„Autoritatea de Supraveghere Financiară va putea emite reglementări referitoare la toate aspectele privind înregistrarea, crearea, distribuţia, funcţionarea, supravegherea şi controlul produselor de pensii personale necesare bunei funcţionări a pieţei PEPP specificate în Regulamentul (UE) 2020/852”, se arată în proiectul de act normativ.
Desemnarea A.S.F. ca autoritate competentă unică la nivel naţional aduce următoarele avantaje:
- desemnarea A.S.F. ca autoritate naţională competentă care exercită atribuţii de înregistrare,
reglementare, supraveghere şi control asupra:
  • tuturor furnizorilor de PEPP pentru care România este stat membru de origine;
  • tuturor distribuitorilor de PEPP care desfăşoară activităţi de distribuţie de PEPP pe teritoriul
  • României; precum şi
  • depozitarilor activelor pentru PEPP;
  • auditorilor pentru PEPP
- existenţa unui cadru unitar pentru autorizarea şi supravegherea produselor PEPP care au originea în
România;
  • un punct unic de dialog pentru restul autorităţilor naţionale competente în domeniu;
  • protecţia corespunzătoare a intereselor participanţilor;
  • oferirea de claritate în delimitarea atribuţiilor şi responsabilităţilor în cazul tuturor produselor PEPP.
Noile produse paneuropene de pensii personale vor oferi cetăţenilor o nouă posibilitate de economisire, aplicabilă la nivelul întregii UE, venind în completarea planurilor de pensii publice şi ocupaţionale, precum şi a planurilor de pensii personale de la nivel naţional.
PEPP ar avea următoarele avantaje pentru deponenţi:
- mai multe opţiuni. Deponenţii ar urma să aleagă dintr-o gamă largă de furnizori de PEPP într-un mediu mai competitiv. Ei ar avea opţiunea de a alege între o opţiune de investiţii implicită sigură şi opţiuni cu profiluri diferite de risc-randament;
- protecţia consumatorilor. Regulamentul va asigura faptul că deponenţii sunt informaţi cu privire la caracteristicile esenţiale ale unui PEPP;
- schimbarea furnizorilor. Deponenţii ar urma să aibă dreptul să schimbe furnizorii, atât la nivel naţional, cât şi dincolo de frontiere, după un minimum de cinci ani de la încheierea contractului sau de la cea mai recentă schimbare de furnizor. (Dacă furnizorul de PEPP o permite, ar putea să facă acest lucru şi mai des.) Taxa pentru un astfel de demers ar urma să aibă un plafon maxim;
- transferabilitate. Deponenţii vor putea continua să contribuie la PEPP-ul lor şi dacă se mută în alt stat membru.
Pentru furnizorii de planuri de pensii, regulamentul va oferi următoarele oportunităţi:
- economii de scară. Furnizorii vor putea dezvolta PEPP în diferite state membre şi vor putea pune laolaltă activele de manieră mai eficace;
- o sferă de acţiune mai largă. Canalele de distribuţie electronică vor permite furnizorilor să intre în contact cu consumatori din întreaga UE;
- distribuţie transfrontalieră. Un „paşaport” UE va permite furnizorilor să comercializeze PEPP în diferite state membre.
În plus, atunci când un produs ajunge la maturitate, furnizorii şi deponenţii vor avea diferite opţiuni pentru efectuarea plăţilor.