Un nou studiu care evidențiază fragilitatea vieții în Univers ajunge la concluzia că extratereștrii ar putea fi dispăruți

Este aproape sigur că în Univers există și alte planete care oferă condiții pentru apariția și dezvoltarea vieții, însă ținând cont de fragilitatea unui ecosistem aflat la început de drum, este probabil ca majoritatea speciilor extraterestre să fi dispărut deja, conform unui nou studiu, transmite Live Science. Astfel, viața poate apărea cu ușurință pe planetele ospitaliere din Univers, însă i-ar fi foarte greu să reziste vreme suficient de îndelungată până să ducă la evoluția unor ființe inteligente și dincolo de aceasta, până când aceste ființe inteligente ajung să dispună de capabilitățile necesare conservării speciei, indiferent de soarta planetei pe care au evoluat.

Acest studiu oferă un posibil răspuns la celebrul paradox al lui Fermi ce poate fi rezumat prin întrebarea: "Unde sunt ceilalți?". Vârsta Universului este uriașă iar dacă Pământul nu este un caz izolat de apariție și evoluție a vieții (și de ce ar fi?) și ne gândim câte planete asemănătoare Terrei ar putea exista în multitudinea de sisteme solare din numărul enorm de mare de galaxii din Univers, atunci viața extraterestră ar trebui să fie întâlnită destul de des. În aceste condiții, se întreba fizicianul Enrico Fermi, de ce nu descoperim dovezi ale existenței acestor civilizații extraterestre, fie că este vorba despre navete spațiale sau măcar de intercepția unor semnale radio extraterestre?

"Universul este probabil plin de planete ce pot oferi condițiile necesare apariției vieții, așa că mulți oameni de știință sunt de părere că ar trebui să existe numeroase specii extraterestre, atât inteligente cât și forme de viață animale, vegetale sau bacteriene, (însă) la început viața este fragilă și credem că rareori ajunge să evolueze suficient de rapid pentru a supraviețui", a susținut coordonatoarea acestui studiu, Aditya Chopra, de la Australian National University (ANU) din Canberra.

Aditya Chopra și colegul său, Charley Lineweaver, cercetător tot în cadrul ANU, au subliniat că pe planetele tinere condițiile de mediu sunt instabile și că există doar o mică fereastră de timp pentru ca viața sa poată apărea. Astfel, în primii aproximativ 500 de milioane de ani ai unei planete telurice, pe care există apă, temperaturile ar fi prea ridicate, iar bombardamentele de meteoriți ar fi prea frecvente pentru a se putea deschide această fereastră pentru apariția și dezvoltarea unui ecosistem. Eventualele forme de viață ar putea apărea abia în următorii 500 de milioane de ani, pe măsură ce planeta se răcește iar frecvența impacturilor cu meteoriți scade.

În această perioadă de timp însă, există pericolul ca planeta să-și piardă apa lichidă, poate din cauza unui fenomen de efect de seră, așa cum s-a întâmplat cu planeta Venus, sau poate din cauza scăderii prea drastice a temperaturilor. Astfel, există un risc important ca o planetă care la un moment dat oferea condițiile necesare apariției și dezvoltării vieții să devină inospitalieră, așa cum s-a întâmplat cu planetele din vecinătatea noastră, Venus și Marte care și-au pierdut capacitatea de a susține viața la 1 miliard — 1,5 miliarde de ani după formare, cu excepția cazurilor în care viața reușește să evolueze suficient de rapid pentru a rezista și a stabiliza mediul în care se află.

"Dacă ne gândim la pericolele iminente precum creșterea temperaturilor în urma unor efecte de seră accelerate sau, dimpotrivă, la scăderea bruscă a temperaturilor, la care se adaugă variațiile chimiei atmosferice sau pericolul meteoriților (o planetă nou formată este bombardată o lungă perioadă de timp de meteoriți, până reușește să-și curețe orbita de materia rămasă după propriul proces de formare), atunci rezistența unui ecosistem pe o astfel de planetă este ca și cum ai încerca să călărești un taur de rodeo: de cele mai multe ori viața pierde această luptă", se precizează în studiul publicat în ultimul număr al revistei Astrobiology. Astfel, "viața ar putea fi o raritate în Univers nu pentru că este greu să apară, ci pentru că habitatele în care apare se mențin cu greu ospitaliere pentru viață în primii 1 miliard de ani de la nașterea unei planete".

Astfel, în cazul în care vom descoperi vreodată fosile ale unor forme de viață pe alte planete, cel mai probabil că vor aparține unor organisme microbiene dispărute și nu unor specii multicelulare avansate, pentru că astfel de specii au nevoie de miliarde de ani pentru a evolua și, probabil, de cele mai multe ori nu dispun de acest răgaz evolutiv.