Vicepreşedinte CJ Cluj: DNA investighează proiectul construirii pistei de 2.100 metri a aeroportului

Vicepreşedinte CJ Cluj: DNA investighează proiectul construirii pistei de 2.100 metri a aeroportului

Vicepreşedintele CJ Cluj Ioan Oleleu afirmă că proiectul de construire a pistei de 2.100 metri a Aeroportului "Avram Iancu" e investigat de DNA, fiind "un model de jaf din bani publici", iar surse judiciare spun că dosarul a fost disjuns din cel al lui Horea Uioreanu, fiind audiate zeci de persoane.

Vicepreşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Cluj Ioan Oleleu a declarat, miercuri, într-o conferinţă de presă, că a constatat că la proiectul pistei de 2.100 de metri a Aeroportului Internaţional "Avram Iancu" au fost încheiat 26 de acte adiţionale la contractul iniţial, transmite corespondentul MEDIAFAX.

"Pista de 2.100 de metri a aeroportului este al doilea model de jaf din bani publici, aceeaşi concepţie a fost şi la construirea celor două terminale şi cer instituţiilor să verifice şi modul de derulare a contractelor de la terminalele de la aeroport. A fost acelaşi model, se încheie contract pe o sumă şi se fac acte adiţionale prin care suma se dublează. Trebuie să se facă lumină. Am constatat că la pistă a fost încheiat contract pe o sumă şi s-au încheiat ulterior 22 de acte adiţionale, iar acum am descoperit alte patru astfel de acte. Vreau să anunţ şi faptul că proiectul pistei face obiectul unei investigaţii penale a DNA Cluj", a spus Oleleu.

El a adăugat că, având în vedere aspectele grave sesizate în cazul aeroportului, cere demisia din funcţie a directorului instituţiei, David Ciceo, dar şi a membrilor Consiliului de Administraţie al aeroportului, "dacă nu au capacitatea de a pune lucrurile la punct".

Ioan Oleleu a dat asigurări, totodată, că nu există şi nu va exista un pericol privind închiderea Aeroportului Internaţional "Avram Iancu", aşa cum susţin angajaţii şi sindicaliştii instituţiei, care vor picheta, începând de joi, sediul CJ Cluj.

"Am cerut un audit al Curţii de Conturi şi, având în vedere faptul că există o anchetă penală a DNA care investighează proiectul pistei de 2.100 de metri a aeroportului, preşedinte de CJ Cluj suspendat din funcţie şi arestat, director de aeroport suspect în acest dosar, constructor arestat, trebuie să aşteptăm până aceste demersuri se finalizează. Nu putem garanta creditul aeroportului câtă vreme există ancheta DNA şi avem suspiciuni privind creşterea preţului la pistă. Cu toate acestea, nu există riscul închiderii aeroportului", a spus Oleleu.

Vicepreşedintele CJ Cluj a precizat că suma iniţială pentru construirea pistei de 2.100 de metri a fost de 125 de milioane de lei, iar suma finală, după încheierea unor acte adiţionale, a ajuns la 186 de milioane de lei.

La rândul său, celălalt vicepreşedinte al CJ Cluj, Vakar Istvan, care are atribuţiile preşedintelui, a declarat, în aceeaşi conferinţă de presă, că există "o suspiciune de fraudă asupra lucrărilor executate la pista aeroportului, care face obiectul unei cercetări a DNA".

Reprezentanţii CJ Cluj au arătat că, în baza unei hotărâri a Consiliului Judeţean Cluj din ianuarie, s-a organizat de către aeroport o licitaţie pentru accesarea unui credit de 50 de milioane de lei, care a fost câştigată în luna mai de CEC Bank.

Creditul însă nu a mai fost accesat deoarece, la sfârşitul lunii mai, preşedintele CJ Cluj, Horea Uioreanu, a fost arestat pentru luare de mită. Odată cu Uioreanu a fost arestat şi omul de afaceri Ioan Bene, care controlează SC Construcţii Napoca SA, firmă care a câştigat licitaţia de construire a pistei de 2.100 de metri a Aeroportului Internaţional "Avram Iancu".

Surse judiciare au declarat, miercuri, corespondentului MEDIAFAX că dosarul DNA privind pista aeroportului a fost disjuns din cel care îl vizează pe preşedintele suspendat al CJ Cluj, Horea Uioreanu.

"Aceiaşi inculpaţi din dosarul Uioreanu au calitatea de suspecţi în noul dosar, la care se lucrează de o lună. În acest dosar, directorul aeroportului, David Ciceo, are calitatea de suspect şi a fost audiat, la fel cum au fost audiate zeci de persoane, angajaţi ai aeroportului, ai CJ Cluj, oameni de afaceri. Dosarul se referă, printre altele, la verificarea modului în care s-au executat lucrări fără autorizaţie la aeroport, la obiectivul Apron 4", au spus sursele citate.

În 23 iunie, Horea Uioreanu a fost trimis în judecată de către procurorii DNA, pentru fapte de corupţie, alături de oamenii de afaceri Ioan Bene, Vasile Pogăcean, Gabriel Davidescu, director de dezvoltare în cadrul SC Uti Grup SA Bucureşti, şi de consilierul judeţean Ioan Petran .

Săptămâna trecută, membrii Sindicatului Independent şi angajaţii Aeroportului "Avram Iancu" Cluj anunţau că, începând de joi, vor picheta sediul Consiliului Judeţean, în semn de protest faţă de propunerea de anulare a unei hotărâri privind garantarea unui credit de 50 de milioane de lei de către CJ.

"Sindicatul Independent şi angajaţii aeroportului anunţă organizarea unor adunări publice de protest împotriva măsurilor propuse de CJ Cluj pentru aprobarea în prima şedinţă ordinară din luna iulie a unui proiect de anulare a hotărârii CJ nr. 19/30.01.2014, privind garantarea unui credit de 50 de milioane de lei, pentru realizarea unor investiţii la noua pistă de 3.500 de metri. Anularea hotărârii respective va genera, începând cu luna august, lipsa de finanţare, lipsa de disponibil, blocarea conturilor Aeroportului Cluj, întreruperea activităţilor, pierderea traficului, închiderea destinaţiilor de zbor, pierderea locurilor de muncă, existând riscul de insolvenţă pentru aeroport", afirmau liderii Sindicatului Independent al aeroportului, într-un comunicat de presă.

Sindicaliştii vor picheta sediul Consiliului Judeţean Cluj în zilele de 17, 18, 21, 22 şi 23 iulie, între orele 15.30-17.30.

Sindicaliştii şi angajaţii aeroportului clujean menţionau că, în cazul în care nu se vor lua măsurile care se impun pentru deblocarea acestei situaţii care să asigure continuarea activităţilor pe Aeroportul Cluj, îşi rezervă dreptul "de a acţiona în continuare, până la soluţionarea revendicărilor".

Consiliul Judeţean Cluj a aprobat, în ianuarie, o hotărâre privind accesarea de către Aeroportul "Avram Iancu" a unui credit intern în valoare de 50 de milioane de lei, garantat de CJ, pentru achitarea lucrărilor executate la pista de 2.100 de metri, etapa I a pistei de 3.500 de metri.

Directorul Aeroportul Internaţional "Avram Iancu" Cluj, David Ciceo, declara în 30 ianuarie, în şedinţa CJ Cluj, că viitorul credit va fi luat pe un termen de 20 de ani, cu o perioadă de graţie de doi ani, acesta urmând să fie garantat de Consiliul Judeţean.

Potrivit acestuia, investiţia în pista de 2.100 de metri a început în anul 2011 şi s-a finalizat în 2013, cu scadenţe de plată în 31 decembrie 2014 şi 31 martie 2015.

"Valoarea lucrărilor contractate până în prezent sunt în sumă de 183,5 milioane de lei, fără TVA, din care până în prezent s-au achitat 101,1 milioane de lei. Pentru anul 2014 din bugetul judeţului este prevăzută suma de 30 de milioane de lei, iar suma de 50 de milioane de lei se acoperă din creditul pe care aeroportul îl va contracta", afirma David Ciceo la acea vreme.

Ciceo mai spunea că Aeroportul Internaţional "Avram Iancu" mai are contractate credite pentru finanţarea unor obiective de investiţii, cum sunt Terminal Sosiri Pasageri şi Sistem de control de securitate integrat multi-level pe cinci niveluri şi echipamente de control de securitate aeronautică, astfel încât, fără garantarea creditului din partea CJ Cluj, instituţia nu va putea accesa niciun alt credit.

Lucrările la pista de decolare-aterizare de 3.500 de metri au început în septembrie 2011, în prima etapă pista având 2.100 de metri, iar costurile proiectului au fost estimate la circa 78 de milioane de euro.

Lucrările la prima etapă, cea de construire a pistei de 2.100 de metri, au fost întârziate din cauza unor probleme tehnice descoperite pe parcurs, care au necesitat noi soluţii din partea constructorilor. De asemenea, finanţarea unor lucrări de regularizare şi deviere a pârâului Murători din zonă a fost întârziată, sumele fiind deblocate abia în luna martie 2013 de la Administraţia Naţională Apele Române.

Lucrările au fost realizate de o asociere între firmele SCC Napoca SA, SC ICCO Systems SRL şi SC Geo Arc SRL.

Pista a fost inaugurată în 26 octombrie 2013, la ceremonie participând preşedintele PNL de la acea vreme, Crin Antonescu , ministrul Transporturilor de atunci, Ramona Mănescu , vicepremierul Liviu Dragnea , preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Horea Uioreanu.

 


Citește și:

populare
astăzi

1 Articol dubios despre România apărut în presa de la Budapesta...

2 Maneaua care a înnebunit planeta. Melodia este în centrul unei controverse uriaşe

3 Ce se întâmplă în China?

4 Sfidare fără precedent / Kazahstanul a vândut Statelor Unite 81 de avioane militare de fabricație sovietică, prin intermediul unor firme offshore!

5 VIDEO Cum a întâmpinat-o Ion Iliescu pe prima procuroare care cercetează Mineriada din 1990