că stelele s-ar fi format mai devreme decât se credea anterior.

Cele mai recente descoperiri ale lui Webb au fost detaliate în Astrophysical Journal Letters de către o echipă internațională condusă de Rohan Naidu de la Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics. Articolul descrie două galaxii extrem de luminoase, prima care se crede că s-a format la 350 de milioane de ani după Big Bang, iar cealaltă la 450 de milioane de ani.

Naidu a declarat că ar fi nevoie de mai multe observații în infraroșu de către telescop înainte de a fi declarat un nou record.

Deși unii cercetători au raportat că au descoperit galaxii și mai apropiate de momentul creării universului, în urmă cu 13,8 miliarde de ani, nu au fost făcute verificări, au declarat oamenii de știință în cadrul unei conferințe de presă a NASA. Unele dintre acestea ar putea fi galaxii formate recent care le imită pe cele vechi, au precizat ei.

Garth Illingworth de la Universitatea California, Santa Cruz, coautor al articolului publicat joi, a spus că „Au existat o mulțime de anunțuri preliminare despre galaxii chiar mai timpurii, iar noi încă încercăm să stabilim, ca și comunitate, care dintre acestea sunt susceptibile de a fi reale".

Dacă descoperirile sunt verificate și există mai multe galaxii timpurii, descoperirea făcută cu telescopul Webb „va fi un mare succes în a duce granița cosmică până la limita Big Bang”, a mai spus acesta.

„Ne-au așteptat chiar acolo. Deci este o surpriză foarte frumoasă că există o mulțime de aceste galaxii de studiat”, a spus Jane Rigby de la NASA.

Observatorul James Webb în valoare de 10 miliarde de dolari — cel mai mare și mai puternic telescop trimis vreodată în spațiu — se află pe o orbită solară la la 1,6 m km de Pământ. Operaţiunile ştiinţifice complete au început în cursul verii, iar NASA a lansat de atunci o serie de instantanee uimitoare ale universului.